D Daniel Barnaniel skrev:
Spännvidd är längd mellan upplag
Klart det är. :)
Läste en sak, tänkte en annan.
 
Med de dimensionerna och den spännvidden ska det väl knappast vara några bärighetsproblem?
Låter också märkligt att de tippar då det är betydligt styvare och stabilare med 75 mm vs dagens sladdriga <45 mm reglar.

Sveriges skogsindustriers lathund anger 4,31 cm spännvidd för 70x220 mm cc 60 cm C24. (Spikat, ej limmat, golv.)
 
Det låter ju inte så fel ändå med dimensioneringen

Trots detta så är det så att 3 av de mittersta bjälkarna i rummet någon gång under 30 år har börjat vrida sig misstänkt likt vippning och att parketten ovanför är som en trampolin.Jag skulle tro att vridningen i balkarna har gjort att undergolvet tappat kontakten med bjälken under och att det är undergolvet som sviktar. Eftersom det är solida träbjälkar så kan ju balken bete sig lite mer än modernt limträ.Det lär ju inte behövas många mm för att det ska kännas svajigt?

Jag tror som sagt inte att huset kommer att ramla ihop utan jag är mer intresserad av hur jag (åter)får känslan av ett stumt golv i mellanplanet. I dom delar där innertaket är kvar i källaren så är golvet betydligt styvare att gå på och balkarna ser raka och fina ut. Den känsan vill jag ha tillbaka. Man skulle ju kunna tänka sig att sätta innertaket i källaren igen med bjälkarna som dom sitter, skruva innergolvet ordentligt mot bjälklaget och sala/rikta ovanifrån? Vad tror ni om den lösningen? Parketten borde nog ändå läggas om eller bytas inom några år.
 
Kanske har bjälkarna vridit sig pga att det öppnats upp så att bottenvåningens fulla sving i RH och temp har kommit åt bjälkarna? Sedan har det naturligtvis inte blivit bättre av att undertakets stabiliserande och förstyvande verkan försvunnit på kuppen och gett större rörelsefrihet åt bjälkarna.

Det låter lite märkligt att undergolvet inte skulle vara ordentligt fäst vid bjälkarna, men det är inte omöjligt. Ett fenomen som jag stött på här hemma är att vårt parkettgolv svajar på ett ställe. Då det är 14 mm tjockt och limmat så bildar det en halvstyv "kaka" ovanpå undergolvet. För vår del är jag övertygad om att svajet beror på att undergolvet inte är plant utan buktar ner lite där (golvspån på frigolit på betongplatta). Det ändrar sig inte över årstider så krymp/sväll-orsakat tycks det inte vara.
Nå, om ditt parkettgolv har liknande egenskaper som vårt så kan det kanske vara så att tippningen av bjälkarna har fått undergolvet att gå i vågor och parketten ligger och svävar över de låga partierna och sviktar när man går på det. (I vårt fall är det en stor golvhögtalare med lampa ovanpå som vobblar när man trampar i svajet, vilket är betydligt mer störande än svajet i sig självt.)

Vi kan dock bara spekulera om orsakerna. Enda sättet att få ett slutgiltigt svar är att öppna upp och titta, underifrån eller ovanifrån. Om golvet är störigt på allvar så måste det sannolikt ändå rivas upp för att kunna åtgärdas. Såvida du inte med säkerhet kan knyta golvsvajet till mellan bjälkarna. Då kanske det går att åtgärda underifrån. Mest troligt är att det behöver öppnas upp både underifrån och ovanifrån för att kunna åtgärdas på ett bra sätt. (Antaget att bjälkarna vridit/vippat sig och att undergolvet följt med.)
Tror inte man ska räkna med att kunna forma tillbaka bjälkarna i ursprungligt läge/form.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Bjälkdimensionerna i förhållande till spännvidden ska räcka för att undvika sviktproblem, även med bara spikade eller skruvade golvbrädor. Svajar golvbjälkarna (dvs bortsett från golvbrädor) så är de troligen fuktskadade. Jag tror dock mer på de varianter som @Oldboy diskuterar i inlägg #19. Jag tror inte att det går att komma tillrätta med problemen utan en noggrann undersökning.
 
Jag är nog också inne på oldboys linje. Fukt i mellanbjälklaget är helt uteslutet. Bjälklaget är öppet underifrån och knastertorrt.

Det är också otänkbart att det är parketten själv som sviktar. Det är limmad fiskben som är gammal som huset så den troliga felmoden skulle i så fall vara lösa parkettbitar (vilket det är på vissa ställen). Möjligen ligger någon typ av skiva mellan golvplank och parkett som kan svikta men inget jag grävt fram än.

Ni har antagligen helt rätt i att bästa sättet att veta är att riva upp och börja kolla uppifrån. Parketten börjar dessutom närma sig en omläggning eller byte men det får dröja ett tag till. Tack för kloka synpunkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.