H Hallerudsbo skrev:
Sen beror det på om det är betong eller trä golv.
Syns inte lika lätt med betong då vattnet sugs in i det.
Sen kanske vad ofta duschen har vart använd genom åren med.
Om det bott en ensam person som oftast duschar på jobb så kanske det aldrig skulle märkas eller om det vart en barnfamilj med 4 duschningar om dagen då kanske det hade märkts mer
Meh, även om man bor ensam duschar man väl för fasiken hemma dagligen... märkligt som sagt att detta problem dyker upp 20 år senare. Har ingen aning om vad som finns under klinkers, men antar betonggolv.
 
H
S SthlmFinest skrev:
Meh, även om man bor ensam duschar man väl för fasiken hemma dagligen... märkligt som sagt att detta problem dyker upp 20 år senare. Har ingen aning om vad som finns under klinkers, men antar betonggolv.
nej alla duschat inte hemma varje dag.

jag duschat på jobbet, ligger borta på jobb bor på hotell under veckorna.
Så duschen hemma hos mig används endast 3 gånger per vecka om jag är hemma från jobb.

Så det beror helt på också vad mycket vatten som används.
Sen som sagt betong håller mer vatten utan att läckan syns hos grannar direkt
 
S SthlmFinest skrev:
Meh, även om man bor ensam duschar man väl för fasiken hemma dagligen... märkligt som sagt att detta problem dyker upp 20 år senare. Har ingen aning om vad som finns under klinkers, men antar betonggolv.
Nu går vi in på överkurs. Högst troligt har du ett betongbjälklag. Det innebär inte att det är betong rent igenom. Då sprids nämligen stomljud neråt till grannen lite för bra. Därför är en vanlig gammal och ny konstruktion ett lager konstruktionsbetong följt av någon fyllning som sedan täcks av en överbetong.

Manchetten vi pratar om sitter överst. Börjar det läcka så ska den först bli fuktmättad. Sedan sprids fukten neråt. Tillslut hamnat den på konstruktionsbetongen. När den läckt igenom så har grannen ofta ett lager puts i taket. Puts är lite som en disktrasa . Den suger åt sig fukt. När putsen blir för mättad så släpper den. Oftast hinner man se ”symtom” innan.

Det var fuktens väg genom en bjälklag.

Och Nej. Det är inte konstigt att ett problem dyker upp efter 20 år. Den tekniska livslängden på ett badrum är ca 30 år.

Och ja. Det är fullt naturligt att man duschar hemma. Mycket mer nu än för bara 10-20 år sedan.
 
Fullösningen i väntan på renovering är att ta lös klämringen, lägga redigt med silikon och sen trycka fast klämringen igen o se till att manschetten ligger bakom klämringen.
Sen är det bara att dra till silikonet och låta det härda.

Jag gjorde exakt så i mitt gamla badrum på inrådan av besiktningsmannen som jag hade. Det var en tillfällig lösning i nästan 8år.

Inte en tillstymmelse till fuktskada då det revs. Tycker folk är onödigt jäkla skitnödiga direkt det kommer till badrum.

Men det är ju inte rätt, men det lär garanterat bli tätt.
 
  • Gilla
jonas_da och 2 till
  • Laddar…
Den stora anledningen till att du inte hittar någon som vill åtgärda det där är för att ingen seriös hantverkare vill förknippas med ful-lösningar och liknande. Jag är hantverkare på en mindre ort och skulle jag göra ful-lösningar och liknande OCH det skulle uppstå vattenskador eller annat så spelar det ingen roll att man lagat fusk efter någon annan.
 
A anojak skrev:
Den stora anledningen till att du inte hittar någon som vill åtgärda det där är för att ingen seriös hantverkare vill förknippas med ful-lösningar och liknande. Jag är hantverkare på en mindre ort och skulle jag göra ful-lösningar och liknande OCH det skulle uppstå vattenskador eller annat så spelar det ingen roll att man lagat fusk efter någon annan.
Jag har inte bett något hantverkare om fullösning!!!
 
Ur en seriös yrkesmans synvinkel är de flesta sätt att försöka laga det där någon form av ful-lösning. Jag säger inte att det inte går att plocka upp klinkern, fräsa bort fix och limma dit en ny manschett eller bara trycka i Aquaseal och montera en ny klämring men att hitta någon som vill ta sig an det nu när de det kryllar med jobb är svårt. Jag tackar själv nej till ett par jobb varje år just för att det inte går att göra på ett seriöst sätt utan att göra något större ingrepp. Så även om du inte bett om en ful-lösning när du pratat med hantverkare så är det de dom hör och tänker när du frågar om de kan hjälpa dig.
 
Erbjud någon 5000 svart för att byta klänning och trycka i silikon/lim där

Hade jag haft vägarna dit så hade jag fixat det åt dig men tyvärr
 
nino nino skrev:
Erbjud någon 5000 svart för att byta klänning och trycka i silikon/lim där

Hade jag haft vägarna dit så hade jag fixat det åt dig men tyvärr
5000 kr för 30 minuters jobb? Nej tack
 
Nej med den inställningen så kommer du inte få någon som gör det är jag rädd.
Det är inte bara jobbet, det är även kunskap...
Du kommer aldrig få någon som gör det där och tar betalt för 1 timmes jobb, ingen firma iaf
 
  • Gilla
Karlia och 4 till
  • Laddar…
Vad är du beredd att betala då? Ponera att du hittar en plattsättare som kan lägga en halvdag på att fixa det där (tro mig, du får betala för minst 4 h även om det bara tar 30 min på plats plus restid).

4h x 700 kr/h
Framkörning 500 kr
Material 500 kr

Då är vi uppe i nästan 4000 kr redan där.
 
A anojak skrev:
Vad är du beredd att betala då? Ponera att du hittar en plattsättare som kan lägga en halvdag på att fixa det där (tro mig, du får betala för minst 4 h även om det bara tar 30 min på plats plus restid).

4h x 700 kr/h
Framkörning 500 kr
Material 500 kr

Då är vi uppe i nästan 4000 kr redan där.
Det vore inga problem. Skulle kunna betala 15.000 kr för ett bra jobb av en riktig hantverkare och får det vitt. Om det tar t.ex 2 dagar.

Men betalar fan inte en skojare som han ovan som föreslog en lösning som tar 30 min och sedan ville ha 5000 för jobbet. Skrattretande.
 
S SthlmFinest skrev:
Det vore inga problem. Skulle kunna betala 15.000 kr för ett bra jobb av en riktig hantverkare och får det vitt. Om det tar t.ex 2 dagar.

Men betalar fan inte en skojare som han ovan som föreslog en lösning som tar 30 min och sedan ville ha 5000 för jobbet. Skrattretande.
Ja men vad är då problemet?
Din besiktningsman ville ju ha 20' betala det och var nöjd och glad, jag tror inte att du kommer få kvitto på det jobbet tyvärr.

Du hittar ingen firma som kommer göra jobbet vitt utan att riva badrummet för det finns ingen annan godkänd lösning.

30min var väl kanske i underkant men en timme eller kanske 2 med en längre rast mellan.
 
  • Gilla
ByggPlankan
  • Laddar…
S SthlmFinest skrev:
Det vore inga problem. Skulle kunna betala 15.000 kr för ett bra jobb av en riktig hantverkare och får det vitt. Om det tar t.ex 2 dagar.

Men betalar fan inte en skojare som han ovan som föreslog en lösning som tar 30 min och sedan ville ha 5000 för jobbet. Skrattretande.
Jag tror du behöver läsa tråden och fundera en smula. Du kommer inte hitta någon annan än skojare som kan hjälpa dig. Det finns högst troligt inget seriöst företag som kan hjälpa dig tyvärr. Detta för att det inte finns någon godkänd metod för att del reparera tätskikt utan instruktioner från tätskikts tillverkaren.
Som en anekdot kan jag nämna att försäkringsbolag betalar ut ersättning för att riva ut hela badrummet och bygga upp det på nytt även vid en begränsad vattenskada. Detta gör dom givetvis enbart för att det NORMALT inte finns godkända metoder att del reparera tätskikt.

Det är med den kunskapen som bakgrund som jag i tidigare inlägg skrev att besiktningsmannens erbjudande kan vara värt för dig att fundera på.
OM han dessutom kan erbjuda ett rent protokoll.

Med ett rent protokoll har du vunnit massa bekymmer även om en vattenskada skulle inträffa dag 1.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S SthlmFinest skrev:
Det vore inga problem. Skulle kunna betala 15.000 kr för ett bra jobb av en riktig hantverkare och får det vitt. Om det tar t.ex 2 dagar.

Men betalar fan inte en skojare som han ovan som föreslog en lösning som tar 30 min och sedan ville ha 5000 för jobbet. Skrattretande.
Vänta nu du säger att du är beredd att betala 15 000 men har sagt nej till 10-20 000?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.