Hej!

Jag har köpt en underbar stuga på landet, utan vatten och avlopp, men med el. Jag ser mycket potential i stugan, men vill bo in mig och spara pengar innan jag sätter i gång med större projekt (V&A). Nu till toaproblemet... So far går jag hellre ut i skogen än hanterar den campingtoa som finns. Men snart är det vinter och jag vill kunna nyttja stugan (läs toan!) året runt.

Efter att ha googlat och läst i olika forum inser jag att de flesta förordar:

1. Förbränningstoalett. Verkar jättebra, men är ju svindyr. Funkade den klockrent vore det värt pengarna men jag har också hört många som har problem. Även med testvinnaren Cindrella.

2. Separett. Okej. Men dels har jag inget vatten till ejektortanken, dels fryser ju innehållet på vintern. Dessutom skriver Separett att fläkten fungerar bäst vid regelbunden användning. Vilket är lite konstigt för en fritidstoa.

3. Mulltoa. Har dåliga erfarenheter och kräver regelbunden användning/skötsel.

4. Skogstoa. Ja, som tillfällig lösning men kanske inte inomhus?

5. Frystoa. Verkar bra men inte så poppis i Sverige vad det verkar. Tycker annars att det verkar rätt smart. Kissa kan man ju undvika att göra så att komposten inte blir för blöt. Bra att slippa borra hål i väggen...

Snälla hjälp mig att välja!!!
 
H Hillevina skrev:
2. Separett. Okej. Men dels har jag inget vatten till ejektortanken, dels fryser ju innehållet på vintern. Dessutom skriver Separett att fläkten fungerar bäst vid regelbunden användning. Vilket är lite konstigt för en fritidstoa.
Detta skulle jag förorda. Har själv 2 st (1 inne med fläkt och 1 enklare utan fläkt i utedasset) vid fritidshuset.
Fritidshuset kallställs på vintern och värms bara upp, när vi sporadiskt besöker stugan då.
Fläkten på innetoaletten går alltid på lågfart och jag slår på högfart bara när vi har många gäster. Att "skiten i tunnan" fryser på vintern spelar väl ingen roll - det är ju bara att ha fler extratunnor i reserv, så att vinterns förbrukning kan stå sina stipulerade 6 månader innan man kan gräva ner innehållet. Sköljningen av urinslangen görs ju för att inte få saltavlagringar, så det är bara att spola lite extra på våren och att ha en tillräckligt stor tank.
 
  • Gilla
Hillevina
  • Laddar…
Har ersatt Mulltoa och Separett med 2st Cinderella och tycker att de fungerar fantastisk bra och vill inte ha något annat.
 
  • Gilla
Hillevina
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Har ersatt Mulltoa och Separett med 2st Cinderella och tycker att de fungerar fantastisk bra och vill inte ha något annat.
Låter toppen! Känner också att det måste vara den bästa lösningen när avlopp saknas. Men har blivit lite avskräckt efter att ha läst om andras problem. Men förstås är det då man skriver. Så länge allt går som det ska blir det sällan några inlägg... Har dina funkat klockrent hela tiden? Har du comfort eller family? Behöver de servas ibland eller?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Detta skulle jag förorda. Har själv 2 st (1 inne med fläkt och 1 enklare utan fläkt i utedasset) vid fritidshuset.
Fritidshuset kallställs på vintern och värms bara upp, när vi sporadiskt besöker stugan då.
Fläkten på innetoaletten går alltid på lågfart och jag slår på högfart bara när vi har många gäster. Att "skiten i tunnan" fryser på vintern spelar väl ingen roll - det är ju bara att ha fler extratunnor i reserv, så att vinterns förbrukning kan stå sina stipulerade 6 månader innan man kan gräva ner innehållet. Sköljningen av urinslangen görs ju för att inte få saltavlagringar, så det är bara att spola lite extra på våren och att ha en tillräckligt stor tank.
Förstår att många gillar separetten. Rätt tilltalande pris jämfört med förbränningstoaletter. Vilken modell har ni? Det luktar inte när man har den inomhus? Hur gör ni när ni är där på helgerna på vintern? Får tunnan ändå stå till dess att den är full? Det är ju bara bra om innehållet fryser, då blir det ju en frystoa!
 
H Hillevina skrev:
Hej!

Jag har köpt en underbar stuga på landet, utan vatten och avlopp, men med el. Jag ser mycket potential i stugan, men vill bo in mig och spara pengar innan jag sätter i gång med större projekt (V&A). Nu till toaproblemet... So far går jag hellre ut i skogen än hanterar den campingtoa som finns. Men snart är det vinter och jag vill kunna nyttja stugan (läs toan!) året runt.

Efter att ha googlat och läst i olika forum inser jag att de flesta förordar:

1. Förbränningstoalett. Verkar jättebra, men är ju svindyr. Funkade den klockrent vore det värt pengarna men jag har också hört många som har problem. Även med testvinnaren Cindrella.

2. Separett. Okej. Men dels har jag inget vatten till ejektortanken, dels fryser ju innehållet på vintern. Dessutom skriver Separett att fläkten fungerar bäst vid regelbunden användning. Vilket är lite konstigt för en fritidstoa.

3. Mulltoa. Har dåliga erfarenheter och kräver regelbunden användning/skötsel.

4. Skogstoa. Ja, som tillfällig lösning men kanske inte inomhus?

5. Frystoa. Verkar bra men inte så poppis i Sverige vad det verkar. Tycker annars att det verkar rätt smart. Kissa kan man ju undvika att göra så att komposten inte blir för blöt. Bra att slippa borra hål i väggen...

Snälla hjälp mig att välja!!!
Ingen som har erfarenhet av frystoa? Ska tydligen vara populär i Finland...
 
H Hillevina skrev:
Ingen som har erfarenhet av frystoa? Ska tydligen vara populär i Finland...
Har erfarenhet i form av att en bekant har det i sitt gästhus där jag bodde två nätter... Dom var nöjda så långt, ingen aning hur det har gått efter det. Det enda jag störde mig på var att den lät, ungefär som en frys.
 
  • Gilla
Hillevina
  • Laddar…
H Hillevina skrev:
Förstår att många gillar separetten. Rätt tilltalande pris jämfört med förbränningstoaletter. Vilken modell har ni? Det luktar inte när man har den inomhus? Hur gör ni när ni är där på helgerna på vintern? Får tunnan ändå stå till dess att den är full? Det är ju bara bra om innehållet fryser, då blir det ju en frystoa!
Vi har " Separerat villa 9000" inne i huset och en enkel insats ute på dass. Eftersom fläkten alltid går, så blir det en form av " mekanisk frånluftsventilation" och vi upplever inte att någon besvärande lukt slinker ut i huset och inne i toalettrummet är det inte långvarigt heller. Att tunnans innehåll fryser på vintern är inget bekymmer, för det är i stort sett redan torkat.
 
M morr skrev:
Har erfarenhet i form av att en bekant har det i sitt gästhus där jag bodde två nätter... Dom var nöjda så långt, ingen aning hur det har gått efter det. Det enda jag störde mig på var att den lät, ungefär som en frys.
Tack Morr! Ja det kan nog vara irriterande särskilt om det är trångt. Min toalett ligger mellan två sovrum så ljudet är en viktig aspekt!
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vi har " Separerat villa 9000" inne i huset och en enkel insats ute på dass. Eftersom fläkten alltid går, så blir det en form av " mekanisk frånluftsventilation" och vi upplever inte att någon besvärande lukt slinker ut i huset och inne i toalettrummet är det inte långvarigt heller. Att tunnans innehåll fryser på vintern är inget bekymmer, för det är i stort sett redan torkat.
Tack för ditt svar! Just lukt är man ju lite orolig för. Men även på en vattentoa kan det ju lukta en stund efter att "något stort har hänt", så helt luktfritt är väl en utopi.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
B
Kör med cinderella comfort och där är man nära luktfritt faktiskt. Iallafall inomhus, ute kan det lukta lite bränt men inte avföring. Då det gäller ljud går dock en fläkt ganska länge efter spolning vilket gör att det kan låta lite brummande ljud från den. Är dock väldigt nöjd med min under det här året vi kört med den.

Ibland har byggvaruhusen 20% på en vara och då får man slå till
 
H Hillevina skrev:
Låter toppen! Känner också att det måste vara den bästa lösningen när avlopp saknas. Men har blivit lite avskräckt efter att ha läst om andras problem. Men förstås är det då man skriver. Så länge allt går som det ska blir det sällan några inlägg... Har dina funkat klockrent hela tiden? Har du comfort eller family? Behöver de servas ibland eller?
Vi har en Comfort inne i huset och en Classic på utedasset. Hittils har vi inte haft några problem. Har dock köpt ett extra askkärl att alternera med. Den blir en del salter efter urin som tar ett tag att lösa upp ochhar man då ett extra kärl kan det stå med vatten i ett dygn ller så.
 
H Hillevina skrev:
Tack Morr! Ja det kan nog vara irriterande särskilt om det är trångt. Min toalett ligger mellan två sovrum så ljudet är en viktig aspekt!
Kanske ska tillägga att jag är väldigt ljudkänslig så det är inte säkert att du/ni störs av ljudet. Men som nån annan skrev låter fläktar också så ev ljud kan absolut vara värt att ta med i beräkningen.
 
Frystoa..... vi kallar det skithus här i Finland.... på vintern.....

Ned till -15 grader går det bra att gå på utedass men under -20 blir det plågsamt. Då är det bra att ha en sån där rostfri skithink på fot som de nyttjar på sjukhus.
Fast jag hade sprutskito och blödande hemorrojder i -20 då jag bodde i en stuga med skithus. Det gick det också på något vis men det var inte roligt att sitta där någon timme i kölden.

Viktigt är att skithuslåren är av gran som dels är lättare än många andra träslag att hålla rent och dels inte kyler arslet så mycket som furu gör eftersom gran innehåller mer luft. Frigolitsäten fryser fast i arslet i kallväder.
Det är också en fördel att ha skithuset ganska högt så man inte måste hacka omkull kejsaren (pelaren av frusen skit) så ofta. Framför allt skall skithuset vara välbyggt och vindtätt och kringbyggt på baksidan så det inte blåser kallt kring baken.

Skogstoa....... är det skitstång? En slana eller planka upphängd mellan två träd. Fungerar det också men otrevligt i regn då pappret tappar sugkraften. Vintertid blir det isbark på stången men det skrapar man bort med täljkniven innan man sätter sig. Jag har använt skitstång på åtskilliga arbetsplatser men där man skall bo är det värt att satsa på bättre komfort.

Och..... jag driver inte med dig.
Vad jag vill visa är att lösningen inte behöver vara så komplicerad som du tror. Det verkar handla om ett fritidshus och då behöver inte allt vara toppenstandard för när man blir sängliggande i influensa far man vanligen hem till centralvärme och WC och när man är frisk går det bra med enklare standard.
Bygg ett skithus och använd det några år tills ni har råd att dra in vatten.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
H Hillevina skrev:
Hej!

Jag har köpt en underbar stuga på landet, utan vatten och avlopp, men med el. Jag ser mycket potential i stugan, men vill bo in mig och spara pengar innan jag sätter i gång med större projekt (V&A). Nu till toaproblemet... So far går jag hellre ut i skogen än hanterar den campingtoa som finns. Men snart är det vinter och jag vill kunna nyttja stugan (läs toan!) året runt.

Efter att ha googlat och läst i olika forum inser jag att de flesta förordar:

1. Förbränningstoalett. Verkar jättebra, men är ju svindyr. Funkade den klockrent vore det värt pengarna men jag har också hört många som har problem. Även med testvinnaren Cindrella.

2. Separett. Okej. Men dels har jag inget vatten till ejektortanken, dels fryser ju innehållet på vintern. Dessutom skriver Separett att fläkten fungerar bäst vid regelbunden användning. Vilket är lite konstigt för en fritidstoa.

3. Mulltoa. Har dåliga erfarenheter och kräver regelbunden användning/skötsel.

4. Skogstoa. Ja, som tillfällig lösning men kanske inte inomhus?

5. Frystoa. Verkar bra men inte så poppis i Sverige vad det verkar. Tycker annars att det verkar rätt smart. Kissa kan man ju undvika att göra så att komposten inte blir för blöt. Bra att slippa borra hål i väggen...

Snälla hjälp mig att välja!!!
6. VS VanligtSkithus kallas även utedass, en lösning som fungerat i hundratals år, om det finns ett befintligt använder man självklart det och slipper den dyrbara kommunala byråkratin som verkar omfatta precis allting utom potta numera.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.