T
Jag har fått låna en rotationslaser av en markarbetare som varit här i sommar. Jag har använt den regelbundet till diverse projekt jag har hållit på med.

Nu funderar jag på att skaffa egen, dock ingen 15.000kr laser :seenoevil:

Men har även sett att en hel del krysslaser har en mottagare som tillbehör. Får krysslasern samma funktion som rotationslasern då? Eller är mottagaren endast till för att hitta laserstrecket på längre avstånd?
 
Jag gjorde som du tänkt och köpte en Bosch krysslser (3 plan) med mottagare i hopp om att kunna använda den som en rotationslaser..

Min erfarenhet är att man utomhus helt kan glömma den lösningen, där är det bara rotation som gäller!
Inomhus har jag inte hunnit prova än, men där syns ju å andra sidan laserstrecken mkt bättre.. så frågar du mig ser jag inte riktigt nåt användningsområde för själva mottagaren
 
MrJay
En krysslaser med pulsfunktion kan användas tillsammans med en mottagare för att öka räckvidden från kanske 15m upp till 50m. Mottagaren, oavsett lasertyp, är till för att visa var laserlinjen går.

Nu har jag båda lasertyperna, en rotations som kostar över 20k samt en krysslaser med pulsfunktion för ca 6k och i all ärlighet har jag aldrig använt krysslasern med mottagare då den bara används inomhus.
 
Jag köpte denna billiga rotationslaser och har byggt hela sommaren med den som hjälp.

https://www.hornbach.se/shop/Rotationslaser-STANLEY-STHT77616-0/10372212/artikel-detaljer.html

Mottagaren visar inte hur många millimeter som skiljer upp/ner men det har fungerat bra ändå då man snabbt får en känsla för hur man ligger till genom att luta mottagaren.

Jag har en krysslaser också men den använder jag numera bara inomhus och där jag vill ha ett stillastående streck.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
hoffret hoffret skrev:
Jag gjorde som du tänkt och köpte en Bosch krysslser (3 plan) med mottagare i hopp om att kunna använda den som en rotationslaser..

Min erfarenhet är att man utomhus helt kan glömma den lösningen, där är det bara rotation som gäller!
Inomhus har jag inte hunnit prova än, men där syns ju å andra sidan laserstrecken mkt bättre.. så frågar du mig ser jag inte riktigt nåt användningsområde för själva mottagaren
Jag använde min GLL 3-80 med mottagare när jag vägde av för poolen, inga problem alls.
Såg klart och tydligt om jag låg högt eller lågt.
 
Jag vägde av en liten utbyggnad och plattsatte ett badrum däri med rotationslaser och det var inte kul, alldeles för känslig och minsta svaj i bjälklaget gav den hicka och väntetid på att den skulle ställa in sig igen. Det var uppenbarligen fel instrument för jobbet och en bra krysslaser hade varit bättre och jag har inte haft användning av rotationslaser sedan dess. Hög precision över längre avstånd ute är väl var rotationslasern ”lyser” så att säga. Vet inte var brytpunkten går för att det ska vara värt att ställa upp en rotationslaser men gissar på längre än ca 3 m utomhus och bra långt inomhus.
 
nanowire nanowire skrev:
Det var uppenbarligen fel instrument för jobbet och en bra krysslaser hade varit bättre
Spelar det någon roll om det är en självnivellerande kryss- eller rotationslaser? Båda modellerna svajar väl om underlaget de står på svajar?
 
H
useless useless skrev:
Spelar det någon roll om det är en självnivellerande kryss- eller rotationslaser? Båda modellerna svajar väl om underlaget de står på svajar?
krysslasern lyser och får inte fnatt när den vart flyttad ( mindre noggrann om den rör sig )
Rotationslasern min måste kalibrera sig igen om någon stöter till den.
Vilket är bra så den inte visar fel.
Men man måste ju ha rätt verktyg till rätt sak.

Min rotationslaser är guld.
I mottagaren så kan jag lägga fall och allt med den.
Kan jag lägga rör i våg för att sen slå in fall i mottagaren så är det bara att fortsätta och denna gav jag inte mycket för tror det va 9995 med grusfot och gjutfot Bosch grl 500.
Vet den är dyrare idag, haft min i 2 år nu
 
useless useless skrev:
Spelar det någon roll om det är en självnivellerande kryss- eller rotationslaser? Båda modellerna svajar väl om underlaget de står på svajar?
Som @Hallerudsbo skriver ovan. Men det är klar att det säkert kan variera beroende på vilka modeller som jämförs.
 
Ja, jag har försökt använda krysslasern uppe på byggställning. Man tycker att man smyger fram försiktigt, men bara man lyfter armen med pennan för att göra ett märke så svajar linjen en decimeter upp och ner i 10 sekunder.
 
T
Ok lite olika erfarenheter alltså .
Att man inte ser linjen dagtid förstår jag. Men är det så att mottagaren inte heller känner av linjen dagtid?

Mitt användningsområde kommer att vara att väga in plattor vid stenläggning, kontrollera nivån på reglar vid altanbygge, och kontrollera marknivån när jag ska lägga ut matjord för att så gräsmatta.
Tänker mig att avståndet inte kommer vara länge än 15-20 meter som max när jag använder den.

Har tittat på dessa alternativ:
https://www.toolab.se/produkt/Bosch...Qf1GMLH4ao3ewulmx32uE9--1O2dAb_hoCVNIQAvD_BwE
Inklusive mottagare.

eller
https://www.toolab.se/produkt/Bosch-GRL-300-HV-Rotationslaser-med-mottagare-fjarrkontroll--hallare


Korslasern är ju att föredra för den har fler användningsområden. Men rotationslaser är kanske bättre för de jobb jag tänker använda den till?
 
T Ejmelie skrev:
Ok lite olika erfarenheter alltså .
Att man inte ser linjen dagtid förstår jag. Men är det så att mottagaren inte heller känner av linjen dagtid?

Mitt användningsområde kommer att vara att väga in plattor vid stenläggning, kontrollera nivån på reglar vid altanbygge, och kontrollera marknivån när jag ska lägga ut matjord för att så gräsmatta.
Tänker mig att avståndet inte kommer vara länge än 15-20 meter som max när jag använder den.

Har tittat på dessa alternativ:
[länk]
Inklusive mottagare.

eller
[länk]


Korslasern är ju att föredra för den har fler användningsområden. Men rotationslaser är kanske bättre för de jobb jag tänker använda den till?
Jorå mottagaren känner av laserlinjen på dagtid.
GLL borde funka fint till det du avser göra.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Under sommaren har vi arbetat med ett plattläggningsarbete på vår tomt och då jag hade en Bosch PLL 360 så har det blivit så att jag använt den. Den har ju ingen mottagare och lasern är väldigt svag så att använda den på dagen är ju bara att glömma men om man planerar arbetet så känns det som att det har fungerat ganska bra att använda den på kvällen. Det har blivit så att jag vägt in avdragsbanorna (stålrör) och sådär med lasern under kvällstid för att sedan vara redo för läggning av markstenen följande dag.

Det känns för egen del inte motiverat att lägga 5000-10000 för en rotationslaser för de få tillfällen jag behöver den när jag med lite planering kunnat använda en laser för under 1500kr.

Alla måste ju förstås bestämma sin ambitionsnivå men jag ville bara nyansera bilden lite... ;)
 
T
Vilken mottagare är gjord för GLL 3-80 CG?
 
T Ejmelie skrev:
Vilken mottagare är gjord för GLL 3-80 CG?
Bosch Professional Laser Receiver LR 7, röd och grön stråle, med batterier och skyddsväska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmbild av en produktbeskrivning för en linjelaser med information om funktioner och applikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.