Hej!

Jag behöver stänga av inkommande vatten.

Huset och ledningarna är mycket gamla.

Är det rimligt att anta att det är ventilerna på bilden som ska dras åt? Ska jag dra åt båda två? (De är oerhört tröga.)

Tack på förhand!
 
  • Gammal vattenmätare med en röd och en blå ventil på en gul vägg och brunaktigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Ja men det räcker att du stänger en av dem. Den som är lättast :rofl: de brukar vara tröga.
 
Är de täta räcker det att stänga den ena.
 

Bästa svaret

Jepp stäng båda, den typen av skjutventil kan vara otät när man drar till, det är det lilla sista som kan täta då, ett tips, ta en polygrip och sätt ner käftarna ( en i varje hål på kringlan ) så kan du dra lite till, går inte med vanlig handkraft det sista. Och sen öppnar du en KV-kran och ser att vattenmätaren inte rörs sig.
 
Det ska räcka med ena ventilen.

Var beredd på att ventilerna kan börja läcka, kan gå sönder, fastna i stängt läge, mm.

Jag hade tagit in en VVSare till att byta bägge ventilerna samt montering av vattenmätarkonsoll.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det ska räcka med ena ventilen.

Var beredd på att ventilerna kan börja läcka, kan gå sönder, fastna i stängt läge, mm.
Börja inte att måla gubbar på väggen och skrämma folk, var saklig i dina skrivelser, klart det kan strula ibland och skriv då att det kan hända i en vänlig ton och inte i den ton du framför nu. Det med beredd är liksom lite överkurs, kan tolkas om att förvänta dig trubbel om du skruvar på dom.
 
J jonaserik skrev:
Börja inte att måla gubbar på väggen och skrämma folk, var saklig i dina skrivelser, klart det kan strula ibland och skriv då att det kan hända i en vänlig ton och inte i den ton du framför nu. Det med beredd är liksom lite överkurs, kan tolkas om att förvänta dig trubbel om du skruvar på dom.
Jag tycker Demmpa hade en väldigt neutral ton jämfört med ditt sura besserwisserinlägg. Du måste vara väldigt lättkränkt.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Tack så mycket till alla i forumet för hjälpen! :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Börja inte att måla gubbar på väggen och skrämma folk, var saklig i dina skrivelser, klart det kan strula ibland och skriv då att det kan hända i en vänlig ton och inte i den ton du framför nu. Det med beredd är liksom lite överkurs, kan tolkas om att förvänta dig trubbel om du skruvar på dom.
Det beror på hur gamla rör och ventiler är.
Men ja det ska ju räcka med en, men de är gammalt så båda skadar inte.
Där hade jag dock planerat in ett väldigt snart byte på ventiler, en koloss och byta gamla rör.

Ja jag lärde mig hårda vägen 2 dagar innan jul, så jag bytte alla gamla rör ventiler och fick upp en fin hållare :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.