U Utsliten och utdömd skrev:
som många här redan sagt och som ditt citat från rapporten även stödjer så har de inte utvärderat metoder som de anser innebär för mycket arbete. Som privatperson hemma i trädgården är det fullt rimligt att varannan vecka kunna plocka skott under en kväll för att till slut va borta med parksliden. Men för ett företag är det inte en rimlig lösning att åka runt till kunder flera gånger per år då det blir för kostsamt.
Spridningen av avklippta blast är jag inte ett dugg rädd för. Tidigare ägare hade lagt högar med vissen parkslide lite överallt i trädgården och runt dessa högar finns inte en tillstymmelse till bestånd. Jag rör inte plantan förens den är helt vissen ovan mark. Jag är däremot rädd för att gräva bland rötterna.

Jag bekämpar mitt bestånd med RoundUp ultra som jag hade hemma (tjejen i kassan på granngården hade en gång i tiden dålig koll på att certifikat behövdes).
Men det var mest för att jag har tillgång till det och tänkte att det är värt ett testa. Får se hur många år det tar. Jag behandlade första gången förra året och andra andra gången för två veckor sedan.
Mitt bestånd är va 3x3 meter stort och 3 meter höga plantor. I år är det kanske 2x2meter med 1.5m höga plantor.
Förstår hoppas din bekämpning går bra! Förstår dock inte hur du menar med att det inte testats, se gärna nedan referenser saxat från inlägget ovan ang att klippa etc. Finns ju även en intressant bild med.

”No, I didn’t test cutting, but in the paper (Jones et al. 2021), there are references to researchers who tried this and grazing (biological lawn mowers): 'Scott (1988), Beerling (1990) and Beerling et al. (1994) highlight direct lateral expansion of rhizome in response to cutting, exacerbating local spread.’ This is the main reason I didn’t test it, as it is not evidence-based and will make the problem worse. ”
 
V Viktoria D skrev:
Intressant perspektiv du har med. Vad är din erfarenhet av parkslidebekämpning? Hur stora bestånd har du bekämpat och hur länge?

Så att de som läser här kan bedöma vad de vill basera sina egna insatser på. Forskare med mångåriga större studier och experiment bakom sig och kanske komplettera med din erfarenhet som är..?
Grejen med Daniel109:s argument är att han säger att Parkslide lyder under fysikens lagar. Växten kan bara absorbera energi och därigenom växa till med hjälp av fotosyntesen. Hans metod jävlas med växten genom att säkerställa att den växer till, men hindrar inlagring av energi i plantan => växten kommer att dö.

Så det handlar nog faktiskt bara om tålamod, och då är det ingen metod som är gångbar professionellt. Forskare studerar det de får finansiering till…

Sen kan det vara bra att hålla i minnet att England har en längre växtsäsong än oss, och då blir den manuella metoden mer arbetskrävande.
 
  • Gilla
BSOD och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.