P
N nissenhj skrev:
Det är absolut inte det bästa att inte svara på nummer du inte känner igen! Det kan vara från sjukhus eller en myndighet som har något viktigt att informera dig om rörande din familj!
I så fall försöker de igen. Det gör sällan telefonförsäljare.

Jag brukar dessutom oftast slå upp numret jag inte har svarat på för att ta reda på vem som ringde. Om det var någon som kan tänkas ha ett legitimt ärende att kontakta mig i så ringer jag tillbaka.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
hsd
Man har ju mobilsvar :cool:
 
P
R RoAd skrev:
Bättre att nixa sitt nummer så försvinner majoriteten av samtalen.

[länk]
Det har jag gjort, men inte alla telefonsäljare bryr sig om det. Speciellt inte de som ringer från Afrika. :)

Min telefon har dock en fiffig spärrfunktion i vilken man kan lägga in telefonnummer som man inte vill ha att göra med.
 
j.f.s j.f.s skrev:
Aldrig drabbats av Tele2 men däremot Sector Alarm.

Jag har varje gång de ringt på bett dem stryka mig från sina listor med hänvisning till att ett seriöst larmföretag inte behöver jobba med uppsökande försäljning. Trots detta fick jag en dag besök av två olika säljare från Sector med en timmes mellanrum.
Då brann det en säkring :mad: och kanske något oförtjänt fick den siste höra i starka ordalag vad jag tycker om skitföretaget de jobbar åt.

Jag har full förståelse för att företag behöver sälja men fula trick och den totala avsaknad av respekt för andras vilja får mig bli less
ja dom brukar inte vara påstridiga här ,har stor hund som skäller när dom öppnar grinden och inte blir det bättre när jag öppnar dörren med koppel på.
 
C cpalm skrev:
Fast får man det under en begränsad tidsperiod så man måste ringa igen nästa gång, eller får man det tills vidare?
Jag ringer en gång om året.
 
Värsta Viasat-säljare jag bevittnat var på Landskrona-karnevalen för 7-8 år sedan. De stod i sina Viasat-jackor i sitt tält, men delade ut reklamblad för vänsterpartiet.
Efter ett tag slängde de av sina jackor och deltog i någon aktion där man slängde sig på gatan med låtsasblod på sig och skrämde upp en massa barn.

Med detta som bakgrund kan man ju inte vara säker på vad det egentligen är de vill sälja eller pracka på en vid dörren....
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Mimlan och 3 till
  • Laddar…
hsd
Viasat och tele2 ägs väl av Kinnevik
 
L lobbin skrev:
Ett nytt ofog jag råkat ut för är att Mediamarkt har förklädda säljare från Postkodlotteriet inne i butiken.

”Har du inte fått din rabatt? Du köper av mig för 350 så får du ett rabattkort på 500 att handla för idag.”

Sjukt irriterande att inte ens vara fredad i butiken.
Ja det är bland det värsta jag vet, jag brukar leta rätt på nån kundservice eller nåt och upplysa om att jag ofta handlar där men tänker sluta med det tills månglarna är borta, oftast försvinner dom efter ett tag, jag hoppas att jag iaf är delvis skyldig till det..
 
Maria T
Telefonförsäljare som är påstridiga brukar jag, efter att ha sagt i trevlig ton två ggr att jag inte är intresserad, att nu har jag tröttnat på att du inte lyssnar på mig och sen trycker jag av samtalet.

Värsta dörrförsäljaren jag upplevt var från det här Allente - det var en tidig försommarkväll nu i år så den här unga mannen i sin alltför trånga ljusrosa skjorta står på behörigt avstånd från farstutrappan, jag förklarar att jag inte kommer att köpa något och han ställer frågor om vi har "sportkanalen" och jag svarar att jag inte vet (p g a ointresse) och han undrar om inte min make (!?) gillar sport. Sen vill han veta huruvida jag är intresserad av TV-serier, om vi brukar streama, om vi har kabel eller parabol och jag hinner fan inte säga ett pip för han bara maler och maler. Så jag gör typ samma som vid telefonförsäljning - säger att jag inte är intresserad, och att jag inte vill vara otrevlig men nu har jag ingen lust att prata med dig längre, varpå han börjar vifta med armarna och säger ordagrant "så det är nu du tänker gå in och stänga dörren framför näsan på mig"? Eh...
Ser att han står kvar och och börjar anteckna nåt i ett block då jag hör min man öppna balkongdörren och skrika "stick härifrån din tröge fan" .

Maken har skrämt iväg barn på påsk och Halloween. (y)
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
P
Så han gillar inte sport, alltså?
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Blev uppringd igår, i egenskap av ordförande i en bostadsrättsförening, av en påstridig (men alls inte otrevlig) säljare som ville få till ett möte om våra behov av rengöring av ventilationskanaler, OVK, byte av brandvarnare m.m. Fastighetsservice alltså. Efter mötet skulle vi få en kostnadsfri offert utan köpkrav. (Jotack... offerter vill jag nog ha utan kostnad...) De ville ha mötet på plats men kunde så klart i värsta fall ta det på telefon/distans.
Vi har såklart en leverantör av fastighetsservice och genomför underhåll enligt underhållsplan men budskapet gick inte fram utan han frågade, flera gånger, allt mer indignerat, om vi inte alls var intresserade av de här frågorna.
Retoriken gick alltså ut på, vilket blir allt vanligare (på samma sätt som Tele2 hos TS) att det finns något man måste göra - som man inte har gjort - och att man s.a.s. hamnar i en skuldsituation till världsalltet om man inte accepterar deras erbjudande.
Jag har absolut full koll på de här frågorna men det har säkert inte alla så jag antar att det är många som köper saker de inte behöver.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Blev uppringd igår, i egenskap av ordförande i en bostadsrättsförening, av en påstridig (men alls inte otrevlig) säljare som ville få till ett möte om våra behov av rengöring av ventilationskanaler, OVK, byte av brandvarnare m.m. Fastighetsservice alltså. Efter mötet skulle vi få en kostnadsfri offert utan köpkrav. (Jotack... offerter vill jag nog ha utan kostnad...) De ville ha mötet på plats men kunde så klart i värsta fall ta det på telefon/distans.
Vi har såklart en leverantör av fastighetsservice och genomför underhåll enligt underhållsplan men budskapet gick inte fram utan han frågade, flera gånger, allt mer indignerat, om vi inte alls var intresserade av de här frågorna.
Retoriken gick alltså ut på, vilket blir allt vanligare (på samma sätt som Tele2 hos TS) att det finns något man måste göra - som man inte har gjort - och att man s.a.s. hamnar i en skuldsituation till världsalltet om man inte accepterar deras erbjudande.
Jag har absolut full koll på de här frågorna men det har säkert inte alla så jag antar att det är många som köper saker de inte behöver.
i min privata ekonomi brukar jag använda dessa tillfällen till att utvärdera mina nuvarande avtal. Det blir sällan något leverantörsbyte som resultat av telefonsäljarna (pga diverse krav på att bestämma sig direkt osv) men inte sällan ger det en bra indikation på när det är dags för en förändring.
 
Jag har Ubiquitis videodörrklocka som har en liten skärm där man kan lägga ett kortare textmeddelande.
Ubiquiti videodörrklocka med textmeddelande "Försäljare över Låt bli undanbedes" på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kom en säljare från Sector Alarm som flög upp för trappan med lätta steg och käckt började knacka på dörren för några veckor sedan. Jag har en suverän stillbild från dörrklockan i precis det ögonblick han inser vad det står på den. Hans hand stannade mitt i tredje knackningen och nuddade sedan bara nätt dörren innan han gick ner för trappan, stod osäker och väntade i några sekunder innan han lämnade tomten igen.

Så den funkar.
 
  • Gilla
  • Haha
Nick 72 och 9 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
i min privata ekonomi brukar jag använda dessa tillfällen till att utvärdera mina nuvarande avtal.
Det är en tanke. Nu utvärderar jag alla avtal (tele, försäkring, el, TV m.m.) varje år - eller inför varje förnyelse så just den hjälpen behöver jag inte.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tele2 och com hem är ju numera samma bolag
Exakt, det är därför. Comhem har alltid varit påstridig, väldigt jobbigt. Comhem=bajs. Tele2 var bra tills comhem köpt upp dem...
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Nu var det väl tvärt om då... men effekten är densamma.
Jag har bara extremt dåliga erfarenheter av Tele2 så länge Tele2 har funnits.
 
  • Wow
  • Gilla
Lekpensel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.