Hej, kollade faktiskt det sista med hustillverkaren, det är 45x220 i golvbjälklaget och att hyvla det 22 under tvättstugan är enligt dem inga problem för bärigheten, de rekommenderade att man lade på spikförband på de bjälkas som tunnas ur, men såg inga problem för stabilitet/bärigheten.

Just frågan om det är rimiligt eller inte vill jag gärna veta lite mera om, min uppfattning är att en så pass stor förändring hade inneburit en informationssplikt från byggaren innan de påbörjade arbetet. Att sänka golv i hus i samband med renovering är en rutinmässig åtgärd, givet att inte bärigheten äventyras, så varför skall det plötsligt bli mitt bekymmer att golvet "råkade hamna 22 mm högre" ? Här har ju byggaren ett långtgående ansvar att informera om vilka nödvändiga förändringar som skall till för att följa reglerna. Så har tyvärr inte skett.
 
En sak till och det är att den gamla golvbrunnen satt i nivå med spånskivan med någon fyrkantig monteringsplatta och var förstärkt underifrån med kortlingar, så jag förstår inte vad du menar när du skriver att den måste monteras med en förhöjning ? Golvspånet i den tidigrea konstruktionen var ju snyggt utsågad runt om monteringsplattan och låg perfekt i våg.
 
Hej igen, fattar inte varför hela golvet måste höjas pga monteringsplatta? hittade den här bilden och där är ju själva brunnen nedsänkt i plattan som är invåg med spånskivan ? Ursäkta min okunskap här :)
Illustration av en golvsil monterad nedsänkt i en monteringsplatta i nivå med spånskivan och ansluten till avloppsröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O olof63 skrev:
Hej igen, fattar inte varför hela golvet måste höjas pga monteringsplatta? hittade den här bilden och där är ju själva brunnen nedsänkt i plattan som är invåg med spånskivan ? Ursäkta min okunskap här :)
[bild]
Man ska ha minst 13mm avjömningsmassa under golvbrunnen. Sen fall från hela badrummet ner mot golvbrunn. Avståndet till tröskeln från golvbrunn styr hur högt det blir vid tröskeln.
Här kommer en bättre bild. Illustration av installation av golvbrunn med avjämningsmassa och detaljerade komponenter samt uppkant för tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Aha, fattar - men kunde man tidigare strunta i att gjuta under menar du och montera den direkt i spånskivan då ? När kom den nya reglerna ?
 
Kramla
Bifogar skärmdumpar på monteringsanvisningar för Purusplattan, notera att den är vändbar beroende på utförande!
Plastmatta eller klinker, det blir olika höjd på brunnens höjd mot spånskivan.

Skärmdump av en installationsanvisning för en vändbar Purusplatta med illustrationer för klinker och plastmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Montageinstruktioner för Purusplatta med steg-för-steg bilder för installation till plastmatta och klinker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Steg-för-steg monteringsanvisningar för en golvbrunn med fokus på installation av klinker, inklusive bilder på komponenter och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
O olof63 skrev:
Just frågan om det är rimiligt eller inte vill jag gärna veta lite mera om, min uppfattning är att en så pass stor förändring hade inneburit en informationssplikt från byggaren innan de påbörjade arbetet. Att sänka golv i hus i samband med renovering är en rutinmässig åtgärd, givet att inte bärigheten äventyras, så varför skall det plötsligt bli mitt bekymmer att golvet "råkade hamna 22 mm högre" ? Här har ju byggaren ett långtgående ansvar att informera om vilka nödvändiga förändringar som skall till för att följa reglerna. Så har tyvärr inte skett.
Man brukar säga ungefär att om åtgärden är orimligt dyr i förhållande till felets värde så behöver det inte åtgärdas. I det här fallet kan det då vara t.ex. att om värdet på huset blir 200 000 kr lägre för att golvet är högre då är det en rimlig åtgärd att nu göra om. Jag tror inte att värdeändringen är så stor. Om en mäklare anser att värdet på huset är lägre pga. det höjda golvet eller om du kan enas med företaget att de har brustit i information till er så kan det vara rimligt med en ekonomisk kompensation från företaget i stället.

Vid all ändring av bärande konstruktion ska man göra en bygganmälan till kommunen och ofta ska den då innehålla en bedömning från en byggkonstruktör eller liknande om hur det ska förstärkas på något annat sätt. Dvs. om du hade velat att golvet skulle sänkas så hade du behövt få en bygganmälan godkänd innan företaget började jobbet.
 
  • Gilla
ByggPlankan
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Aha, fattar - men kunde man tidigare strunta i att gjuta under menar du och montera den direkt i spånskivan då ? När kom den nya reglerna ?
Nej. Man kan inte strunta i att gjuta under.
Kan inte svara på exakt när regeln kom men minst från 2014 har regeln funnit. Det handlar om att det varit fruktansvärt mycket vattenskador historiskt sett som beror på rörelser vid golvbrunn. Därför säger dagens regler MINST 13 mm vid golvbrunn. Vattenskador beroende på rörelser vid golvbrunn har minskat kraftigt sen regeln kom.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man brukar säga ungefär att om åtgärden är orimligt dyr i förhållande till felets värde så behöver det inte åtgärdas. I det här fallet kan det då vara t.ex. att om värdet på huset blir 200 000 kr lägre för att golvet är högre då är det en rimlig åtgärd att nu göra om. Jag tror inte att värdeändringen är så stor. Om en mäklare anser att värdet på huset är lägre pga. det höjda golvet eller om du kan enas med företaget att de har brustit i information till er så kan det vara rimligt med en ekonomisk kompensation från företaget i stället.

Vid all ändring av bärande konstruktion ska man göra en bygganmälan till kommunen och ofta ska den då innehålla en bedömning från en byggkonstruktör eller liknande om hur det ska förstärkas på något annat sätt. Dvs. om du hade velat att golvet skulle sänkas så hade du behövt få en bygganmälan godkänd innan företaget började jobbet.
Mycket bra inlägg. Ska lägga till att ibland när man bygger nytt så har man tex. 220 reglar utanför badrummet och 195 reglar inne i badrummet för att nivåskillnaden ska bli minimal mellan badrum och övriga utrymmen.
Att sänka ett bjälklag har jag aldrig hört talas om att någon vill innan jag läste Ts inlägg.

Samtidigt visar detta hur otroligt viktigt det är för varje entreprenör att vara oerhört tydlig vid varje arbete som utförs hos en konsument som innebär förändringar som är självklara för entreprenören men något nytt för konsumenten.

Här är en ganska bra förklaring från GVK på vad som också gäller förutom minst 13 mm spackel vid golvbrunn.

Illustration av nivåskillnader vid dörröppningar och golvbrunnar enligt GVKs anvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej igen, mycket bra information, tack för det. Jag har hagt kontakt med två byggare som gör sänkning av golv vid renovering, tydligen vanligare i äldre hus - men visst förekommer det. Fattar inte riktigt vem som kan och skall avgöra detta, kostnad att göra om kanska landar på max 200 tkr, så domstol känns långt bort. Har ju ett försäkringsbolag emellan som betalat ut alla pengar trots mina invändningar, så jag börjar nog där nu nör byggaren gått under jorden.
 
Då var det genomförd besiktning och inte helt oväntat så blev den underkänd. Det dök även upp två nya puntker som jag inte hade en aning om;

i) avsaknad av fall i del av golvytan

ii) en inspektionslucka i våtzon 1 vad inte vattensäkrad (?), som tydligen är ett relativt nytt krav (vet ej när det kom)

Så nu har jag en besiktning från försäkringsbolaget i våras som säger att Golvhöjden och fallet är OK, och nu fick jag en annan som säger att det tom saknas fall i del av utrymmet.

Eftersom golvhöjden blivit fel i renoveringen så vill jag ju riva upp allting och börja om från början, men frågan är vad som är rimligt att kräva nu när det också uppdagats att det är flera fel i golvet.

Vad gör jag nu ?
 
Någon som möjligen vet när dessa nya regler om att det skall vara en vattentät lucka i badrum kom till ? BIfogar bild hur det ser ut. Det var alltså en miss av byggaren som gjorde en för kort slits som skulle passa med en bänkskiva vilket resulterade i att han fick sätta upp en extra skiva och kakla på den.

Vattentät servicelucka i vägg med kakel, felaktigt utförd med synliga rör och konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
BKR har de gamla branschreglerna också på sin webbplats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.