Har läst igenom samtliga trådar, men blir nästan bara mer osäker.
Ska jag köra 34 eller 45mm spikregel? Ska jag låta spiken gå in i vindskivan?

Vill köra med klippspik , så dimensionerna är begränsade till 2,5”(63mm)/3”(76mm)/4”(102mm). Vanliga spik är okej på underbrädan.
34mm regel ger ca 79mm fram till vindskiva
45mm regel ger ca 90mm fram till vindskiva

Fasad med 25mm vindskiva, träfiberskiva.

Lockläktspanel :
Underbräda kilsågad 150-230mm bredd, 25mm tjock
Lockläkt 47mm bredd, 18-20mm tjock
 
Synpunkter, någon?
 
W Wallawhoa skrev:
Synpunkter, någon?
28 mm brukar man ha glespanel. Så har du inte längre mellan reglarna än 600 mm blir 34 stadigt så det räcker.

Då blir det lagom med 3”-spik till lockläkten. Bottenbrädorna fäster du bara med en spik uppe och en nere. Där räcker det med 2”.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
A andersmc skrev:
28 mm brukar man ha glespanel. Så har du inte längre mellan reglarna än 600 mm blir 34 stadigt så det räcker.

Då blir det lagom med 3”-spik till lockläkten. Bottenbrädorna fäster du bara med en spik uppe och en nere. Där räcker det med 2”.
Tusen tack anders för svar! Alla skriver 4”eller grövre för läkten, men jag tror precis som du, att en tretummare borde räcka bra. Då kör jag på det!

Jag tänkte även spika i kanterna på underbrädorna. Blir kvalitativ panel, så borde inte röra sig allt för mycket. Eventuellt sicksacka spikningen i kanterna

tack tack
 
W Wallawhoa skrev:
Tusen tack anders för svar! Alla skriver 4”eller grövre för läkten, men jag tror precis som du, att en tretummare borde räcka bra. Då kör jag på det!

Jag tänkte även spika i kanterna på underbrädorna. Blir kvalitativ panel, så borde inte röra sig allt för mycket. Eventuellt sicksacka spikningen i kanterna

tack tack
Det klassiska är att bara ”häkta” fast bottenbrädorna. Sedan kläms de fast med lockläkten. Det är därför lockläkten inte bara ska vara en bräda utan den ska vara konkav på undersidan. Då kan bottenbrädorna röra sig utan att de spricker. Trä rör sig alltid med varierande fukt, även om det är bra trä.
 
A andersmc skrev:
Det klassiska är att bara ”häkta” fast bottenbrädorna. Sedan kläms de fast med lockläkten. Det är därför lockläkten inte bara ska vara en bräda utan den ska vara konkav på undersidan. Då kan bottenbrädorna röra sig utan att de spricker. Trä rör sig alltid med varierande fukt, även om det är bra trä.
Ja vi får se hur det blir, spiken i kanterna döljs oavsett.

Bra fönstervirke varierar otroligt mycket mindre än dagens konstruktionsvirke
A andersmc skrev:
Det klassiska är att bara ”häkta” fast bottenbrädorna. Sedan kläms de fast med lockläkten. Det är därför lockläkten inte bara ska vara en bräda utan den ska vara konkav på undersidan. Då kan bottenbrädorna röra sig utan att de spricker. Trä rör sig alltid med varierande fukt, även om det är bra trä.
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.