Har verkligen hasopor den bärighet som behövs? Vad är syftet med hasopor under grundmuren?
 
För någon annat än en enkel och lätt förrådsbyggnad så nej. Dels har du inte bärighet i underliggande dels att du har ett underliggande lager lera över en grunt liggande berggrund. Det rätta, speciellt om du ska ha en grundmur av natursten är att schakta ner till berggrund och och bygga upp med komprimerade krossprodukter
 
Tanken är att Hasopor ska fungera som ett Kinder-ägg, med bärighet och isolering och kapillärbrytande och dränerande i samma produkt!
(Samtidigt som det inte belastar miljön som cement gör.)
 
M myrstack skrev:
För någon annat än en enkel och lätt förrådsbyggnad så nej. Dels har du inte bärighet i underliggande dels att du har ett underliggande lager lera över en grunt liggande berggrund. Det rätta, speciellt om du ska ha en grundmur av natursten är att schakta ner till berggrund och och bygga upp med komprimerade krossprodukter
Skulle svaret vara detsamma om det handlade om EPS och gjuten platta? Alltså, gräva ner till berg?
 
B Bor i trähus från 1920 skrev:
Skulle svaret vara detsamma om det handlade om EPS och gjuten platta? Alltså, gräva ner till berg?
Svaret där är inte lika absolut självklart men fortfarande ja. För att utveckla lite så har du då en mer utbredd last än en grundmur så teoretiskt skulle plattan kunna armeras och så att den ”flyter” vilket är så en normal platta konstrueras. Däremot har du fortfarande lera och så grunt liggande berg så det inte finns någon anledning att inte schakta ner. Speciellt när din lera är över ditt frostfria djup

vad försöker du undvika? Med ditt grunda djup går det ju faktiskt att överväga en plintgrund om det handlar om att undvika att flytta massor
 
Det är inte en fråga om att undvika, utan tvärtom - att utnyttja skumglasets egenskaper. Vi kommer ändå fylla upp innanför naturstenen med Hasopor, så skumglaset finns redan med på inköpslistan. Om några extra kubik nedåt ger fördelar verkar det smart att utnyttja egenskaperna fullt ut.
Om t.ex. 30 cm randisolering till grunden ger reduktionsfaktor 0.4 på tjäldjupet så jag slipper gräva, samtidigt som jag slipper dränering plus att inga råttor vill ta sig in och rördragning blir lätt och jag slipper markduk.
Annars är makadam och stenkross billigare, så jag är absolut inte negativ till att fylla med annat och bara ha Hasopor innanför murstenen. Eller en kombo med Hasopor som randisolering?
 
Tänkte mer om viljan var att undvika schaktning, inte materialet som sådant.

Om jag då förstår syftet lite bättre så känns det likväl som alla alternativ utan att schakta ner till berg kommer resultera en tvivelaktig lösning då det både handlar om att trolla bort 60cm grundläggningsdjup och att bygga något på ett lager lera som troligtvis vattenmättas pga berggrunden. Grundläggningsdjupet kan förvisso lösas med markisolering men just kombinationen av lera just över berggrund som i detta fallet ligger så grunt gör att jag inte tror eller rekommenderar lösningen. Nu är jag givetvis en rimligt anonym snubbe på något fora på nätet så givetvis handlar det om vad en entreprenör vill göra

Ser följande alternativ
- Traditionell schakt ner till berg, återfyllning med kross och normal isolering av platta på mark. Ev markisolering och fyll utanför platta med hasopor. Lämplighet i att använda hasopor istället för EPS/XPS i platta på kan jag inte svara på.
- Schakt för grundmur ner till berg, uppmurning med tex betonghålsten/leca, återfyllning med hasopor innanför grundmur och antingen träbjälklag eller mellangjuten platta. Betonghålsten/leca går väl rimligtvis att ersätta med natursten även om det är ovanligt idag eller så avslutar man med natursten utanför
- Plintgrund med plintar ner till berg och eventuell fyllning hasopor, förmodligen en lösning där ev natursten har en estetiskt karaktär
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har verkligen hasopor den bärighet som behövs? Vad är syftet med hasopor under grundmuren?
Sant, både oklar bärighet och onödigt dyrt att ersätta billigare bärlager. Det var bara lättja att få tydliga lager. Nu har jag tänkt många steg längre, vad sägs om: Handritad skiss av grunden för ett byggprojekt med markeringar för olika material som natursten och skumglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför skumglas runt dräneringen?
 
useless useless skrev:
Varför skumglas runt dräneringen?
Funderade på att lägga den under, men tänkte att det var smart att inte dräneringen sätts igen (skumglas är stort). Lite ”lex fiberduk” där en del säger att det är bra, och en del att den täpps till med åren. Nu ligger dräneringen i lägsta punkten, bland stora fraktioner, isolerad och utan duk. Skumglaset ligger ju ändå där (som utkragande tjälisolering), då maxar jag användningen.
Jag har även funderat på dräneringens icke-vara, för vilken funktion har den egentligen i mitt fall?
Vad tycker du?
 
Det jag tänkte på är mest att skumglaset där påverkar makadambäddens bärighet.
Sen fyller kanske inte dräneringen så jättestor roll i det här fallet eftersom vatten på den nivån inte påverkar grunden.
 
B Bor i trähus från 1920 skrev:
Sant, både oklar bärighet och onödigt dyrt att ersätta billigare bärlager. Det var bara lättja att få tydliga lager. Nu har jag tänkt många steg längre, vad sägs om:[bild]
Makadamet under natursten en kommer du ha jättesvårt att få på plats enligt din skiss.
Jag föreslår att du tar bort all lera ner till berget så du vet att det inte finns något fukthållande där.
Vid en naturstensgrund har jag svårt att se vad skumglaset utanför ska göra för nytta, (natursten en är ju exponerad utåt och kommer alltid att leda in kyla)
Fyll med 16/32(välj tvättat natursingel om du är oroligt lagd) sätt naturstenen i jordfuktigt bruk(eller betong) på samma sätt som man kan göra en Leca grund eller sätter sträcksten i granit vid trotoarkant.
 
F fribygg skrev:
…Jag föreslår att du tar bort all lera ner till berget så du vet att det inte finns något fukthållande där.
Vid en naturstensgrund har jag svårt att se vad skumglaset utanför ska göra för nytta, (natursten en är ju exponerad utåt och kommer alltid att leda in kyla).
Men ska jag ha 1 meter tjockt lager makadam, om jag gräver ner till berget? Vad gör jag om jag stöter på en 1.57 cm djup lergrop utan berg? Tycker det känns säkrare att gräva till tjälfritt, fast påverka tjälfritt genom tjälisolering - i det här fallet skumglas (istället för cellplast).
Naturstenen leder kyla, men den är även isolerad på insidan i min moderna mullbänk/varmgrund som värmer nedåt.
 
F fribygg skrev:
Makadamet under natursten en kommer du ha jättesvårt att få på plats enligt din skiss.

Fyll med 16/32(välj tvättat natursingel om du är oroligt lagd) sätt naturstenen i jordfuktigt bruk(eller betong) på samma sätt som man kan göra en Leca grund eller sätter sträcksten i granit vid trotoarkant.
Skumglaset ligger på plats där man lägger det, men makadam rör sig och jag håller med om att det blir svårt att packa.
Menar du att jag ska göra en sula under stenen? Vad är då ”jordfuktigt bruk”? Jag försöker undvika betong/cement som står för 10% av jordens koldioxidutsläpp, finns det ett miljövänligt alternativ?
(Alternativ: ett platt/brett lager sten under, så är jag tillbaka på gamla tider?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.