Min son skulle foga efter instruktioner från vår trevliga granne som har varit till mycket god hjälp. Men fogmassan var en mycket snabbtorkande sort (inköpt på Höganäs kakel) och för stor yta gneds in med den.

Missuppfattade tiden och lät det torka 10 minuter, varpå det inte gick att gno in och tvätta. Det bara torkade än värre och satt så hårt, fick inte bort det från kaklet. Panik, grannen tillkallades som hjälpte till med scotch svamp. Liiite bättre men inte bra ändå.

Nu har vi vågiga fogar i stället för vågigt kakel. Finns det något man kan göra överhuvudtaget? Eller kanske vi får leva med misslyckad fogning
Kaklingen klarades av hyfsat bra, jäkla svårt men ok för nybörjare som aldrig kallat förut, fogningen gick åt h*te.
3 mm har blivit minst 5 mm mellan kakelplattorna

Vit kakelvägg med ojämna fogar och rester av snabbtorkande fogmassa som torkat på kakelplattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker att det ser helt ok ut för att vara första gången?
 
  • Gilla
  • Älska
Husärlivet och 10 till
  • Laddar…
Karlia
Jag har sett värre av professionella..
 
  • Gilla
  • Haha
janusz_w och 4 till
  • Laddar…
B
Jag tycker inte du ska vara så hård, det var inte perfekt men klart godkänt för första gången. Katastrof skulle jag inte beskriva det som.

Det går att skrapa ur och fylla på igen, men det är svårt jobbigt och riskerar att skada plattorna. Finns kemikalier som ska lösa uop, men har aldrig provat.

I detta läge hade jag tagit en brödkniv eller liknande metallbit, med rundad form (inte så vass), och försiktigt skrapat bort lite högpunkter (inte mycket), men bara jämnat till det. Gropar hade jag fyllt på med lite mer fog, och försökt bearbeta in det till en jämn yta i rätt tid, innan det blir för hårt, men när den är som lera i konsistensen.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Råkade ut för samma senast. Fick nöta hela köket själv för ingen granne var hemma och kunde hjälpa till. Blev riktigt bra till slut ändå. Det går att nöta lite försiktigt med diverse saker eller köpa en fogkrats om det stelnat.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Många har vi varit där. :) Jag lade på svart fog och tyckte det var en bra idé att passa på att äta medan det hårdnade. Det var det inte. Det hade hunnit bli ordentligt hårt när jag kom tillbaka och jag fick slita halva natten med golvet. Men det blev bra till slut.

Golv med nyapplicerad svart fog i renoveringsprocess, omgiven av vita väggar och dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med vit kakelvägg, svart fog och schackrutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Ardex har en bra fog, där kan man ta lunch mellan fogning och tvättning
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Så här ser det ut i dagsljus. Hörnan är värst men vi får försköna skrapa försiktigt där. Övre delen som ska vara upp mot taket är inte gjord ännu. Hoppas blir det kanske bättre där.

Hörn av ett rum med vita kakelväggar, oavslutad fogning och oskyddade elkablar i öppet uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörna av ett rum under renovering med vita kakelväggar och oskrapad fog, eluttag utan täckplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Fogen ligger lite uppepå plattan, därav ser det ojämnt ut. Jag tror som sagt att du kan skrapa bort lite av fogen och få ett bra resultat.

Sen syns det nu. Men har man en kaffebryggare, fruktskål eller knivställ så täcks mycket av det också.

Bild 2 ser ju riktigt bra ut.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Fogen ligger lite uppepå plattan, därav ser det ojämnt ut. Jag tror som sagt att du kan skrapa bort lite av fogen och få ett bra resultat.

Sen syns det nu. Men har man en kaffebryggare, fruktskål eller knivställ så täcks mycket av det också.

Bild 2 ser ju riktigt bra ut.
Tack för svar!
Det blir till att skrapa i helgen.
När vi gör ovansidan blir det kort torktid på detta snabbhärdande fog och göra mindre yta åt gången.
Har lärt mig. Ska man ha smalare fogar måste man sätta kakelplattorna mindre än 3 mm. Men hopas att jag/vi slipper göra flera kök i framtiden.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Många har vi varit där. :) Jag lade på svart fog och tyckte det var en bra idé att passa på att äta medan det hårdnade. Det var det inte. Det hade hunnit bli ordentligt hårt när jag kom tillbaka och jag fick slita halva natten med golvet. Men det blev bra till slut.
[bild] [bild]
Det ser jättebra bra ut
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
M Marijairena skrev:
Tack för svar!
Det blir till att skrapa i helgen.
När vi gör ovansidan blir det kort torktid på detta snabbhärdande fog och göra mindre yta åt gången.
Har lärt mig. Ska man ha smalare fogar måste man sätta kakelplattorna mindre än 3 mm. Men hopas att jag/vi slipper göra flera kök i framtiden.
Testa att använda fuktig stålull, men testa först så att det inte blir repor. Min erfarenhet är att stålull många ggr fungerar bättre än man kan tro. Och detta utan att det ger repor.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Testa att använda fuktig stålull, men testa först så att det inte blir repor. Min erfarenhet är att stålull många ggr fungerar bättre än man kan tro. Och detta utan att det ger repor.
Kan testa på en kasserad platta först
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
A
Även en scotchbrite, vatten och envishet löser det där, men återigen, se upp med repor!
 
Scouten skrev:
Även en scotchbrite, vatten och envishet löser det där, men återigen, se upp med repor!
vi har gnuggat med typ scotchbrite men inte samma märke, det gick bort litegrann.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.