Hej,

Det finns en elektrisk stolpe i vår fastighet som elföretaget bestämde sig för att byta. Vi informerades inte om arbetet. Vi fick bara information om 3 timmars elavbrott på grund av underhållsarbete i området.

De gjorde det med en maskin från vår granne fastighet.
Arbetet påverkade området och de förstörde delvis ett dike

Är det här normalt? Har de rätt att göra detta?

Elektrisk stolpe på en fastighet med synliga elledningar och ett delvis förstört dike på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybytt elektrisk stolpe på en fastighet med synliga spår av grävning och delvis förstört dike.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack!
 
Ja, de har rätt att underhålla och byta ut sin utrustning, men inte förstöra saker. Vad är det som är förstört?
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, de har rätt att underhålla och byta ut sin utrustning, men inte förstöra saker. Vad är det som är förstört?
Hej och tack för svaret.

Det är diket vi behöver fixa nu.
Jag undrar om de inte borde har informerat oss om arbetet. Jag tycker att det är konstigt.
 
Hör av dig till elnätsbolaget om du inte är nöjd med återställningen, ni ska inte behöva göra något.

//En som jobbar på drift av elnätsbolag
 
Svårt att se om diket blev sämre, det verkar inte vara i tipp topp. Men om det blev så får de komma dit och fixa. Ring o klaga.

De behöver normalt inte informera dig om underhåll.
 
A adrianfp skrev:
Vi fick bara information om 3 timmars elavbrott på grund av underhållsarbete i området.
Information innan avbrottet? Då tycker jag ni ska vara nöjda för tillfälliga avbrott för underhåll måste man acceptera.

Däremot ska naturligtvis inte diken skadas så dessa skador får de åtgärda. Att marken runt stolpen ser lite tråkig ut tills gräset kommit tillbaka får ni nog leva med. Speciellt då marken ser ut som betesmark/naturtomt och ingen golfgreen direkt.

Men diket ska som sagt naturligtvis fortfarande fungera efter stolpbytet.
 
På ena bilden ser det ut som att diket nu går som ett U runt stolpen där det borde gå närmare för att följa övriga diket - är det detta som avses med "förstört dike"? För det kan jag i så fall hålla med om blir knasigt.

Å andra sidan kanske det gick så nära att det skadade stolpen. Knepigt läge i så fall.
 
Min gissning är att de inte insåg att det fanns ett dike där. Gamla halvt igenväxta diken kan ibland enbart identifieras av de som "vet om" dessa. Kommer man bara ut för att byta en stolpe är det nog lätt att missa att man förstör någons dike. Ring elbolaget så fixar de säkert till det.
 
Tack för alla svaren.

På ena bilden ser det ut som att diket nu går som ett U runt stolpen där det borde gå närmare för att följa övriga diket - är det detta som avses med "förstört dike"?
Det stämmer, nu går det som ett U, det var inte så tidigare.
Problemet är att innan var det rund 20cm djupt. Nu rund 5cm?

Men huvud frågan jag har. Kan de komma och göra detta utan att informera oss? Är det normalt? Eller laglig?
 
A adrianfp skrev:
Kan de komma och göra detta utan att informera oss?
Ja.

Är det normalt?
Ja.

Eller laglig?
Ja.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Elbolaget har väl ledningsnätet.
TS kommer att gnälla lika mycket om elbolaget låter stolpen stå tills den ruttnar och faller.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.