Hej,
Har en betongplatta från en tidigare carport som jag tänkte använda till att bygga ett förråd på för cyklar och redskap. Problemet är dock att stenläggningen ligger ca 3-4cm över plattans nivå i ena änden så allt vatten kommer att rinna in över plattan. Framför plattan ligger en avrinningsränna mellan stenläggningen och plattan (där dörren kommer vara), men inte på långsidan. Funderade då på olika lösningar men har svårt att bestämma vad som blir bäst.

Ställer jag allt på lecablock blir det väldigt stort steg från marknivån/stenplattorna till förrådets golv.

Ställa på tex marksten får ju ner nivån lite kanske, men fortfarande en höjdskillnad mot stenplattorna. Kanske skulle kunna snickra eller gjuta en ramp?

En annan idé var att lägga på mer betong, eller avjämna, hela plattan (ca 15m2), och slipper då extra höjden golvet tar, men är ju betydligt mer jobb. Och tänker mig att det innebär större risker med fuktproblem om jag bygger direkt på plattan.

En variant på lecablock/marksten är att gjuta en sula i lagom höjd.

Hur hade ni gjort?
 
En öppen fundering.
Gjutna/mura en klack som du ställer väggarna på och täta från utsidan?
Har du 4edan ett bra golv känns det onödigt att bygga upp för att få dubbla golv och dött utrymme mellan.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.