Ok, nu till det finstilta.

Det går ju sedan flera år att göra ett operatörsbyte för fiberanslutningen.

Är det rätt uppfattat att detta bara gäller Telia (pga sin marknadsandel) och inte övriga operatörer, tex IP only?
Betyder det också, i sådant fall, att den operatör man bytt till inte har en skyldighet att släppa ut dig igen, till en annan operatör?

Någon som har koll på det finstilta?

https://www.pts.se/globalassets/sta...marknad-3a-lokalt-tilltrade-till-fibernat.pdf
 
P
I IP Onlys fibernät kan man välja en av de tjänsteleverantörer som IP Only samarbetar med.
https://www.ip-only.se/privat/tjanster/
Bläddra ner till "Såhär beställer du tjänster om du har fiber från IP-Only" och lite till så finns alla listade.

Vi har beställt fiberinstallation av IP Only. I januari är det femårsjubileum för beställningen, men jag har ännu ingen personlig erfarenhet av hur bra det fungerar att välja operatör enligt beskrivningen ovan …
 
Fiberoperatör är den som levererar din fiberanslutning, sedan finns tjänsteoperatör Internet/IPTV/telefoni.
På många av Telias stationer där Telia Öppen fiber finns och var fiberoperatör öppnade man upp för några år sedan så att andra företag kunde installera sin aktiva utrustning.
De hyr då fiber av Telia och kopplar in sin egen utrustning och hos kunden sin egen medieomvandlare. De som då installerade utrustning var Telenor, Comhem (Tele2) och i större städer Bahnhof. Så här finns möjlighet att byta fiberoperatör.
 
Ok, min fråga handlar inte om att välja tjänsteleverantörer i ett öppet fibernät.

Min fråga är om PTS krav på Telia att göra infrastrukturen tillgänglig för andra operatörer också gäller andra operatörer som inte har samma dominerande ställning på marknaden.
 
Kraven vet jag inte, men de har öppnat för flera att agera fiberoperatör, men det krävs ju att de bygger sin egen infrastruktur med aktiv utrustning och service/supportorganisation.
Telia hyr bara ut fiber.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, min fråga handlar inte om att välja tjänsteleverantörer i ett öppet fibernät.

Min fråga är om PTS krav på Telia att göra infrastrukturen tillgänglig för andra operatörer också gäller andra operatörer som inte har samma dominerande ställning på marknaden.
Nej, sådana krav är ju del av konkurrensreglering och kan komma först om företaget anses ha en dominerande ställning på marknaden.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Nej, sådana krav är ju del av konkurrensreglering och kan komma först om företaget anses ha en dominerande ställning på marknaden.
synd, för de ”öppna” näten sätter inte tillräcklig prispress på tjänsteleverantörerna.
 
MathiasS MathiasS skrev:
för de ”öppna” näten sätter inte tillräcklig prispress på tjänsteleverantörerna
Vet inte om jag kan se hur den dynamiken skulle fungera. Är det egentligen kommunikationsoperatörens roll att pressa sina kunder till att hålla lågt pris till nästa led? Tvivlar på att de har några synpunkter på den saken vare sig de är ensamma på platsen eller har konkurrens.
Snarare är det väl tjänsteleverantörerna som kan pressa nätavgiften om de kan spela ut två eller fler kommunikationsoperatörer mot varann och därmed hålla lägre pris till slutkund (eller ta ut högre vinst).
 
A alfista skrev:
Vet inte om jag kan se hur den dynamiken skulle fungera. Är det egentligen kommunikationsoperatörens roll att pressa sina kunder till att hålla lågt pris till nästa led? Tvivlar på att de har några synpunkter på den saken vare sig de är ensamma på platsen eller har konkurrens.
Snarare är det väl tjänsteleverantörerna som kan pressa nätavgiften om de kan spela ut två eller fler kommunikationsoperatörer mot varann och därmed hålla lägre pris till slutkund (eller ta ut högre vinst).
Titta i valfritt öppet nät så ser du att alla tjänsteleverantörer har ungefär samma pris för en given tjänst. Ingen prispress.

Jämför sedan med att göra ett operatörsbyte från Telias öppna nät till tex BH. Avsevärd skillnad i pris. Den skillnaden i pris beror ju dels på prispress/lägre marginal, dels på att det är färre led som ska dela på kakan. Det är rätt tydligt att den typen av konkurrens sätter fart på leverantörerna. Det gäller vid flytt till andra operatörer. Att byta operatör är mer "sticky" än att bara byta en tjänst som inte har någon uppsägningstid, och därför är operatören villig att investera mer för att ha dig kvar längre.

Med separata bolag för nätägare, KO och tjänsteleverantör är inte ekosystemet tillräckligt kostnadseffektivt, det blir för många munnar att mätta.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Finns ju mänga fibernätsägare idag och man se det so
MathiasS MathiasS skrev:
Med separata bolag för nätägare, KO och tjänsteleverantör är inte ekosystemet tillräckligt kostnadseffektivt, det blir för många munnar att mätta.
Och det kan även vara så att nätägare och kommunikationsoperatören är samma företag, Zitius och t.ex. Telia.;) Finns flera exempel.
Konsumentfiber är ju ett "nytt" påfund ca 20 år och det kommer att förändras och konsolideras.
 
japp det har ju skett en rejäl konsolidering de senaste åren bland KO'sarna. Det är ju inte bara jag som kund som insett att det är för många kockar i soppan.
 
C
MathiasS MathiasS skrev:
Med separata bolag för nätägare, KO och tjänsteleverantör är inte ekosystemet tillräckligt kostnadseffektivt, det blir för många munnar att mätta.
Helt rätt, i teorin låter öppna nät toppen med valfrihet och konkurrensutsättning men i praktiken blir det nästan alltid dyraste alternativet.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
synd, för de ”öppna” näten sätter inte tillräcklig prispress på tjänsteleverantörerna.
Jag har fått uppfattningen att det inte är tjänsteleverantörerna som är problemet, utan nätägare/kommunikationsoperatörer. Åtminstone Telia Öppen Fiber verkar ta bra betalt, och dessutom beroende på hastigheten.
Tjänsteleverantörerna "hyr" bara kapacitet av Telia Öppen Fiber.
Tjänsteleverantörerna kan därför inte påverka priset så mycket som man kan tro.
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ja, precis, tjänsteleverantörerna måste ju betala en avgift till kommunikationsoperatören.

De lär ju ha väldigt svårt att pressa det priset, för de flesta kommunikationsoperatörer bryr sig inte om vilka tjänsteleverantörer de har i sitt nät. De kunder som har fiber måste ju välja nån av de tjänsteleverantörer som finns, och då får kommunikationsoperatören in sin pengar.

Så kommunikationsoperatörerna kommer inte sänka sina priser förrän nån annan bygger ett konkurrerande nät, eller priserna för mobilt bredband sjunker tillräckligt. Tyvärr är det få mobila bredband som blir prisvärda om man har en rejäl trafikmängd (det var länge sen jag kollade men vi brukade ha en trafikmängd på 400-500 GB i månaden på vår fiber).
 
C
Det är nog, som @MathiasS är inne på, att det helt enkelt blir en kock för mycket i leken som skall tjäna pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.