T
Planterade thujor förra året som har rotat sig bra. Han bytt ut några som dött, men sånt ingår ju när man planterar thujor.

Dom har varit jättefina hela våren och sommaren. Helt gröna utan något brunt på dem. Men nu, för bara 3 veckor sedan börjar nästan samtliga bli lite bruna. Jag förstår ingenting.

Det har inte varit stark sol så de kunnat bli uttorkade. Marken har varit lagom fuktig. Varken torr eller för våt. Tycker att thujorna borde trivas som bäst nu.

Vad tror ni kan ha hänt och vad kan jag göra?

Rad planterade thujor med gröna och brunaktiga blad mot en skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rad av thujor med browningssymptom längs en gräsmatta, inramad av skog och med en svensk flagga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rad av thujaplantor med gröna och bruna grenar som antyder möjlig problematik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, de ser inte vidare lyckliga ut. Min första tanke är att skogen bakom är gammal. Hur djupt gråvde ni och hur mycket ny mylla tillförde ni vid planteringen? Jag kan tänka mig att marken innan planteringen var ytterst mager och att häcken krävde rejält dike med ny jord för att komma igång. Se till att inget ogräs växer in i häcken. Komplettera med ett relält lager gräsklipp/kompost runt fötterna och fyll på även till våren och sommaren. Undvik då att tillföra extra gödning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Det har inte varit ett bra Thuja år i år, för lite regn i mellan-Sverige. Förra året märkte man att det var ett bra år då det kom mycket nya skott men i år knappt någon tillväxt. Förvisso höll de sig gröna under sommaren pga att det inte var allt för mycket solsken, var många mulna dagar (men molnen släppte lite vatten) men de är svältfödda både på vatten och gödning vilket ger bruna fläckar i grenverket. Mina 7-8 meter höga thujor ser liknande ut fast inte riktigt lika illa som några av dina. Men det har jag sett förr, de bruna barren torkar ut och faller sedan ned i samband med stormvindar, sen kommer nya skott längst ut.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
yonna yonna skrev:
Nej, de ser inte vidare lyckliga ut. Min första tanke är att skogen bakom är gammal. Hur djupt gråvde ni och hur mycket ny mylla tillförde ni vid planteringen? Jag kan tänka mig att marken innan planteringen var ytterst mager och att häcken krävde rejält dike med ny jord för att komma igång. Se till att inget ogräs växer in i häcken. Komplettera med ett relält lager gräsklipp/kompost runt fötterna och fyll på även till våren och sommaren. Undvik då att tillföra extra gödning.
Vi grävde ett dike för dem. Ca 40cm djupt och cm brett. Planterade dem i nyinköpt gödslad matjord.
Och det konstiga är ju att det varit gröna allihopa tills för 3 veckor sedan.
 
T
J Joakim Ågren skrev:
Det har inte varit ett bra Thuja år i år, för lite regn i mellan-Sverige. Förra året märkte man att det var ett bra år då det kom mycket nya skott men i år knappt någon tillväxt. Förvisso höll de sig gröna under sommaren pga att det inte var allt för mycket solsken, var många mulna dagar (men molnen släppte lite vatten) men de är svältfödda både på vatten och gödning vilket ger bruna fläckar i grenverket. Mina 7-8 meter höga thujor ser liknande ut fast inte riktigt lika illa som några av dina. Men det har jag sett förr, de bruna barren torkar ut och faller sedan ned i samband med stormvindar, sen kommer nya skott längst ut.
Ok så du tror inte det är helt kört? De bruna kan försvinna och ersättas med grönt med tiden?
 
Det bruna är döda barr och kommer så småningom att falla bort. Nytillväxten sker endast i topparna på kvistarna.

Jag har odlat barr under många år, olika sorter/arter, och jag har noterat hur länge det tar innan skadorna syns på barrträd. Så kan t.ex. torka på våren som skadat barrväxterna synas först på sensommar/höst i form av bruna och döda barr.
Inte så mycket du kan göra just nu, du fick goda råd av Yonna.
 
Har inte mycket att tillföra tidigare, förutom att som ytterligare en röst poängtera hur lång tid det kan ta för sådana här rackare att uppvisa symptom på torka. Jag har några som planterades förra året och som jag på grund av vattenbrist inte kunde vattna som jag hade velat. De såg toppenfina ut under hela sommaren och en bra bit efter att de börjat regna ihållande. Sedan, i september, så skiftade några färg och blev riktigt bleka. (En är nog helt bortom räddning, dessvärre.) Det gör det riktigt lurigt, för man kan inte se på dem om de behöver vatten; syns det är det redan för sent. Jag har en enkel mätare att sticka ner i jorden som man kan använda, och det kan vara värt att kolla dem en gång i veckan om det blir en ovanligt torr sommar. Vattna rejält och ofta!

En annan sak jag sett i grannskapet är att thujor kan se ganska risiga ut och ändå repa sig på ett år. Gör inget förrän nästa sommar när de fått en chans till.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
De grävmåtten som TS fått besked om vid häckinköpet låter väldigt snålt om man tar hänsyn till just denna den magra plats. Man kan förbättra situationen genom att bredda utan att gräva. Ogräsrensa ytterligare 20-30 cm på var sida om fötterna och fyll på med gräsklipp och kompost som jag skrev tidigare. Maskar och knytt förbättrar på sikt jorden successivt även nedåt. När häcken efter ett par år har etablerat sig väl har den dessutom blivit yvigare. Men fortfarande gäller att ha fuktighetsbevarande täckning vid extremt varma/torra somrar.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.