Hej!
Undrar bara om jag har 1-fas eller 3-fas hemma?
Tack :)
 
  • Elcentral med säkringar, elmätare och anslutningar som kan ge ledtrådar till om det är 1-fas eller 3-fas installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
3 fas, det står nog L1 L2 L3 på displayen på mätaren?
 
V ViktorHg skrev:
3 fas, det står nog L1 L2 L3 på displayen på mätaren?
Tack för svar! Åh jag är inte så bra på det här med el men här kommer en bild på mätaren.
 
  • En bild av en elektricitetsmätare från Itron med en digital display visar siffror och varumärket Fortum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Vill tro det är tre fas då du har 3 huvudsäkringar.
Sen är jordfelsbrytaren för 3 faser med.
Men annars så syns det väl i displayen på mätaren l1 l2 l3
 
P prunila skrev:
Hej!
Undrar bara om jag har 1-fas eller 3-fas hemma?
Tack :)
Du har trefas det går att tyda på flera sätt av vad du visar på bilden så ingen tvekan om det.
 
  • Gilla
prunila
  • Laddar…
Nu är jag inte heller expert men visst är det väll tre fas. Jag antar att det är huvudsäkringarna till de tre faserna till höger, anar lite blå färg så 3x20A?
 
H Hallerudsbo skrev:
Vill tro det är tre fas då du har 3 huvudsäkringar.
Sen är jordfelsbrytaren för 3 faser med.
Men annars så syns det väl i displayen på mätaren l1 l2 l3
Grymt! Tusen tack för svar :)
 
GK100 GK100 skrev:
Du har trefas det går att tyda på flera sätt av vad du visar på bilden så ingen tvekan om det.
Tack!
 
Mikael_L
3 mätarsäkringar, 4-polig JFB och en 3-polig säkring - allt tyder på trefas, ja.

Dock har jag en gång råkat ut för en lägenhet med 2 faser in, och mätartavlan nere i källaren såg ut så där, och centralen jag byggde ihop såg också ut sådär (jag förberedde för konvertering till trefas, konverterat hade någon annan lägenhet i huset gjort).

Men det är en sällsynt fågel, jag tror också att TS central har trefas.
 
ullberg
Om man zoomar in på den andra bilden av mätaren kan man se att det står L1 L2 L3 i det som utzoomat bara ser ut som svarta fyrkanter i underkant display så ev varianter med två (eller för den delen en) faser trots 3-polig säkring / JFB för 3-fas vill jag hävda att det inte är utan just 3-fas

/U
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
3 mätarsäkringar, 4-polig JFB och en 3-polig säkring - allt tyder på trefas, ja.

Dock har jag en gång råkat ut för en lägenhet med 2 faser in, och mätartavlan nere i källaren såg ut så där, och centralen jag byggde ihop såg också ut sådär (jag förberedde för konvertering till trefas, konverterat hade någon annan lägenhet i huset gjort).

Men det är en sällsynt fågel, jag tror också att TS central har trefas.
grymt! Tack för svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.