Har inte orkat läsa alla inlägg. Men Leaf klarar väl att ladda trefas :/
 
Nej
 
J JohanLun skrev:
Jag har valt en Easee laddbox, har "bara" en PHEV som ju laddar en fas, men som sagt, bra att framtidssäkra så mycket man rimligen kan. Denna vecka ska jag få ny elmätare med HAN port, så har redan en tibber pulse som väntar. Jag har effekttaxa men med enfas PHEV så lär jag inte ha nåt problem eller behov av balansering. Teoretiskt borde tibber kunna implementera att man styr efter effekttaxa så man undviker att ladda så det blir för dyrt. Easee ska väl klara 32A trefas har jag för mig, men det är ju inte rimligt. Tror det just nu för mig är 25A huvudsäkring och boxen är ställd på 16A. Kanske vågar jag ställa upp den på 20A när jag får lastbalanseringen att lira. Har ny kabel från mätaren och in, så där ska den vad jag förstår klara 25A, men det kan man knappast behöva, känns bara risk att man drar en huvudsäkring om man skulle lyckas ta ut det?
Hej JohanLun

Genom att ansluta primärsidan på en transformator med omsättningen 400/230 V och ta ut laddning på sekundärsidan så kan du ”plocka ut” 1,73 ggr högre ström på sekundärsidan än huvudsäkringarnas storlek.

Har du 16 A huvudsäkring så kan du ta ut ca 28 A (med 20 A huvudsäkring så kan du ta ut ca 35 A) innan de två huvudsäkringarna är fullt lastade, om inget annat belastar dessa säkringar.

Då jag inte vet hur de olika typerna av balansering av laddboxar fungerar, så är det svårt att veta hur respektive laddbox kan använda detta, men det kan kanske för vissa vara ett alternativ.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej JohanLun

Genom att ansluta primärsidan på en transformator med omsättningen 400/230 V och ta ut laddning på sekundärsidan så kan du ”plocka ut” 1,73 ggr högre ström på sekundärsidan än huvudsäkringarnas storlek.

Har du 16 A huvudsäkring så kan du ta ut ca 28 A (med 20 A huvudsäkring så kan du ta ut ca 35 A) innan de två huvudsäkringarna är fullt lastade, om inget annat belastar dessa säkringar.

Då jag inte vet hur de olika typerna av balansering av laddboxar fungerar, så är det svårt att veta hur respektive laddbox kan använda detta, men det kan kanske för vissa vara ett alternativ.
För närvarande tror jag begränsningen kommer ligga i bilen, med nuvarande phev är det helt klart. Men även de flesta elbilar tror jag inte har 3x20A hemma ac laddning?
 
J JohanLun skrev:
För närvarande tror jag begränsningen kommer ligga i bilen, med nuvarande phev är det helt klart. Men även de flesta elbilar tror jag inte har 3x20A hemma ac laddning?
Hej JohanLun

Jag beskrev metoden ren generellt för de som t.ex. har en huvudsäkring som belastas fullt (eller överlastas) vid enfasladdning när man även har andra laster inkopplade. Du kan med metoden plocka ut 16 A till att ladda bilen och då belastas huvudsäkringarna med ca 9,2 A. Du har då 16A huvudsäkring så finns lite kvar till detta.

Eftersom metoden ger fasförskjutning så kan man inte ”rakt av” beräkna utrymmet som är kvar men metoden innebär en form av fördelning av en enfaslast till två faser för de som önskar detta.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej JohanLun

Jag beskrev metoden ren generellt för de som t.ex. har en huvudsäkring som belastas fullt (eller överlastas) vid enfasladdning när man även har andra laster inkopplade. Du kan med metoden plocka ut 16 A till att ladda bilen och då belastas huvudsäkringarna med ca 9,2 A. Du har då 16A huvudsäkring så finns lite kvar till detta.

Eftersom metoden ger fasförskjutning så kan man inte ”rakt av” beräkna utrymmet som är kvar men metoden innebär en form av fördelning av en enfaslast till två faser för de som önskar detta.
Ah. Ok. Jag har 25A huvudsäkring...
 
S
M Martin Lundmark skrev:
Genom att ansluta primärsidan på en transformator med omsättningen 400/230 V och ta ut laddning på sekundärsidan så kan du ”plocka ut” 1,73 ggr högre ström på sekundärsidan än huvudsäkringarnas storlek.
För de flesta tror jag att kostnaden för en sådan trafo motsvarar ganska många års kostnadsskillnad för en större huvudsäkring.
De flesta (alla?) moderna laddboxar har möjlighet att ansluta en lastvakt som anpassar laddningen så att man inte överbelastar säkringen. Behovet av att ladda snabbt är oftast inte så stort. Jag tror det är folk som inte kört en laddbar bil själva som tror att man behöver ladda snabbt. Hemma klarar man sig normalt utmärkt med 10A om man inte kör ovanligt mycket och sover ovanligt lite. Det går ändå i minst 1 mil per timme vid 10A.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S STB skrev:
För de flesta tror jag att kostnaden för en sådan trafo motsvarar ganska många års kostnadsskillnad för en större huvudsäkring.
De flesta (alla?) moderna laddboxar har möjlighet att ansluta en lastvakt som anpassar laddningen så att man inte överbelastar säkringen. Behovet av att ladda snabbt är oftast inte så stort. Jag tror det är folk som inte kört en laddbar bil själva som tror att man behöver ladda snabbt. Hemma klarar man sig normalt utmärkt med 10A om man inte kör ovanligt mycket och sover ovanligt lite. Det går ändå i minst 1 mil per timme vid 10A.
Med dagens elpris och effekttaxa är det nog mer att optimera kostnad än att maxa laddhastighet.
 
S STB skrev:
För de flesta tror jag att kostnaden för en sådan trafo motsvarar ganska många års kostnadsskillnad för en större huvudsäkring.
De flesta (alla?) moderna laddboxar har möjlighet att ansluta en lastvakt som anpassar laddningen så att man inte överbelastar säkringen. Behovet av att ladda snabbt är oftast inte så stort. Jag tror det är folk som inte kört en laddbar bil själva som tror att man behöver ladda snabbt. Hemma klarar man sig normalt utmärkt med 10A om man inte kör ovanligt mycket och sover ovanligt lite. Det går ändå i minst 1 mil per timme vid 10A.
Hej STB

Det kan vara så

Idag har jag 16 A och en bergvärmepump som klarar ned till -30 grader utan tillskott. Att höja ett steg till 20 A kostar ca 2014 kr och två steg (till 25 A som var på huset när jag köpte det) kostar 3815 kr

Om jag idag fullastar mina säkringar så utökar 16–20 A bara tillgången med 4 A, med transformator blir det ca 7 A (om jag inte behöver ta hänsyn till fasvinklarna). En utökning 16–25 A ökar tillgången med 9 A, med transformator blir det ca 15,6 A (om jag inte behöver ta hänsyn till fasvinklarna).

Jag har inte beställt någon transformator än, (så jag har inte frågat fabriken vad det skulle kosta) men när (om) jag köper en elbil som behöver enfasladdning, så tror jag att jag hämtar hem transformatorkostnaden på 2–3 år och transformatorn ger dessutom filterverkan så att eventuella störningar (EMC) från elbilsladdning inte stör min multimediaanläggning (men det är ett annan berättelse).
 
Redigerat:
J JohanLun skrev:
Med dagens elpris och effekttaxa är det nog mer att optimera kostnad än att maxa laddhastighet.
Hej JohanLun

Mitt elnätsbolag har inte genomfört effekttariff än men jag räknar med att de gör så, så jag tittar även på den frågan.

Men, även med effektavgift så är jag intresserad att inte behöver höja min huvudsäkring. Vid enfasladdning är det då intressant att inte behöva höja säkringens storlek genom att fördela elbilsladdningen på två faser (och begränsa störningsutbredning).
 
De flesta elbilar tar emot trefasladdning. Finns därför i normalfallet inget behov av hemsnickrade lösningar för att maximera enfasladdning. Det är nästan bara hybrider som bara laddar på en fas och de har ändå huvudsakligen så små batterier att de ändå laddas på ett fåtal timmar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej STB

Det kan vara så

Idag har jag 16 A och en bergvärmepump som klarar ned till -30 grader utan tillskott. Att höja ett steg till 20 A kostar ca 2014 kr och två steg (till 25 A som var på huset när jag köpte det) kostar 3815 kr

Om jag idag fullastar mina säkringar så utökar 16–20 A bara tillgången med 4 A, med transformator blir det ca 7 A (om jag inte behöver ta hänsyn till fasvinklarna). En utökning 16–25 A ökar tillgången med 9 A, med transformator blir det ca 15,6 A (om jag inte behöver ta hänsyn till fasvinklarna).

Jag har inte beställt någon transformator än, (så jag har inte frågat fabriken vad det skulle kosta) men när (om) jag köper en elbil, så tror jag att jag hämtar hem transformatorkostnaden på 2–3 år och transformatorn ger dessutom filterverkan så att eventuella störningar (EMC) från elbilsladdning inte stör min multimediaanläggning (men det är ett annan berättelse).
Annars får man frysa natten mellan två långkörningar, det håller en alert!
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De flesta elbilar tar emot trefasladdning. Finns därför i normalfallet inget behov av hemsnickrade lösningar för att maximera enfasladdning
Hej Nötegårdsgubben

Får jag välja tar jag naturligtvis trefasladdning före enfasladdning, men tråden innehåller många som frågar om symmetrisering och lastfördelning av enfaslaster, svaren riktar sig främst till att hjälpa dem.

Möjligen en värdering, men för läsarna känner jag en anledning att svara;
Eftersom jag i hela mitt elkraftsliv på olika sätt använt transformatorer för bl.a. symetrisering (lastfördelning) och till att begränsa störningsutbredning (finns även en avhandling i ämnet) så ser jag inte, som du, mina inlägg och förslag som ” hemsnickrade lösningar”. Det finns betydligt mera bakom mina inlägg.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Jag ber om ursäkt. Jag menade inte att tekniken var dålig eller att jag misstror din förmåga att bygga fungerande lösningar för det. Med hemsnickrad menade jag mer idén att folk skulle bygga egna (eller rättare köpa speciella) trafo-lösningar för att hantera vad den kommersiella marknaden ser som ett problem som inte behöver lösas. Men jag erkänner att det var ett dåligt ordval.

I sak håller jag dock fast vid att det är en lösning som i nästan alla fall inte behövs.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
S
M Martin Lundmark skrev:
Men, även med effektavgift så är jag intresserad att inte behöver höja min huvudsäkring. Vid enfasladdning är det då intressant att inte behöva höja säkringens storlek genom att fördela elbilsladdningen på två faser (och begränsa störningsutbredning).
Jag är ganska säker på att man inte längre betalar för storleken på huvudsäkringen i Göteborg, bara effekttoppen. Den dagen de inför ett liknade system hos dig kan alltså transformatorn vara bortkastade pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.