Tacksam för synpunkter på planlösning för utbyggnad av vårt hus. Huvudsyftet med utbyggnaden är att få ett extra sovrum på övervåningen och gärna ett lite större vardagsrum. Huset ska anpassas till att passa vår 3-barns familj.

Några specifika frågor & tankar:

Nedervåning
• Vi behöver en större/mer avskärmad hall. Har tankar på att bygga in vår farstukvist, kan det bli snyggt till vårt hus? Har någon synpunkter/erfarenhet av detta?
• Möblering i vardagsrum, blir det ”möblerbart”? Funderar på att göra sovrummet i utbyggnaden större, på bekostnad av en mindre utbyggnad av vardagsrummet. Påverkas möbleringsmöjligheterna då, som ni ser det?
• Funderar på att inte ha någon altandörr eller något fönster på södersidan på nedervåningen (blir så mycket insyn från det hållet), tror ni det blir för dåligt ljus i vardagsrummet då?
• Är serveringsluckan i köksväggen en god idé?

Övervåning
• Arkitektens förslag på ingång till balkongen från två rum, hur tror ni detta fungerar? Tar det för mycket yta av rummen (som även har snedtak)? Funderar på att ha altandörrar i båda sovrummen istället, eller ser ni något annat alternativ? Blir rummen för små för barn (tonåringar på sikt)?
• Skulle man kunna göra en takkupa (ev med balkong) åt väster i allrummet och få det snyggt från utsidan. Är detta dyrt att göra jämfört med att bara sätta in ett takfönster? (Den arkitekt vi pratat med tror inte det blir snygg med takkupa på vårt hus).
• Vad gäller balkongen: kan man ta sneda bjälkar in mot väggen i stället för pelare ned i marken (eller ngn annan lösning)?

Eller har ni synpunkter i största allmänhet på hur vi skulle kunna göra?!
 
  • Planlösning-lowres.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasad-lowres.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser trevligt ut. Har bara ett par praktiska invändningar.

Bottenvåning: Serveringsluckan mellan kök och matrum kommer inte att funka i praktiken. Bottenvåningens nya del kommer att kännas som en isolerad "blindtarm". Mitt förslag: Flytta det nya sovrummet till utbyggets östra del. Vardagsrum och matrum blir ändå fint integrerade med varandra. Denna lösning tillåter en dörr mellan kök och matrum närmast västra ytterväggen, utan att ni behöver bryta upp köksinredningen (som jag misstänker att ni redan har detaljplanerat).

Vindsplan: Passagen mellan sovrummen stjäl yta till ingen nytta. De nya garderoberna hamnar där våningsplanet har fullhöjd. Detta är slöseri med rumsvolym, eftersom sovrummen därmed till större del trängs ut under snedtak. Mitt förslag: Dela hela utbyggnadsytan lika mellan de två sovrummen, som får gemensam vägg mitt i huset. Ge dem var sin fönsterdörr ut mot balkongen. Inred en stor klädkammare under snedtak intill badrummet. Takfönstret (jag antar att det inte finns idag) i den del av allrummet som blir klädkammare placerar ni istället intill takfönstret på västra takhalvan.

En struntsak (men praktisk att ändra på innan bygglovsfolket börjar gnälla): På fasadelevation Öster är takkupan redovisad på fel ställe.
 
Jag tycker det ser trevligt ut. Men jag tycker det är bra att du är kritisk mot arkitekten. Nu vet jag inte alls hur huset och tomten ser ut från början. Det skulle underlätta. Burspråk, takkupor, vinklar och vrår kostar oftast mer än de smakar. Balkongen bör ni kunna lösa (utan snedbalkar och stolpar öht) med fribärande balkar, typ "cantilevers", eller vad de nu heter på svenska.

Bottenvåning: Serveringsluckan mellan kök och matrum kommer inte att funka i praktiken. Bottenvåningens nya del kommer att kännas som en isolerad "blindtarm". Mitt förslag: Flytta det nya sovrummet till utbyggets östra del. Vardagsrum och matrum blir ändå fint integrerade med varandra. Denna lösning tillåter en dörr mellan kök och matrum närmast västra ytterväggen, utan att ni behöver bryta upp köksinredningen (som jag misstänker ni redan har detaljplanerat).

Vindsplan: Passagen mellan sovrummen stjäl yta till ingen nytta. De nya garderoberna hamnar där våningsplanet har fullhöjd. Detta är slöseri med rumsvolym, eftersom sovrummen därmed till större del trängs ut under snedtak. Mitt förslag: Dela hela utbyggnadsytan lika mellan de två sovrummen, som får gemensam vägg mitt i huset. Ge dem var sin fönsterdörr ut mot balkongen. Inred en stor klädkammare under snedtak intill badrummet. Takfönstret (jag antar att det inte finns idag) i den del av allrummet som blir klädkammare placerar ni istället intill takfönstret på västra takhalvan.

En struntsak, men praktisk att ändra på innan bygglovsfolket börjar gnälla: På fasadelevation Öster är takkupan redovisad på fel ställe.
 
Tack för dina synpunkter billy-baver. Det känns rätt att försöka behålla ytorna i sovrummen samt att strunta i serveringsluckan.

Nu skissar vi på förslaget med stor klädkammare under ”östra snedtaket” i allrummet. Detta aktualiserar dock vår fråga kring takkupa med balkong på västra sidan av allrummet. Kunde vara av intresse att ha balkongen där istället för vid sovrummen, för bättre tillgänglighet. Om man ändå ska sätta in två takfönster, kanske en takkupa med balkong kan vara ett alternativ. Två av frågorna kring detta är dock kostnadsperspektivet (blir det väldigt mycket dyrare än takfönsteralternativet), men kanske framförallt passar en takkupa med balkong till vårt hus exteriört (bl a med tanke på burspråket i köket)?

Lite förtydliganden också:
• Bifogar befintlig planlösning, för att göra det mer överskådligt vad som är utbyggnad av huset.
• Som lite ”exteriör-information” kan vi berätta att vårt hus ligger mitt i ett bostadsområde, med gata i västerläge, granne i norr, gräsmatta+klippor i söderläge (med insyn från gatan) och ”privata”-ytan i österläge med ett skogsparti bakom. Detta påverkar givetvis bl a hur vi vill ha fönster placerade.
 
  • Planlösning befintlig.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har en svår uppgift! Jag har skissat lite (se pdf-bilaga), men får ingen ordning på entrén. Åtminstone inte för rimliga pengar.

Att bygga in den lilla verandan tycker jag inte tillför särskilt mycket. Däremot förlorar du det viktiga dörrtaket. Att bygga takkupa ovanför kökets burspråk skulle bli dyrare än ett antal takfönster. Och jag tycker inte jag vet tillräckligt om tomt och läge för att skissa på det radikala alternativet att bygga ut tvåvåningsvinkel FRAMFÖR entré och kök (vilket definitivt inte blir billigt, men som möjligen skulle ge utrymme för en mycket fin entré).

Min lösning innebär bara förbättringar i marginalen. Lägg lite krut på det nya köket, och öppna gavelväggen helt och hållet mot ert nya allrum / matrum. Då får ni fint samband mellan kök och södra terrassen.

Snåla inte på utbyggets bredd! En takstol extra kostar inte särskilt mycket mer när ni ändå har "hammaren i luften".
 
Tack för dina skisser, vi fortsätter fundera med utgångspunkt från detta bl a.

Tyvärr finns det inte utrymme för tvåvåningsvinkel på framsidan, ett tänkbart alternativ som vi funderat på är en tvåvåningsvinkel i hörnet där sovrummet är på baksidan (husets norra sida). Kan detta öppna upp för en bättre planlösning?
Tacksam för förslag om sådana finns!

Planlösningen på nedervåningen bör inrymma:
• Kök, bad, tvätt (befintligt)
• 1-2 sovrum (1 lite större+1 mindre alternativt bara 1 stort)
• Matsalsdel
• Tv-hörna
• Soffhörna för umgänge
De tre senaste kan vara integrerade med varandra, inte olika rum eller så.

På övervåningen vill vi "bara" få till ett extra sovrum.

Vi valde att sikta på att förlänga huset, eftersom vi fått veta att det blir väsentligt dyrare att göra en vinkel (stämmer detta?!). Hade även tänkt behålla köket som det är, eftersom detta är hyfsat ok tycker vi och vi även där fått för oss att slantarna "drar iväg" om vi rör det. Synpunkter kring detta?

Anledningen till att vi ville bygga in farstukvisten var att vi är less på all sand och jord och vatten som dras runt i huset (när trappan är precis innanför dörren). Ska dock nu fundera lite på "ommöblering" inom tvättstugan för att kunna börja använda den mer som grovingång för smutsiga barn.

Vi tänker och tänker och tänker...
 
Ja, det blir väsentligt dyrare att vinkla huset än att förlänga med samma yta. Åtminstone vid så pass begränsat tillbygge som detta.

Jag kan instämma i att det känns som slöseri att riva ut ett ganska nytt och fräscht kök. Men det är inte säkert att du måste kassera hela inredningen även om du rensar bort köksväggen mot utbygget. Det kanske räcker att du demonterar ena skåpslängan. Planlösningen vinner stort på en sådan öppning.

Jag har all förståelse för synpunkten att trappan vid entrén ligger fel. OM du vill göra något åt detta tror jag du får mer valuta för pengarna genom att förlänga huset ytterligare tre, fyra meter (hellre än att vinkla det). En lösning kan då vara att flytta trappan från befintligt läge till lämpligt ställe i husets nya delar.
 
Vi har nu kommit några steg vidare i våra funderingar. Är fortfarande inne på att förlänga huset 4 meter men att även göra en smalare utbyggnad där vi har full takhöjd. Främst med syfte att få en lite roligare form på huset, men även för att få lite mer ljus till sovrummen på övervåningen.

Kommer nu även att göra det befintliga sovrummet på nedervåningen större och sätta altandörr ut mot trädgården.

Bygger dessutom in farstukvisten.

Har strukit planerna på balkong.

Bifogar lite skisser för att försöka beskriva tankarna.

Tacksam för era synpunkter kring detta utkast till planlösning, så vi har lite mer att gå på innan vi kontaktar arkitekten igen!
 
  • nedervåning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övervåning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.