Ska kakla mitt kök från bänkskivan och upp till tak med 20x10 cm kakel. Eftersom det var kakel tidigare på väggen allra längst ner som jag tog bort så följde det med lite av väggskivan. Nu till frågan räcker det att spackla eller ska man sätta dit renoveringsgips? Se bild.

• Skadad vägg med rester av gammalt kakel och spackel, markerade områden för reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipsa, träskivor är ej rekomenderat att kakla på.

Stefan N Stefan N skrev:
Gipsa, träskivor är ej rekomenderat att kakla på.
Ok tack för svaret men bör jag spackla upp väggen innan jag sätter upp renoveringsgips?

M macintosh skrev:
Ok tack för svaret men bör jag spackla upp väggen innan jag sätter upp renoveringsgips?
Kanske lika enkelt/snabbt att byta (den del av) skivan som ska kaklas mot ny gipsskiva?

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske lika enkelt/snabbt att byta (den del av) skivan som ska kaklas mot ny gipsskiva?
Nja då måste jag ta bort bänkskåpen så det ät lättare att sätta renoveringsgips. Men frågan var om jag behöver jämna till ytan innan jag skruvar upp gipsen.

M macintosh skrev:
Nja då måste jag ta bort bänkskåpen
Varför då? Kan du inte bara byta biten ovanför, alltså det som ska kaklas.

M macintosh skrev:
Men frågan var om jag behöver jämna till ytan innan jag skruvar upp gipsen.
Jag skulle nog ha svårt att få renoveringsgips att sitta "fint" på det där men det betyder inte att jag påstår att man måste spackla.

Någon annat som vet?

B
Gipsa på o kakla du. Är det väldigt grova gropar kan du ju lägga lite fix eller vadsomhelst under gipsskivan, så den inte kan bukta inåt och knäcker en platta eller fog om någon torkar av kakelplattorna väldigt hårt i framtiden. Men jag tror inte det behövs. Du känner ju om gipset blir stumt mot underlaget.

Jag har faktiskt kaklat lite på träunderlag. Då satte jag plattorna med klickvis PL400 för att tillåta rörelse. Ingen platta har ramlat ner eller spruckit, och fogen ser fint ut. Men det var en liten yta, trä rör sig med fukt och temp, så större ytor känns riskabelt och inget jag skulle rekommendera.

B BSOD skrev:
Gipsa på o kakla du. Är det väldigt grova gropar kan du ju lägga lite fix eller vadsomhelst under gipsskivan, så den inte kan bukta inåt och knäcker en platta eller fog om någon torkar av kakelplattorna väldigt hårt i framtiden. Men jag tror inte det behövs. Du känner ju om gipset blir stumt mot underlaget.

Jag har faktiskt kaklat lite på träunderlag. Då satte jag plattorna med klickvis PL400 för att tillåta rörelse. Ingen platta har ramlat ner eller spruckit, och fogen ser fint ut. Men det var en liten yta, trä rör sig med fukt och temp, så större ytor känns riskabelt och inget jag skulle rekommendera.
Tack för ditt svar där träskivorna gick sönder så skiljer det 1-1,5 mm i själva "groparna".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.