Hej Alla

Jag har en värmepump Autoterm 615, som slutat fungera som den ska efter demontering och återmontering. När Pannan sätts igång så vill inte värmen komma igång via El bl.a så det är bara kallt vatten hela tiden både i vatten- och värme kretsen. Däremot så blir cirk. Pumpen väldigt varm i sig och shunten som sitter ovan börjar knaka och ge konstiga ljud. Kan tilläga att jag har element som går på ett rörsystem, inga bypass kopplingar sitter på något element utan de är fullt öppna hela tiden, om det nu är någon orsak.
 
  • Värmesystem med cirkulationspump och shuntventil, synliga kopparrör och ledningar under service.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Autoterm 615 värmepump i pannrum med synliga rörsystem och inställningspaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
O Ome skrev:
Hej Alla

Jag har en värmepump Autoterm 615, som slutat fungera som den ska efter demontering och återmontering. När Pannan sätts igång så vill inte värmen komma igång via El bl.a så det är bara kallt vatten hela tiden både i vatten- och värme kretsen. Däremot så blir cirk. Pumpen väldigt varm i sig och shunten som sitter ovan börjar knaka och ge konstiga ljud. Kan tilläga att jag har element som går på ett rörsystem, inga bypass kopplingar sitter på något element utan de är fullt öppna hela tiden, om det nu är någon orsak.
ta loss centrumskruven med en stor skruvmejsel och kolla om pumpaxeln rör sig innanför
det finns ett spår i denna som man ev kan hjälpa igång den med eller i extremfall knacka på axeln med hammare. hjälper inte detta så är pumpen kass vilket är troligt
 
Uppskattar hjälpen !

Men det har väl inte mycket o göra med att ingen värme alls produceras av pannan ?
 
Funkar inte cirkpumpen får du inte ut någon värme från pannan. Shunten står på max också. Får du igång pumpen fungerar det troligen. Räkna med att få lufta också.
 
Okej då ska jag försöka med det. Men bör inte varmvattnet fungera åtminstone. jag menar på tappställena iallafall ? De liksom inte bundet med värmen direkt.
 
Ja, prova att hjälpa igång pumpen.
Ang varmvattnet, prova att lufta tanken med den lilla luftnippeln.
 
Tack Lordi. Har gjort det också men förgäves.
 
Har även en följd fråga, Nu när elpatronen börjat värma upp så gör den det duktigt och jag får ut till tappställen alltför hett vatten nästan så att man får brännskador. Jag har ingen blandningsventil som jag kan reglera själv och inte heller i panelen. kan det ha något med det elektroniska att göra ? Vv i pannan visar sig vara mellan 62-66 grader vilket jag antar är normalt, men det betyder väl inte att man ska ha ut det i kranarna, hur kan man annars justera det ?
 
B
Du borde ha en blandningsventil vid pannan. 55C minst ska man väl ha vid kranen, om man uppfyller legionellareglerna vill jag minnas, så 62 är ju inte långt ifrån. Bara att skruva ner termostaten på elpatronen lite så får du svalare, om ingen blandningsventil finns.

Jag har barn, har nog lite svalare än 60c i kranen måste jag säga, jag vet inte exakt temp... Vill helst inte skålla dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.