A
Det finns flera som vittnar om detta.
I ditt fall kan det vara att om du kört AC i somras så fick den inte någon chans att torka ut innan den stängdes av och då börjar det vanligtvis växa grejer i lamellerna.
undviks genom att köra den 24/7
nu är det bara att vänta ut den eller göra en omfattande rengöring av lamellpaket etc.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det finns flera som vittnar om detta.
I ditt fall kan det vara att om du kört AC i somras så fick den inte någon chans att torka ut innan den stängdes av och då börjar det vanligtvis växa grejer i lamellerna.
undviks genom att köra den 24/7
nu är det bara att vänta ut den eller göra en omfattande rengöring av lamellpaket etc.
Vänta ut?
 

Bästa svaret

LoweW
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Vänta ut?
Hade samma problem och när jag pratade med en installatör sa han att man väntar någon dag så försvinner det. Men man kan också förebygga det genom att köra med fläkt efter man haft på kyla.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Hade samma problem och när jag pratade med en installatör sa han att man väntar någon dag så försvinner det. Men man kan också förebygga det genom att köra med fläkt efter man haft på kyla.
Bra, får tänka på det med att köra fläktläget efter kylningen nästa sommar.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Nu har jag "bränt" bort lukten, man kan tycka att installatören ska i informera om detta och hur det kan undvikas. Borde inte vara byggahus som gör det.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Nej, det är inte installatörens fel. Det är du som inte läst bruksanvisningen.
Från din Daikin bruks:

Utdrag från en bruksanvisning som beskriver förberedelseprocessen för långa driftstopp av en enhet.
 
I InsidersUnited skrev:
Nej, det är inte installatörens fel. Det är du som inte läst bruksanvisningen.
Från din Daikin bruks:

[bild]
Du har inte läst mitt inlägg, läs igen läs rätt.

Står ingenstans att det är installatörens fel.
 
Varför ska installatören informera om det?
Man bör väl ha något intresse av sin produkt och läsa manualer m.m.
Många kunder jag pratat med, som inte en kan sätta sin värmepump i nödläge (nibe) det är jättesvårt, man flyttar brytaren från 1 till en triangel på brytaren istället, detta bara för att man inte orkat läsa manualen.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
Varför ska installatören informera om det?
Man bör väl ha något intresse av sin produkt och läsa manualer m.m.
Många kunder jag pratat med, som inte en kan sätta sin värmepump i nödläge (nibe) det är jättesvårt, man flyttar brytaren från 1 till en triangel på brytaren istället, detta bara för att man inte orkat läsa manualen.
Tänk vilket enkelt sätt en installatör kan få nya kunder genom rekommendation om man tar en stund att förklara produkten tänker jag
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Nu har jag "bränt" bort lukten, man kan tycka att installatören ska i informera om detta och hur det kan undvikas. Borde inte vara byggahus som gör det.
Samma sak gäller för ACn i bilen, luftavfuktare (av AC-typ), mm.

Vår avfuktare har ett tillval när man kör den som klädtork, att det står och torkar ut sig efter färdigt torkprogram.


När en AC jobbar så fäller det ut en massa fukt från luften på de kalla delarna i ACn, men det är inte bara fukten som ”fastnar” där utan en massa olika partiklar däribland dammpartiklar av olika organiska material (bl.a. hudpartiklar). I luften finns det alltid lite mögelsporer, dessa fastnar också på kalla delarna, å ”äter” det organiska materialet samt fukten å växer sig stora å börjar lukta.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.