P Porsvant skrev:
Sovrum 2 kan du betrakta som förråd. Utan tilluft är det inte ok som sovrum.
Det kostar inte mer än en familjepizza att åtgärda. Bara att sätta in en spaltventil i fönstret. Så det är ingen fara med det.
 
  • Gilla
Skaalman och 1 till
  • Laddar…
Skulle jag inreda en källare att bo o så skulle
Jag låta väggarna betongväggar och måla dessa med silikatfärg och sedan lägga klinkers och värmegolv.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Om de utreglade väggarna och golven i källaren visar sig utgöra ett problem (vilket inte är säkert, ibland funkar det) så är det bara att riva ut dem och återställa till betongväggar. Det är en del jobb, men det är inte svårt. De ursprungliga betongväggarna har ju inte tagit skada mer än putssläpp och hålen där man har satt fast reglarna.

Källare är inget att vara rädd för, men undersök om det finns risk för översvämningar vid skyfall. Det är väl det tråkigaste som kan hända med källare.

När vi ville flytta till bättre läge letade vi uttryckligen efter hus med källare för att kunna sova i en 19-gradig källare när resten av huset har 25-30 grader under sommarens värmeböljor. Med en bra avfuktare får vi riktigt bra klimat i vårt ”sommarsovrum” i källaren. Dessutom är källare en billig biyta för förvaring av alla hobbygrejer och verktyg man har samlat på sig under åren ;) Vi hade ju källare i förra huset också, och att förvara alla dom prylarna ovan jord hade blivit dyrt.

När det gäller tolkning av besiktningsprotokoll i allmänhet tycker jag att ni ska snacka med mäklarna och fråga om punkter ni tycker är oklara. Man lär sig mycket på det.
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Jag älskar vår källare, perfekt med grovyta under huset för hobby, förvaring och hänga tvätt! Klimatet är svalt men torrt, förutom när vi hade vatten över hela golvet två ggr I somras. Jag förstår mig inte på hus som har lika lite biyta som en lägenhet.

De jag tycker synd om är de som köpt ett gammalt egnahemshus på 50 + 50 kvadrat på en gammal låglänt åker, och räknar kallt med att källaren ska kunna användas som boyta. För vem vill bo lika trångt som en familj på trettiotalet liksom. Sen kom sommarskyfallet och hela gräsmattan blev till en vattenspegel för att dagvattensystemet inte mäktar med.

"Extremväder" är vanligare redan nu och kommer bli allt vanligare i framtiden.

Just nu är det säljarnas marknad, men om det lugnar ner sig lite skulle jag inte bli förvånad om köparna blir uppskrämda till den grad att fastigheter med viss översvämningsrisk blir riktigt svårsålda.
 
  • Gilla
Aspartam och 2 till
  • Laddar…
Det är ett äldre hus. Ett äldre hus kommer att ha renoverings och underhållsbehov och det kommer att ha äldre konstruktioner som idag betraktas som riskkonstruktioner.

De "brister" som besiktningsmannen hittat finns i protokollet så ni behöver inte oroa er för andra problem som nämns i den här tråden - om det inte är så att t.ex. innertaket inte är inspekterbart.

Ni behöver beakta om ni är intresserade av att genomföra de renoveringar som krävs och ni kan mycket väl prata med besiktningsmannen om vad som är "nödvändigt" att göra.

Den här besiktningen hade inte avskräckt mig om ni gillar huset och läget är bra men renoveringen kommer att kosta en del. Dock får ni göra den själv, i er egen takt, Hellre det än en "hantverkare" som köpt ett äldre hus och renoverat själv utan varken våtrumskunskap eller installatörsbehörighet. Det klan se oändligt snyggt ut i det nykaklade badrummet men man måste ändå dra bort hela kostnaden för ett nytt badrum från priset - som ofta, på landsbygden, i sådana fall borde vara "minus".

Det som "bör åtgärdas" kommer inte att behöva kosta så mycket - lite beroende på vad tvättstugan drar iväg till. Det som kommer att kosta är ny dusch, bastu och tvättstuga i källaren men det är inte akut att åtgärda det.

Den här typen av kommentarer finns på alla lite äldre hus som inte är helt nyrenoverade med tydliga beskrivningar om vad som gjorts och arbete utfört med fackkunskap.
 
Kontakta den som gjort besiktningen och be honom/henne om en genomgång på plats. Även om det kostar en slant kan det vara värt det.
 
S Staffan-N skrev:
Jag älskar vår källare, perfekt med grovyta under huset för hobby, förvaring och hänga tvätt! Klimatet är svalt men torrt, förutom när vi hade vatten över hela golvet två ggr I somras. Jag förstår mig inte på hus som har lika lite biyta som en lägenhet.

De jag tycker synd om är de som köpt ett gammalt egnahemshus på 50 + 50 kvadrat på en gammal låglänt åker, och räknar kallt med att källaren ska kunna användas som boyta. För vem vill bo lika trångt som en familj på trettiotalet liksom. Sen kom sommarskyfallet och hela gräsmattan blev till en vattenspegel för att dagvattensystemet inte mäktar med.

"Extremväder" är vanligare redan nu och kommer bli allt vanligare i framtiden.

Just nu är det säljarnas marknad, men om det lugnar ner sig lite skulle jag inte bli förvånad om köparna blir uppskrämda till den grad att fastigheter med viss översvämningsrisk blir riktigt svårsålda.
Familjen som köpte vårt förra hus (50-talare på 75+75) tänkte ha båda barnens rum i källaren. Vi försökte förklara att det är en källare och kanske inte lämplig för sovrum trots att vi hade arbetsrummet där, men vad jag vet körde dom på med sin plan. Jag tror visserligen inte att dom kommer att få in vatten vid skyfall om dom ser till att leda bort vattnet från stuprören ordentligt, men man kan aldrig vara säker och om inte annat var det alltid lite fuktigt där.

Själva flyttade vi till betydligt större (fortfarande enplans med källare) så att vi kunde få upp även arbetsrummet ovan jord. Så kul är det inte att sitta i källaren halva dagarna. Och nu bor vi uppe på en höjd, inte minsta tillstymmelse av vatten i källaren vid skyfallen i somras :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.