Hej! vi har köpt ett hus för tre månader sedan. Vi har rivit inom hus utan att fråga banken( visste ej att det måste vi)! Banken lånar inte ut pengar nu! Har någon varit i en sån situation som har hittat en lösning?! Tack för alla erat svar
 
Man behöver inte fråga banken, generellt, om man ska göra något med sitt hus.

Har de upptäckt att ni gjort något som sänkt värdet på huset kan de ju såklart tycka att de inte lånar ut mer pengar med huset som säkerhet....
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Lite oklart vad du menar. Lånar inte banken ut pengar till renovering av huset?
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
K
Ska man göra något med huset gäller det att ha en plan innan. Hur ska du bekosta renoveringen? Värdeökning av hus efter renovering?
Behöver du låna pengar av banken? hur belånat är huset idag jämt emot husets värde?
för jag antar att det är lån för renovering du pratar om?
 
  • Gilla
Lorenn
  • Laddar…
Innan spekulationerna drar iväg så behövs det mer information.
Är huset köpt med lånade pengar och huset som säkerhet? Vad är det för sorts lån banken säger nej till nu?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man behöver inte fråga banken, generellt, om man ska göra något med sitt hus.

Har de upptäckt att ni gjort något som sänkt värdet på huset kan de ju såklart tycka att de inte lånar ut mer pengar med huset som säkerhet....
Ja det låter vara så tyvärr
 
K Krux skrev:
Ska man göra något med huset gäller det att ha en plan innan. Hur ska du bekosta renoveringen? Värdeökning av hus efter renovering?
Behöver du låna pengar av banken? hur belånat är huset idag jämt emot husets värde?
för jag antar att det är lån för renovering du pratar om?
Ja det är det jag pratar om!
Vi borde berättat för banken att vi planerar renovera huset innan vi rev huset!
 
L Lorenn skrev:
Ja det är det jag pratar om!
Vi borde berättat för banken att vi planerar renovera huset innan vi rev huset!
Har ni rivit huset? Det påverkar ju såklart värdet på fastigheten, och hur mycket ni får låna, så om ni är beroende av det så borde ni såklart ha ordnat lånet innan ni satte igång.
 
  • Haha
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Men vafan, rev ni huset utan att prata med banken? Tro fan att de surnar till! Det är ju en väldigt omfattande påverkan på bankens säkerhet.
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Lite dubbla giv här. Är huset rivet eller har ni börjat riva inredning inne i huset? Vad för ingrepp har ni gjort och vad sa ni till banken? Det är ju givet att ni inte får ett lån om ni sa att ni ”rivit huset”, kontra ”vi har påbörjat renoveringen och rivit ner panel och gamla ytskikt.”
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Har ni köpt ett hus med lån, sedan börjat riva och förväntat er att få låna mer? En rivning ökar ju inte husets värde direkt… Tänker man sig att renovera för lånade pengar behöver man göra upp lånen i förväg.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
K
L Lorenn skrev:
Ja det är det jag pratar om!
Vi borde berättat för banken att vi planerar renovera huset innan vi rev huset!
Men hur pass mycket har ni rivit? normalt sett får man ju visa banken en väl utarbetad renoveringsplan men noggranna kalkyler på kostnader för renoveringen. Så man kan göra en grov uppskattning om vad värdeökningen på kåken kan bli efter . Sedan får man antagligen ta ett nytt lån som inte är bundet till huset och utföra renoveringen sedan hoppas att husets värde ökar så mycket att man kan baka in detta i hus lånet. Men den viktiga frågan nu. Hur mycket har ni rivit?
 
Jag har en teori. Efter tre inlägg här så har en handfull hjälpsamma människor inte en aning om vad som hänt. Kan det vara liknande missförstånd med banken och att de inte riktigt vet hur mycket hus som är kvar att vara säkerhet?
 
  • Gilla
Janetgorgis och 6 till
  • Laddar…
V
L Lorenn skrev:
Hej! vi har köpt ett hus för tre månader sedan. Vi har rivit inom hus utan att fråga banken( visste ej att det måste vi)! Banken lånar inte ut pengar nu! Har någon varit i en sån situation som har hittat en lösning?! Tack för alla erat svar
Du kanske inte har utrymme att belåna huset mer. Det är ingen rättighet.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.