Rickard.
R Revoman skrev:
Ibland kanske man är där en hel vecka och vill ha lite varmt och isolering är inte så dyrt, mindre energi åtgång (y)
Teoretiskt kanske men du kommer måsta ventilera ut så pass mycket att dina extra cm är förgäves. Isolering är ganska billigt men reglarna skiljer det mer på.

En avfuktare minskar ventilationsbehovet en aning men det hjälper inte så mycket.
 
Känns som det får bli hederlig gammal sågspån som andas :crysmile:
 
Rickard.
R Revoman skrev:
Känns som det får bli hederlig gammal sågspån som andas :crysmile:
Egentligen ingen dålig idé ;)

Jag hade byggt innifrån ut plyfa-ac350-95mm isolering(glas eller sten)-vindduk-luftad panel.

Det är en väldigt diffusionsöppen konstruktion men ändå tillräckligt lufttät, dessutom välbeprövad och bevisat att den funkar om det inte tillförs för mycket fukt (ofta underifrån).
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Egentligen ingen dålig idé ;)

Jag hade byggt innifrån ut plyfa-ac350-95mm isolering(glas eller sten)-vindduk-luftad panel.

Det är en väldigt diffusionsöppen konstruktion men ändå tillräckligt lufttät, dessutom välbeprövad och bevisat att den funkar om det inte tillförs för mycket fukt (ofta underifrån).
AC 350 vad är det ?
Tror det får bli nåt sånt. Plattan blir isolerad med ca 200mm iaf
 
Rickard.
R Revoman skrev:
AC 350 vad är det ?
Tror det får bli nåt sånt. Plattan blir isolerad med ca 200mm iaf
Ac350 är det som idag heter vindpapp men det användes som ångspärr/luftspärr innan plastfolien tog över. Det har över tiden bevisat att det funkar med rimlig mängd isolering men inget för passivhus ;)
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ac350 är det som idag heter vindpapp men det användes som ångspärr/luftspärr innan plastfolien tog över. Det har över tiden bevisat att det funkar med rimlig mängd isolering men inget för passivhus ;)
Aha då är jag med. Då tror jag att jag har en plan.
 
R Revoman skrev:
Kommer troligtvis köra med en dieselvärmare när jag ska värma den 15kvm stora ytan.
Så då verkligen ett kallgarage med sporadisk uppvärmning. Kör på tunna 90mm väggar med nån träfiberskiva i facken. OSB på väggarna och sen en liten avfuktare som du drar igång samtidigt som värmen.

Ett litet avlopp så du slipper tömma avfuktaren?
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Så då verkligen ett kallgarage med sporadisk uppvärmning. Kör på tunna 90mm väggar med nån träfiberskiva i facken. OSB på väggarna och sen en liten avfuktare som du drar igång samtidigt som värmen.

Ett litet avlopp så du slipper tömma avfuktaren?
Träfiberskiva? Som isolering då eller?
 
R Revoman skrev:
Träfiberskiva? Som isolering då eller?
Ja precis. Det finns lite olika hygroskopiska skivor eller isolering som funkar bra och vilket som går bra.
Tretex
Isocell cellulosa
Hampafiber
Hunton Nativo
Etc.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja precis. Det finns lite olika hygroskopiska skivor eller isolering som funkar bra och vilket som går bra.
Tretex
Isocell cellulosa
Hampafiber
Hunton Nativo
Etc.
Googla fram dom jag med, verkar intressant. Känns som en modern variant av såg/kutterspåns isolering (y) Fast man slipper fylla efter:crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.