useless useless skrev:
För att svara på ursprungsfrågan så är preparat som innehåller bor och/eller koppar effektiva. Några hävdar att man får bra resultat av att spänna några blanka koppartrådar över taket uppe vid nocken. Jag har inte testat själv dock.
Jag har inte heller testat, men jag kan ju lätt se att på taket nedanför min kamins skorsten så är det HELT mossfritt, och det är väl det enda stället av taket som är det.. Plåtjobbet vid den skorstenen är just kopparplåt.

Så koppar funkar, frågan är om verkligen en tråd eller ett band är tillräckligt.
 
GlennB GlennB skrev:
Jag har inte heller testat, men jag kan ju lätt se att på taket nedanför min kamins skorsten så är det HELT mossfritt, och det är väl det enda stället av taket som är det.. Plåtjobbet vid den skorstenen är just kopparplåt.

Så koppar funkar, frågan är om verkligen en tråd eller ett band är tillräckligt.
Jag har stålplåt och har också mossfritt nedanför skorstenen.
 
M
GlennB GlennB skrev:
Jag har inte heller testat, men jag kan ju lätt se att på taket nedanför min kamins skorsten så är det HELT mossfritt, och det är väl det enda stället av taket som är det.. Plåtjobbet vid den skorstenen är just kopparplåt.

Så koppar funkar, frågan är om verkligen en tråd eller ett band är tillräckligt.
Jag har testat koppartråd, från typ serviskabel till fastighet..jobbar ju med sånt, så;). Detta fungerar inte alls. Har läst om detta och nu minns jag inte exakt, men någon sa att det måste vara en speciell typ av koppar. Min koppartråd har suttit i 10-12 år på ena 1/3-delen av taket på nockpannorna, men den blir bara lite grådassig på ytan. Viss typ av koppar blir ju illgrön direkt. Har dock inte grävt djupare i frågan då bensaltensid (taktvätt, grönfri, prickbort osv.) verkar vara det som fungerar bäst. Det verkar handla om PH-värdet, med bensaltensid så dör mossan efter nått dygn, blir alldeles grå och blir som torrt pulver när man petar på den. Det tar 2-3 år så börjar mossan bli synlig igen, och då får man gå över taket igen med handsprutan.

Jag blandar en 4-liters dunk taktvätt så jag får ca. 25 liter som räcker till mitt tak.
 
Tack för alla svar. Att jag slängde ut frågan "salt på taket" kom från hur jag tagit "död" på ogräs på marken.

Att jag som seglare i saltvatten glömde att hängrännorna är av plåt visar hur dum hjärnan kan vara ibland.
Så något salt lär inte strös på mitt tak.

Det är också intressant att läsa om koppartrådens effekter. Den kanske kan hjälpa till, men är samtidigt en tråd som blixt och dunder kan gilla.

Någon skrev om ett skonsamt bekämningsmedel men den länken gav bara reklam från ett företag "som gärna kommer och ger ett kostnadsförslag". De höll till i södra Sverige och mitt hus ligger i Värmland. Är högst tveksam att det kommer vara kostnadsfritt att skicka en säljare till vargaskogen?!

Jag letar vidare. Tack för bra feedback!
 
kullen1900 kullen1900 skrev:
Det är också intressant att läsa om koppartrådens effekter. Den kanske kan hjälpa till, men är samtidigt en tråd som blixt och dunder kan gilla.
Om inte tråden är ansluten till jord så gör den ingen skillnad vid åska. Däremot verkar de som har testat koppartråd mot mossa ha dålig erfarenhet, så man kan nog skippa den metoden av det skälet.
 
Att använda salt döda en del av mossan, men tränger inte ner i takpannornas porer. Mossan kommer tillbaka nästa år med 100% säkerhet.

Använd ett riktigt alg- och mossmedel så slipper du problemen minst 5 år framåt. Dessa medel döda mossans rötter och näringsämnen som gör att ny mossa kan bildas.

Jag köpte en ny produkt förra året på nätet, Algrent. Var kolossalt effektiv och enkel att spruta på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.