Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Även något som är ett problem kan gå att göra så det du skriver nu innebär ju ingenting.
Jag förstår inte vad du menar.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Jag förstår inte vad du menar.
Du skrev:
M mickef skrev:
Om en vårdapparat med underkapacitet har klarat av den här epidemin, utan vaccin i början, borde en fullt fungerande sjukvård inte ha problem att hantera ett liknande utbrott i framtiden.
Jag svarade:
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, det är alltid ett problem att ställa om så mycket. Det är ett problem att flytta operationspersonal till IVA, att bygga om lokaler så att de passar för cohortvård av IVA-patienter osv.
Du svarade:
M mickef skrev:
Det gick ju den här gången?
Vad menar du med det i det här sammanhanget?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du skrev: Jag svarade:Du svarade:
Vad menar du med det i det här sammanhanget?
Jag menar att om man klarar av epidemin trots underkapaciterad sjukvård borde man klara av det med en fullgod sjukvård, en gång per "hundrade år".
 
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Som jag brukar säga, vi ska vara glada för att det finns några få, men absolut inte för många som är galet positivt våghalsiga, och är orädda för saker andra är skraja för. Annars hade vi suttit kvar i grottorna, inte vågat gå fram till en eld, eller vetat hur farligt det var att klappa en skallerorm eller sabeltandad tiger. Samma männsiskor som vågar allt eller delar av nedan är inte automatiskt orädda för allt. Det är därför vi vet:

att vit flugsvamp inte passar bra till omelett
man kan bygga en flygmaskin
man går inte längst ut på ett stup i storm
man slickar inte på en iskall lyktstolpe
man börjar inte en konversation med någon på 7:an med "Din mamma..."
man skakar inte på nitroglycerinflaskan
att en medeltidsmask med vitlök i näsan funkar dåligt mot pesten
att vaccin funkar

etc etc.
fantastiskt roligt skrivet! Så det här måste jag bara svara på:D.

Jag ser framför mig den yppiga stenålderstjejen som bistert tittar på sin karl.
-Jag är hungrig. Gå ut och skaffa mat!
-Men älskling. Det kanske börjar regna snart och du vet hur lätt jag har för att bli förkyld. Kan vi inte vänta lite till? Älskling.... Vart tog du vägen?

Överdriven förstiktighet är en betydligt större fara, än en väl avvägd djärvhet.

th

Utan modiga män (och kvinnor), hade vi inte vetat det Jocke Best, räknade upp (är lite nyfiken på om det där med "din mamma" är självupplevt:D).

Själv kan jag stolt meddela att jag testat några av dem. bla. att slicka på en telefonkiosk i Åre, mitt i vintern. Första försöket misslyckades, så jag provade igen och då satt tungan fast som berget. Lyckan står den djärve bi:D och fega pojkar får int kyssa vackra flickor!

När det gäller vaccintet, är det enda vi vet, att det har en viss kortvarig effekt. Hur det blir framöver, vet vi inget om. Men mycket tyder på att det får tas stödsprutor i en aldrig tidigare skådad omfattning. Vill det sig väl kan de intas tillsammans med en öl på 7:an, som en shot.

Staffans
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag menar att om man klarar av epidemin trots underkapaciterad sjukvård borde man klara av det med en fullgod sjukvård, en gång per "hundrade år".
Det beror förstås på hur besvärlig epidemin är när det gäller smittsamhet och hur allvarligt sjuk man blir. Mässling är ju typ 2-3 gånger smittsammare än deltavarianten. De som insjuknade i SARS behövde nästan jämnt sjukhusvård. Så det finns ju många varianter av epidemier.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror förstås på hur besvärlig epidemin är när det gäller smittsamhet och hur allvarligt sjuk man blir. Mässling är ju typ 2-3 gånger smittsammare än deltavarianten. De som insjuknade i SARS behövde nästan jämnt sjukhusvård. Så det finns ju många varianter av epidemier.
Så är det men det är väl de nya/okända vi bör vara extra vaksamma mot och ha beredskap för?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
fantastiskt roligt skrivet! Så det här måste jag bara svara på:D.

Jag ser framför mig den yppiga stenålderstjejen som bistert tittar på sin karl.
-Jag är hungrig. Gå ut och skaffa mat!
-Men älskling. Det kanske börjar regna snart och du vet hur lätt jag har för att bli förkyld. Kan vi inte vänta lite till? Älskling.... Vart tog du vägen?

Överdriven förstiktighet är en betydligt större fara, än en väl avvägd djärvhet.

[bild]

Utan modiga män (och kvinnor), hade vi inte vetat det Jocke Best, räknade upp (är lite nyfiken på om det där med "din mamma" är självupplevt:D).

Själv kan jag stolt meddela att jag testat några av dem. bla. att slicka på en telefonkiosk i Åre, mitt i vintern. Första försöket misslyckades, så jag provade igen och då satt tungan fast som berget. Lyckan står den djärve bi:D och fega pojkar får int kyssa vackra flickor!

När det gäller vaccintet, är det enda vi vet, att det har en viss kortvarig effekt. Hur det blir framöver, vet vi inget om. Men mycket tyder på att det får tas stödsprutor i en aldrig tidigare skådad omfattning. Vill det sig väl kan de intas tillsammans med en öl på 7:an, som en shot.

Staffans
Tycker din stenålderssnubbe påminner mer om en normal helyllesvensk. Inte undra på att hon stack.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Så är det men det är väl de nya/okända vi bör vara extra vaksamma mot och ha beredskap för?
Absolut, vi vet inte vad för sorts pandemi/epidemi som inträffar nästa gång. Vi vet därför inte heller om sjukvården kommer att klara av den oavsett hur väl fungerande sjukvården är innan. Vi vet t.ex. inte vad för något som det behöver finnas stora lager av i förväg, engångshandskar, munskydd, stövlar, heltäckande klädsel typ burka men med plast i hålet för ögonen eller något annat.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Absolut, vi vet inte vad för sorts pandemi/epidemi som inträffar nästa gång. Vi vet därför inte heller om sjukvården kommer att klara av den oavsett hur väl fungerande sjukvården är innan. Vi vet t.ex. inte vad för något som det behöver finnas stora lager av i förväg, engångshandskar, munskydd, stövlar, heltäckande klädsel typ burka men med plast i hålet för ögonen eller något annat.
Så är det men vi kan väl vara överens om att en väl fungerande sjukvård har större möjligheter att klara av en epidemi än en undermålig, i alla fall? Beredskapslager kan man säkert dimensionera för olika scenarier.
 
Fairlane
M mickef skrev:
Om du jämför snöröjning med svensk sjukvård så är det snökaos året runt, sommar som vinter.
Det anser jag inte. Jag har varit i kontakt med vården en hel del och visst hade det kunnat fungera bättre, men oftast fungerar det rätt väl, det är långt ifrån konstant kaos.

Nu var det ju inte poängen, poängen är att ingen är beredd att betala för att man ska ha en massa outnyttjad utrustning, en massa outnyttjade lokaler och en massa personer som sitter och väntar på att få något att göra.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det anser jag inte. Jag har varit i kontakt med vården en hel del och visst hade det kunnat fungera bättre, men oftast fungerar det rätt väl, det är långt ifrån konstant kaos.

Nu var det ju inte poängen, poängen är att ingen är beredd att betala för att man ska ha en massa outnyttjad utrustning, en massa outnyttjade lokaler och en massa personer som sitter och väntar på att få något att göra.
Min poäng är att om man med underbemannad sjukvård klarar av en sån här epidemi torde det funka även med en normalbemannad dito.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Min poäng är att om man med underbemannad sjukvård klarar av en sån här epidemi torde det funka även med en normalbemannad dito.
Ja, man klarar det så gott det går, men ändå har många avlidit eller drababts hårt.
Jag ser fortfarande inga partier som verkligen vill skjuta till de enorma pengar som behövs för att uppnå det du kallar normalbemannad. Utöver fler personal behövs också fler och större lokaler och mer utrustning såklart.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Överdriven förstiktighet är en betydligt större fara, än en väl avvägd djärvhet.
Så släpp din överdrivna försiktighet då och gå och vaccinera dig, nu när du kommit till insikt. :p
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, man klarar det så gott det går, men ändå har många avlidit eller drababts hårt.
Jag ser fortfarande inga partier som verkligen vill skjuta till de enorma pengar som behövs för att uppnå det du kallar normalbemannad. Utöver fler personal behövs också fler och större lokaler och mer utrustning såklart.
Större lokaler? Typ Älvsjömässan?
 
K
Nissens Nissens skrev:
Om du tror att bra blodtryck skyddar mot covid infektion och svårare symtom så tror du fel, eller du kanske har bra källor på det också? :)
Vem vet doktorn kan ju ljugit om bra blodtryck eller manipulerat mätaren! dem är ju inte att lita på enligt en del! Om inte doktorn var en av alla bekantar då vill säga
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.