Hej! Efter att ha varit på husknuten i Göteborg vet vi lite vad vi egentligen vill ha för hus. Vi har varit inne på 1,5 planshus men har ändrat oss och vill hellre ha ett 1-planshus med ryggåstak, med öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Ett enplanshus känns som det ultimata huset man kan tänka sig att bo i livet ut.
https://www.a-hus.se/husmodeller/lycke-k Ett exempel på vad vi tycker är en bra husmodell med bra planlösning. Vi har inga barn ännu men vill bygga för 4 sovrum. Älskar planlösningen att ha en föräldradel med eget badrum, samt en del för barnen och vardagsrum och kök i mitten. När jag bygger den husmodellen online med generalentreprenad (det enda möjliga valet var vi bor), med en hel del tillval såsom ryggåstak, större fönster, finare kök, kamin osv landar vi på 3 milj. Och det är väl där någonstans prismässigt vi vill kunna landa för huset. Tyvärr har inte a-hus återkopplat till oss med en riktig offert. Men vi vill jämföra olika och undrar om ni har något tips på liknande hus av andra hustillverkare med ungefär samma planlösning. Med ett pris i standardutförande med totalentreprenad under 3 milj.

Sedan undrar jag hur generalentreprenad egentligen fungerar. Det vi vill ha är egentligen ett nyckelfärdigt hus som bara är att flytta rakt in i. Är skillnaden på generalentreprenad och totalentreprenad bara 2 kontrakt? Skiljer det sig prismässigt? Får vi ett färdigt hus att flytta in i för det priset som innefattar generalentreprenad? Skulle vilja hanen utförlig förklaring om generalentreprenad så vi förstår.!Eftersom a-hus inte återkopplar har jag inte fått några svar på det..
 
Hej! Vi valde totalentreprenad av just den anledningen, nyckelfärdigt, ett kontrakt, bara att flytta in. Det har inte riktigt hållit hela vägen då vi behöver påla grunden (separat kontrakt) och valt bort entreprenörens garage pga orimligt dyrt. Så ”enkelt” blev det inte ändå. Vårt hus kommer likna det du är ute efter, vi kan bara bygga enplansvillan pga detaljplan men det gör inget. Vi har kontrakt med Trivselhus, vet inte om jag kan säga så mycket om dem än så länge, vi håller på med slutbeställningen nu. Hittills har kontakten varit bra iaf. Men de har väldigt fina hus och i deras Stella-hus ingår mycket som är tillval hos andra, ryggåstaket t ex. Men stort lycka till och var beredd på att det är mer jobb än vad man tror!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.