Ska bygga ett litet trädäck där jag ska ha ett spabad ståendes ovanpå, alltså inte nersänkt i däcket.
Har grävt ur och fyllt med 10-15 cm makadam 0-16 och paddat. Ytan känns hård men varierar i höjd, slår ca 5 cm.

Tanken ät att använda betongplattor 30x30cm som bärlinorna ska vila på, inte direkt mot, utan med stöttor som skruvas fast i bärlinan och som står på plattorna. Tanke med denna metod är att alla plattor inte behöver vara i exakt samma höjd utan det kompenserar man med längden på stöttorna.

kan jag fylla på den paddade ytan med t ex makadam 8/16 som jag jobbar på för att få ytan i någorlunda våg utan att padda, tänker att man sen kanske kan vrida betongplattorna i våg var för sig som finlir. Blir det stabilt nog att inte padda 8/16 i det översta lagret. Ngt som är bättre att använda istället för 8/16.

Och, framförallt, är det ett problem om jag lämnar bärlagret som det är dvs, med höjdskillnader på ca 5cm
 
J
L Ljungkvist1977 skrev:
Och, framförallt, är det ett problem om jag lämnar bärlagret som det är dvs, med höjdskillnader på ca 5cm
Inte alls, det är själva syftet med att arbeta med stolpar/stöttor. Spelat ingen roll om det är plintar, terassfötter eller plattor under stolparna.

Självklart spelar det roll om du ställer spabadet direkt på backen dock

Kör på!
 
  • Gilla
Ljungkvist1977
  • Laddar…
Är det bara 5cm är det smidigare att jobba med stenmjöl 0-8. Ju större fraktion, ju jobbigare är det att jobba med manuellt, men det är billigare. Jag skulle inte välja makadam (ingen noll-fraktion) för detta ändåmålet.

Så kör på 0-8 för att finlira. Det duger gott att ta t.ex en 45x45 regel och slå med änden ner i stenmjölet, det packar troligtvis bättre än din padda tom. Sen jämnar du bara av med en brädbit.

Sen som du säger så väger du av allt med att justera höjden på benen under bärlinorna. Tänk bara på att sätta en regel under själva bärlinan så att den inte sjunker ner något med tiden.
 
Tack, hur menar du med en regel under bärlinan?
 
En bit syllpapp mellan plattan och regeln är en bra idé också.
 
Ska man lägga markduk mellan bärlagret och sättsanden?
 
Den stående regeln som du väger in bärlinan med, sätt den under regeln så står det stadigt många år.
Det är lättare att bara skruva den i sidan men bättre att ha den under (och så nån bräda på sidan som håller fast den.

Nej du behöver inte markduk där.
 
  • Gilla
Ljungkvist1977
  • Laddar…
En ny tanke, nu när 0-16 lagret är paddat, dock med lite höjdskillnader, kan man strunta i nästa lager t ex 0-8 ock bara rucka plattorna i våg i 0-16 lagret?
 
Absolut, det är bara lite svårare att få jämnt, men är det bara under enstaka betongplattor är det ju inte så farligt
 
Tack, skjuter in fråga till, vad tror ni om justerbara terassfötter som stöttor?
 
Ser ut såhär nu i gropen paddad 0-16, djupet varierar mellan 4-10cm kan man verkligen lägga plattor här som stöttorna/ benen för bärlinorna står på?
Alternativt köper jag mig ur det här med slutagräv och deras längsta skruv, tar bort så mycket 0-16 jag orkar. Eftersom ett spabad ska stå här vill jag inte behöva göra om det i närtid…
 
  • Grop med paddad 0-16 grus, ojämnt djup, omgivet av stöttelement och verktyg, planerad för plattsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Ljungkvist1977 skrev:
Ser ut såhär nu i gropen paddad 0-16, djupet varierar mellan 4-10cm kan man verkligen lägga plattor här som stöttorna/ benen för bärlinorna står på?
Alternativt köper jag mig ur det här med slutagräv och deras längsta skruv, tar bort så mycket 0-16 jag orkar. Eftersom ett spabad ska stå här vill jag inte behöva göra om det i närtid…
Ska du inte ha nån dränering?
 
Jag skulle varken vilja ha altan eller bad i den där gropen
 
  • Gilla
Ljungkvist1977
  • Laddar…
Trodde omgivande lerjord fixade det. Men detta känns inte bra, känns det som en bra idé att gräva bort paddad 0-16 10-15 cm och köra markskruv? Jag har inte tiden eller energin, så köper mig gärna ur det här…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.