Hej var på hornbach idag och tänkte köpa prisol.
Det slutade dock med en pex slang 15mm.

Verkar sjukt smidig att jobba med + möjligheten att byta ut den då den går i rör i rör.

Enl. personalen kunde man kasta i en stödhylsa och sen arbeta med den som ett vanligt kopparrör?
Dvs. man kan sätta på en vanlig 15x12 vattet koppling med klämring i och fortsätta med vanliga vatten rör (koppar).

Nu till frågan om nu ovan stämmer.
Skall sätta en ny radiator 4m bort.
Dra i golvet och sen koppla mot en 12mm bef. Kopparledning.
Det som oroar mig är hur snyggt och bra det blir att komma upp med 2st pex slangar och koppla i radiatorn?
Antar man skalar bort ytterröret så bara plastslangen kommer upp ur golvet?

Kommer det hålla och se bra ut, eller finns det något annat sätt?
Hade helst velat komma med ett kopparrör 12mm ur golvet, men man får ju inte lägga en skarv under golv :/
 
har den lösningen på en radiator, skulle inte vilja ha den igen, dolt pex i vägg. med skydd, +rir, men när det kommer ur golvet så är det ju inte rakt... och extra koppling till radiatorn, ser inte snyggt ut.....inga foton nära och inte i det huset just nu.. jag skulle köra klassiskt om jag fått välja igen..
 
Ska man inte ha alu-pex till värmesystem som är diffusionstät?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib
Jag har bara jobbat med LK universal men det är ett diffusionstätt PEX-rör (utan aluminiumskikt).

I själva frågan så säger jag PEX, det är väldigt smidigt att jobba med. Använd Vatette Plast kopplingar så kan du köra rakt på vanliga vatettedelar.

Värme får skarvas under golv men det är förstås bra om det går att undvika. Det finns speciella täckhylsor att trä på PEXen för att få det kosmetiskt snyggare. Annars kan man ju använda just PAL som blir lite snyggare men måste böjas försiktigt för att undvika veck.
 
J Josth skrev:
Ska man inte ha alu-pex till värmesystem som är diffusionstät?
Det är nog länge sen det fanns sorter oavsett aluskikt eller ej. Men det är ju bra att känna till att möjligheten finns och som då kan ge problem.
 
Det finns som sagt var vanliga PEX-rör som är diffusionstäta. Jag gissar att de flesta från de större tillverkarna är det nu för tiden?
Fördelen med Alu-PEX är att röret är styvare och går att räta ut så man får någorlunda snygga dragningar där det är lite längre synliga sträckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.