Hej!

Jag håller på att bygga ett uterum. Det är placerat längs två av husväggarna (L-format hus) och står på 2 plintrader och en bärlina mot huset. Utanpå plintarna har jag skruvat upp mineritskivor för att "fuska" fram en sockel (huset är 1plan + källare). Min plan är att sätta upp ett luftgaller per sida för ventilation. Jag försöker komma fram till hur jag bäst ska isolera golvet men jag tänkte kolla här innan jag skrider till verket.

Jag ska inte ha någon värmekälla i uterummet, marken under är sand och nydränerad.

Min plan är att sätta frigolit under golvbjälkarna och sedan vanlig glasull mellan bjälkarna. Vad tror ni?
 
  • Gilla
Tartz
  • Laddar…
20120711_165204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild säger ju mer än 1000 ord så jag laddar upp en på hur det ser ut. Avståndet ner till mark är ca 50-60 cm.
 
Jag skruvade bärläkt och asfaltsboard, sedan vanlig isolering, sedan glesade jag med den gamla trallen sedan åldersbeständig plast, och efter det foam och golv.

ps det där uterummet blir finfint :) ds
 
Spontad frigolit är enklare att montera än bärläkt och asfaboard. Men det finns ett visst motstånd mot att jobba med frigolit i hus pga. brandrisken.
Själv har jag inte detta motstånd ;) . . . utan jobbar gärna med frigolit.
2009_grunden.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hans majestät och 2 till
  • Laddar…
Håller t.ex. 100mm frigolit upp 195mm sten/glasull utan någon annan "hjälp" än skruv med plastbrickor i reglarna?
 
Kort svar: Ja, utan problem.
 
Tack för alla svar!

titanium, hur fäste du skivorna? Tätade du med fogskum efteråt?
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Håller med titanium, byggde en hel villa på det viset, mycket smidigt. Jag använder lite större brickor tillsammans med lång träskruv när jag sätter frigolit, funkar toppen!

Ett tips kan vara att limma frigolit på baksidan av mineriten för att få lite varmare under golvet och på så sätt undvika skador på bärlinan
 
Hur gnagar-säker är denna konstruktion?
Att installera ENDAST cellplast istället för bottenskivor förefaller utmanande.
Intresserad av uppföljning om råttors angrepp och åverkan över tiden
 
  • Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
U
Gjorde likadant när jag renoverade bjälklaget i min plintbyggda stuga. Gammalt hus och klent med bygghöjd att använda för isolering men allt som allt fick jag nu 170 mm mineralull + 50 mm cellplast vilket gav bra vinterkomfort. Med tanke på just möss strök jag alla kanter utåt/mot plintar etc och någon dm in under skivorna med kallasfalt, en av få produkter det sägs att gnagarna inte gillar, och det ser fortfarande bra ut efter fem år. Inte ens mössen orkar väl hänga under skivorna och gnaga uppåt, de vill nog ha lite enklare vägar in än så. Men jag har kryputrymme och kan åtgärda saker om det blir problem.

En annan tanke var att näta in hela ytan med alu- eller stålduk först men det är inte helt lätthanterligt även om det säkert skulle gått.

Cellplasten håller hur som helst utan problem, det ser fortfarande ut som att skivorna skruvades upp igår. En klar bonus är förstås att man får ett oorganiskt material med viss andningsförmåga nedåt. Eftergivligheten gör också att mindre nivåskillnader och ojämnheter tätas på ett bra sätt.
 
  • Gilla
Per777 och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde med samma förutsättningar. Byggplastfolie på marken, med lite grus på för att hålla den på plats. Läktat reglarna med asfaboard och sedan isolerat golvet med 170mm. Som golv, massivt spåntat furugolv.
Rätt eller fel? Det har jag ingen aning om, men det gjordes 2011 och har inga problem
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
titanium titanium skrev:
Spontad frigolit är enklare att montera än bärläkt och asfaboard. Men det finns ett visst motstånd mot att jobba med frigolit i hus pga. brandrisken.
Själv har jag inte detta motstånd ;) . . . utan jobbar gärna med frigolit.
[bild]
Dum fråga kanske men fäster du dessa underifrån...?
 
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
Normalt slår man ju på läkten längs med golvregeln innan man lägger dit den. Sedan får man kanske komplettera längs kanten och i med bottenskivan. Man vill ju inte krypa under i onödan.
 
Jag skulle undvika isolering som suger åt sig fukt i ett ouppvärmt utrymme.
Själv fyllde jag mellan bärlinan med cellplast, detta för att minska risken för imma på rutorna. Inte många dagar det immat igen.
Fördelen är också att man kan städa med vatten utan risker i konstruktionen på våren. Blåste bort all spindelväv och damm med högtryckstvätten utan problem.
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
B Bumlersson skrev:
Jag gjorde med samma förutsättningar. Byggplastfolie på marken, med lite grus på för att hålla den på plats. Läktat reglarna med asfaboard och sedan isolerat golvet med 170mm. Som golv, massivt spåntat furugolv.
Rätt eller fel? Det har jag ingen aning om, men det gjordes 2011 och har inga problem
Fortfarande lika nöjd, möjligen hade jag ginat lite med bygglovet och fått ett bredare uterum. Är nu ca 2,70 hade gärna ökat på 50cm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.