Hej,
Är ny här på forumet och vill passa på och säga hej till alla hus entusiaster!

Jag och min sambo bygger förtillfället hus, och har kommit så långt att betongplattan är gjuten. Dessvärre har det uppstått ett problem i samband med gjutningen av plattan, och skulle vilja veta hur stort problemet är och vad det kan få för konsekvenser, samt era kunskaper och erfarenheter av hur man kan lösa problemet på ett bra sätt.

Vi har valt att avvika från standard brunn i badrummet dvs en cirkelformad brunn i mitten av duschutrymmet till en duschränna längsmed väggen.

Problemet är att byggnadsledaren glömt att uppdatera ritningar till hantverkarna i samband med gjutning och därför ej förberett med frigolit i området kring brunnen, som jag förstått att man gör vid installation av sådan brunn (Purus Pro Line). Dessutom är ju brunnen felplacerad, standardbrunn (rund i mitten av duschutrymmet).

Detta uppdagades direkt i samband med gjutningen, och byggnadsledaren samt kontrollansvarig har försäkrat mig om att detta händer ibland och går att lösa utan komplikationer och har redan bilat upp en bit i plattan (där frigoliten skulle ha varit).

Vad har ni för erfarenheter? Hur gör man rent tekniskt för att åtgärda något sådant på ett bra sätt? Är det att ta fram fin-hackan o försiktigt förhand hacka ut alla rör, ledningar o armering för att undvika skador?

Tacksam för svar från er som kan!

Här är en video på hur jag menar att man borde ha gjort, i vårt fall om man ej missat.



Mvh
 
surris
Hej,

Ganska vanligt att det här händer ibland och det ska inte vara några problem att lösa det så ni kan vara lugna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.