Kan det bli översvämning i källaren av läckande vägg troligtvis från gammal dränering?

  • Antal röster
    123
Hej fina folket!

jag är ny här och köpte ett hus för ca 2 veckor sen, byggd 1966.

vi har letat efter hus i nästan ett år och äntligen lyckades vi hitta ett som vi gillade men när vi börja lägga bud och var nära på att vinna budgivningen fick vi info från mäklaren att säljaren kommer gå vidare med den som är med flexibel bla vill skippa besiktning då kom jag i kläm och sa att jag inte vill göra det med och där fick vi huset! Det här med att skippa besiktning har bara blivit vanligare och vanligare i storstäder vilket är tråkigt…

Vi gick och tittade på huset 2ggr och man kunde klart och tydligt se att huset behöver renoveras såsom badrum, kök, färg… men en sak som jag är mycket orolig för är att i pannrummet i källaren (röda rummet i filmen) så var ca 20cm av väggen blöt (fläck) och det fanns jätte lite vatten där vi golvet med.

Tillträde av huset är om ca 3 månader och varje gång det regnar så tror jag att det har blivit översvämning där i pannrummet eller i hela källaren.
Är detta möjligt eller är jag för känslig?


Huset är dock dödsbo och vf tillträde är om ca 3 månader är för att det finns en del som ska göras med överförmyndarnämnden samt Skatteverket. (De har anlitat advokat)

Blir tacksam om jag får svar
 
Redigerat:
Har grunden dränerats? Om inte räkna med 200-300 tkr om ni inte gör mycket av arbetet själv beroende på husets storlek.
 
  • Gilla
Gör om och gör rätt
  • Laddar…
OM hela källarplanet har en tydlig fuktig kant 20 cm upp från golvnivån så känns det troligt att det varit översvämning. Men den slutsatsen blir enklare att dra om man ser hur det ser ut runt omkring, och var vattnet i så fall skulle komma in. T.ex. hade jag en kompis som fick översvämning nyligen då det blivit stopp i en avloppsbrunn och de har ett källarplan som ligger till största del under mark med en garagenedfart. När det blev stopp i brunnen rann allt vatten ner för deras uppfart och sedan mot garagedörren och in.

Är det så att det är fuktindikationer, nya som gamla, på sina ställen här och var i källaren men framförallt ytterväggarna så känns det spontant mer som dränering. OM jag tolkar inlägget rätt så var det framförallt pannrumet, då är frågan hur det ligger i huset ? ligger det t.ex. mot två ytterväggar så kan det ju vara markfukt från både regn och vattenavrinning som trycker. Ligger pannrummet i mitten av huset så kan det vara en vattenådra som trycker upp vatten.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har grunden dränerats? Om inte räkna med 200-300 tkr om ni inte gör mycket av arbetet själv beroende på husets storlek.
Ja huset har dränerats fast kanske för 30 år sen, byggnaden är 110kvm.
Menar du att set kostar 200-300 tusen kr om man ska göra dränering igen?
 
A Asso skrev:
Ja huset har dränerats fast kanske för 30 år sen, byggnaden är 110kvm.
Menar du att set kostar 200-300 tusen kr om man ska göra dränering igen?
Nu var det Jonatan här ovanför som skrev 200-300k.
Men om dränering behövs så kan det kosta allt från 100-500k i princip beroende på hur tomten ser ut. Dessutom så förstörs all tomt typ 3-4 m ut från huset. Behovet av dränering är svårt att sia om baserat på den information du skriver här.

Tipset är väl att flytta in och observera källaren i något år fundera samtidigt hur ni vill nyttja källaren.Vill ni ha den till mer än "garage, pannrum och förvarint" så behövs oftast en bra dränering. Under denna tid som ni bor in er och funderar och så lägger ni undan pengar för en eventuell dränering. Kommer ni fram till att ni inte behöva dränera så har ni nu massa pengar :)

Har ni bilder från källaren så kanske någon här kan komma med bra input.
 
  • Gilla
HasseSchweiz och 3 till
  • Laddar…
Det blir inte översvämning för att dräneringen är lite dålig. Om det kommer så mycket vatten att det blir översvämning beror det på skyfall och då är det inte dräneringen det kommer an på.

Det kan finnas massor med anledningar till att det är fukt och blött, alla dessa kommer inte att innebära akut insats. Det kan vara tak- eller markvatten som rinner åt fel håll tex. Det är lätt att åtgärda.


Innan ni tillträder huset ansvarar dessutom säljare för huset.
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
OM hela källarplanet har en tydlig fuktig kant 20 cm upp från golvnivån så känns det troligt att det varit översvämning. Men den slutsatsen blir enklare att dra om man ser hur det ser ut runt omkring, och var vattnet i så fall skulle komma in. T.ex. hade jag en kompis som fick översvämning nyligen då det blivit stopp i en avloppsbrunn och de har ett källarplan som ligger till största del under mark med en garagenedfart. När det blev stopp i brunnen rann allt vatten ner för deras uppfart och sedan mot garagedörren och in.

Är det så att det är fuktindikationer, nya som gamla, på sina ställen här och var i källaren men framförallt ytterväggarna så känns det spontant mer som dränering. OM jag tolkar inlägget rätt så var det framförallt pannrumet, då är frågan hur det ligger i huset ? ligger det t.ex. mot två ytterväggar så kan det ju vara markfukt från både regn och vattenavrinning som trycker. Ligger pannrummet i mitten av huset så kan det vara en vattenådra som trycker upp vatten.
Viktor.J Viktor.J skrev:
OM hela källarplanet har en tydlig fuktig kant 20 cm upp från golvnivån så känns det troligt att det varit översvämning. Men den slutsatsen blir enklare att dra om man ser hur det ser ut runt omkring, och var vattnet i så fall skulle komma in. T.ex. hade jag en kompis som fick översvämning nyligen då det blivit stopp i en avloppsbrunn och de har ett källarplan som ligger till största del under mark med en garagenedfart. När det blev stopp i brunnen rann allt vatten ner för deras uppfart och sedan mot garagedörren och in.

Är det så att det är fuktindikationer, nya som gamla, på sina ställen här och var i källaren men framförallt ytterväggarna så känns det spontant mer som dränering. OM jag tolkar inlägget rätt så var det framförallt pannrumet, då är frågan hur det ligger i huset ? ligger det t.ex. mot två ytterväggar så kan det ju vara markfukt från både regn och vattenavrinning som trycker. Ligger pannrummet i mitten av huset så kan det vara en vattenådra som trycker upp vatten.
Nej det är inte så att det finns tydlig cm fuktkant i hela källaren utan bara en bit runt 20cm i mitten av väggen i pannrumet.
Pannrummet ligger mot två ytterväggar och den väggen sm var fuktig är yttervägg.

Jag tror att det är stopp i ngn rör i den väggen.
Jag lägger en video på källaren och det är det röda rummet jag pratar om.

Tack för tydliga förklaringen!!
 
  • Gilla
Acxx
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Nu var det Jonatan här ovanför som skrev 200-300k.
Men om dränering behövs så kan det kosta allt från 100-500k i princip beroende på hur tomten ser ut. Dessutom så förstörs all tomt typ 3-4 m ut från huset. Behovet av dränering är svårt att sia om baserat på den information du skriver här.

Tipset är väl att flytta in och observera källaren i något år fundera samtidigt hur ni vill nyttja källaren.Vill ni ha den till mer än "garage, pannrum och förvarint" så behövs oftast en bra dränering. Under denna tid som ni bor in er och funderar och så lägger ni undan pengar för en eventuell dränering. Kommer ni fram till att ni inte behöva dränera så har ni nu massa pengar :)

Har ni bilder från källaren så kanske någon här kan komma med bra input.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har grunden dränerats? Om inte räkna med 200-300 tkr om ni inte gör mycket av arbetet själv beroende på husets storlek.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har grunden dränerats? Om inte räkna med 200-300 tkr om ni inte gör mycket av arbetet själv beroende på husets storlek.
Viktor.J Viktor.J skrev:
Nu var det Jonatan här ovanför som skrev 200-300k.
Men om dränering behövs så kan det kosta allt från 100-500k i princip beroende på hur tomten ser ut. Dessutom så förstörs all tomt typ 3-4 m ut från huset. Behovet av dränering är svårt att sia om baserat på den information du skriver här.

Tipset är väl att flytta in och observera källaren i något år fundera samtidigt hur ni vill nyttja källaren.Vill ni ha den till mer än "garage, pannrum och förvarint" så behövs oftast en bra dränering. Under denna tid som ni bor in er och funderar och så lägger ni undan pengar för en eventuell dränering. Kommer ni fram till att ni inte behöva dränera så har ni nu massa pengar :)

Har ni bilder från källaren så kanske någon här kan komma med bra input.
Jiji Jiji skrev:
Det blir inte översvämning för att dräneringen är lite dålig. Om det kommer så mycket vatten att det blir översvämning beror det på skyfall och då är det inte dräneringen det kommer an på.

Det kan finnas massor med anledningar till att det är fukt och blött, alla dessa kommer inte att innebära akut insats. Det kan vara tak- eller markvatten som rinner åt fel håll tex. Det är lätt att åtgärda.


Innan ni tillträder huset ansvarar dessutom säljare för huset.
:)
Nu är videon uppladdad som du kan titta på!
Viktor.J Viktor.J skrev:
Nu var det Jonatan här ovanför som skrev 200-300k.
Men om dränering behövs så kan det kosta allt från 100-500k i princip beroende på hur tomten ser ut. Dessutom så förstörs all tomt typ 3-4 m ut från huset. Behovet av dränering är svårt att sia om baserat på den information du skriver här.

Tipset är väl att flytta in och observera källaren i något år fundera samtidigt hur ni vill nyttja källaren.Vill ni ha den till mer än "garage, pannrum och förvarint" så behövs oftast en bra dränering. Under denna tid som ni bor in er och funderar och så lägger ni undan pengar för en eventuell dränering. Kommer ni fram till att ni inte behöva dränera så har ni nu massa pengar :)

Har ni bilder från källaren så kanske någon här kan komma med bra input.
Nu är videon uppladdad! Och det är röda rummet som jag pratade om.
Källaren har 2 bra rum med fönster samt dusch df tänkte vi använda det mer än bara källare.
Det är stort tomt på 700kvm och för att kommain i huset måste man upp från 3 trappor så ändå en bit från marken.

Kan man liksom bara fixa stoppet i rören istället för att dränera om hela huset eller alternativt dränera bara en sida av huset?
 
Jiji Jiji skrev:
Det blir inte översvämning för att dräneringen är lite dålig. Om det kommer så mycket vatten att det blir översvämning beror det på skyfall och då är det inte dräneringen det kommer an på.

Det kan finnas massor med anledningar till att det är fukt och blött, alla dessa kommer inte att innebära akut insats. Det kan vara tak- eller markvatten som rinner åt fel håll tex. Det är lätt att åtgärda.


Innan ni tillträder huset ansvarar dessutom säljare för huset.
Hej Jiji,
tack för svaret!

Men tänk om säljaren lurar en och säger attdet inte fanns problem alls under tiden vi väntat på tillträde fastän det hade varit typ översvämning och att dem har fixat/torka det?
 
Rödmålat källarrum med tecken på mögel i ett hörn nära fönstret och marknivån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snabb kommentar från en glad amatör.
Det ser ut som mögel och det är i ett ytterhörn. Baserat på fönstrets läge så tänker jag att detta svarta parti är under marknivå. Jag tror det är fukt utifrån som skapar detta och ingen översvämning. Hur man åtgärdar det är en annan sak. Fungerar takavattningen korrekt ? Det är annars en lågt hängande frukt. Annars så skulle jag anta att dräneringen inte är OK här. Kanske på fler platser.

Övergripande så verkar hela källaren inredd på ett sätt som man kallar riskkonstruktion. Det ser ut som att det är träpanel på väggarna och plastmattor på golvet. Det är en perfekt grogrund för mögel i en fuktig källare. Huruvida hela källaren är fuktig vet nog ingen, men med tanke på hur pannrummet ser ut så kan man nog anta att det finns skäl till att utreda.
 
  • Gilla
Asso och 9 till
  • Laddar…
A Asso skrev:
Hej Jiji,
tack för svaret!

Men tänk om säljaren lurar en och säger attdet inte fanns problem alls under tiden vi väntat på tillträde fastän det hade varit typ översvämning och att dem har fixat/torka det?
Nu gjorde ni ingen besiktning. Men besiktningen av källaren hade varit typ så här
- Riskkonstruktion inredd källare
- Mikrobakteriell påväxt (mögel) och putssläpp på väggar. Indikerar hög fukthalt. Teknisk undersökning behövs för att utreda orsak och hantering.

Besiktningsmannen hade alltså nog slagit ner på hela källaren. Med tanke på husets ålder och skick så kan inte säljaren ha lurat er på något sätt. Iallafall inte enligt "dolt fel". Ni har tittat på bostaden och ni har valt att köpa den utan besiktning. Sammantaget gör detta att ni har minimalt att hämta via säljare eller mäklare etc. Det ni behöver göra är att fixa källaren, hur ni gör det på bästa sätt är något som ni får utreda under en tid.
 
  • Gilla
Asso och 14 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Sammantaget gör detta att ni har minimalt att hämta via säljare eller mäklare etc.
Det faktumet påverkas inte av om man gör en besiktning eller inte. En gammal källare med synliga fuktskador behöver ingen överlåtelsebesiktning - Det är bara bortkastade pengar.

Det man skulle kunna lägga pengar på är en besiktning av någon sakkunnig på källare och dränering för att få ett utlåtande om vilka åtgärder som behövs och vad det eventuellt kommer att kosta. Den informationen får man aldrig av en 'vanlig' besiktningsman vid en vanlig överlåtelsebesiktning.


Sen håller jag med om att huset inte kommer att rasa eller bli vattenfyllt de närmsta månaderna, så vänta med undersökningarna tills affären är klar.
 
  • Gilla
Asso och 6 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
[bild]

Snabb kommentar från en glad amatör.
Det ser ut som mögel och det är i ett ytterhörn. Baserat på fönstrets läge så tänker jag att detta svarta parti är under marknivå. Jag tror det är fukt utifrån som skapar detta och ingen översvämning. Hur man åtgärdar det är en annan sak. Fungerar takavattningen korrekt ? Det är annars en lågt hängande frukt. Annars så skulle jag anta att dräneringen inte är OK här. Kanske på fler platser.

Övergripande så verkar hela källaren inredd på ett sätt som man kallar riskkonstruktion. Det ser ut som att det är träpanel på väggarna och plastmattor på golvet. Det är en perfekt grogrund för mögel i en fuktig källare. Huruvida hela källaren är fuktig vet nog ingen, men med tanke på hur pannrummet ser ut så kan man nog anta att det finns skäl till att utreda.
Hej :))
Det svarta där i hörnan gissar också jag att det är mögel men jag har markerat delen där det läcker in lite vatten.
Stämmer, mkt trä i källaren… men källaren luktade absolut inte jämfört med andra hus som jag hade sett.
 
  • Vägg med misstänkt mögelpåväxt i hörnet och markerad vattenläcka nertill, text överlagrad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker inte problemen ser värre ut än andra hus med källare från den tiden. Källare som byggdes då är inte gjorda för vara vattentäta och att inredas med organiskt material. Ser man till att regnvatten leds bort från fasaden och att alla ledningar är hela och friska så behövs inga drastiska åtgärder.
 
  • Gilla
Asso och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tycker inte problemen ser värre ut än andra hus med källare från den tiden. Källare som byggdes då är inte gjorda för vara vattentäta och att inredas med organiskt material. Ser man till att regnvatten leds bort från fasaden och att alla ledningar är hela och friska så behövs inga drastiska åtgärder.
hej,
Hur ska man se till att regnvatten leds bort? Skulle du kunna ge exempel?
Så bara för detta behövs ej dränering, inom kort iaf?
Skulle du liksom rivit bort all trävägg och sätta oorganiskt material?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.