Hej,

Jag skall sätta upp ett staket mot grannen som kommer vara ca 180 cm högt. Staketet skall fästas i huset och på något sätt fästas i betongmuren ni ser på bilden, staketet kommer även fortsätta ut på gräsmattan och då fästas I betongplintar.

Vad tror ni om att borra hål uppifrån i betongen för att fästa stolpskor i muren? Eller kommer jag stöta på armering? Behöver borra hål med ca 18mm i diameter för stolpskorna.

Vill gärna ha staketet uppe på betongen för att få ut det så långt som möjligt mot grannen.

Vill göra det ganska stabilt då jag eventuellt vill bygga ett tak med staketets reglar som stolpar även till taket.

Tacksam för råd och hjälp.
Vänligen
Martin
 
  • Trädäck anslutet till ett hus intill en betongmur där ett staket planeras att fästas, med gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tumstock placerad på betongmur för mätning inför montering av staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går bra att borra, tveksamt om det är armering i den låga muren, borra först med 10 eller 12 mm till ett djup som gör att när skon sätts ner så ska den hänga ca 2 cm över överkant med själva skon. Borra ett hål i varje ända och spänn snöre så alla fästen livar med varandra. Bladjärn för ingjutning är lite bättre för att dom är längre, men blir lite mer jobb att få dit. Stolpskor har inte så bra sidohållning då de är korta i delen för stolpen, sätter du ett tak med fäste så håller det bra med att kryssa i taket så det inte kan vrida sig.
 
Tveksam på att det går armering i centrum av muren men att provborra är ju inte fel. Gör hål, fyll med ankarmassa, tryck i stolpsko ( givetvis ner i en förhöjd mall som är våg och lod ).
 
J jonaserik skrev:
Går bra att borra, tveksamt om det är armering i den låga muren, borra först med 10 eller 12 mm till ett djup som gör att när skon sätts ner så ska den hänga ca 2 cm över överkant med själva skon. Borra ett hål i varje ända och spänn snöre så alla fästen livar med varandra. Bladjärn för ingjutning är lite bättre för att dom är längre, men blir lite mer jobb att få dit. Stolpskor har inte så bra sidohållning då de är korta i delen för stolpen, sätter du ett tak med fäste så håller det bra med att kryssa i taket så det inte kan vrida sig.
Tack för rådet!
Muren är ca 150 cm hög, den fortsätter in under huset. Det är ett suturränghus, på bilden syns husets baksida som är själva suturrängdelen, därför ser muren låg ur här. Muren är väl för att stödja upp marken antar jag. Kan det kallas L-stöd? Huset är från 1985, ett kedjehus (sitter alltså bara ihop med ett tak till en granne).

Borde ju bli ganska stabilt som du säger med taket över som har fler fästpunkter både i huset och plintar längre ut. Staketet skall ej vara plank utan staketribba så det blir väl inte fullt så mycket vindupptag som ett plank.

/M
 
U Utdelning skrev:
Tveksam på att det går armering i centrum av muren men att provborra är ju inte fel. Gör hål, fyll med ankarmassa, tryck i stolpsko ( givetvis ner i en förhöjd mall som är våg och lod ).
Tacksam för svaren!

Ja precis, tänkte med det, förborra med 10 mm-borr kanske. Kan väl minska risken för att det spricker med antar jag?
Hur menar du med förhöjd mall? Mellan betongen och stolpskon?

Om stolpskons armering är 16 mm är 18 mm borrhål vettigt då för att få plats med ankarmassan?

/M
 
Ingen risk att betongen spricker om man borrar ca 18 mm-hål? Bredden är, som ni ser, ca 150 mm.

/M
 
Förhöjd mall , en brädbit under varje sko som justeras så allt är i våg och linje, ta gärna 20 mm, fyller du med ankarmassa så kan det bli svårt att få ner stolpen , massan kan inte pösa över, gärna liiite lös massa är bäst. Och det går då rikta i lite om hålet kom lite snett ur linjen.
 
J jonaserik skrev:
Förhöjd mall , en brädbit under varje sko som justeras så allt är i våg och linje, ta gärna 20 mm, fyller du med ankarmassa så kan det bli svårt att få ner stolpen , massan kan inte pösa över, gärna liiite lös massa är bäst. Och det går då rikta i lite om hålet kom lite snett ur linjen.
Okay, ja då var det som jag tänkte med förhöjningen.
Aha, finns det olika lösa ankarmassa eller kan man späda ut den med något?
Du menar borra 20 mm hål för 16 mm stolpsko?

Tack för all hjälp!
 
Redigerat:
Tänkte lite på finbetong ( det med lösare ) har du cement hemma så sikta sand så det blir fint, blanda lite löst , ( sluring ) duscha lite lätt i hålet ( inget vatten stående ) och häll i, tryck ner skon och låt det brinna ihop2 dygn så håller det med och blir bra mycket billigare
 
J jonaserik skrev:
Tänkte lite på finbetong ( det med lösare ) har du cement hemma så sikta sand så det blir fint, blanda lite löst , ( sluring ) duscha lite lätt i hålet ( inget vatten stående ) och häll i, tryck ner skon och låt det brinna ihop2 dygn så håller det med och blir bra mycket billigare
Okay. Kollade lite info om ankarmassa och det verkar ändå enkelt, kör nog på det.

Bara att hyra bra slagborr o köra då antar jag!

Tack igen för hjälpen.
 
A agrer.m skrev:
Tacksam för svaren!

Ja precis, tänkte med det, förborra med 10 mm-borr kanske. Kan väl minska risken för att det spricker med antar jag?
Hur menar du med förhöjd mall? Mellan betongen och stolpskon?

Om stolpskons armering är 16 mm är 18 mm borrhål vettigt då för att få plats med ankarmassan?

/M
Med förhöjd mall tänker jag något som håller skon rakt medans massan härdar. Ankarmassa är kanon bra att ha till detta ex. Ankarmassa. Jag vet ej om cementbruk/betong är så bra vid så små marginaler när du har 18mm hål och 16mm stål ( blir ju inte mycket hållfastighet i betongen ) så ankarmassa är att föredra tycker jag. Massan härdar dessutom otroligt fort.


De flesta tillverkarna av ankarmassa vill att man trycker ut ca 15cm lång sträng med massa innan man trycker ner massa i hålet. Detta för att komponenterna ska blandas ordentligt. Bra att veta!
 
Redigerat:
U Utdelning skrev:
Med förhöjd mall tänker jag något som håller skon rakt medans massan härdar. Ankarmassa är kanon bra att ha till detta ex. Ankarmassa. Jag vet ej om cementbruk/betong är så bra vid så små marginaler när du har 18mm hål och 16mm stål ( blir ju inte mycket hållfastighet i betongen ) så ankarmassa är att föredra tycker jag. Massan härdar dessutom otroligt fort.


De flesta tillverkarna av ankarmassa vill att man trycker ut ca 15mm lång sträng med massa innan man trycker ner massa i hålet. Detta för att komponenterna ska blandas ordentligt. Bra att veta!
Tack! Blir ankarmassa. Såg någon video på Youtube om hur man skulle göra, de nämnde att man skall trycka ut en sträng av första massan som du skriver.

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.