nikasp nikasp skrev:
Hemma målar jag med modern ”plastfärg”, Jotun Demidekk Ultimate. Är du säker på att du inte målat så daggen har hunnit komma åt innan det torkat?

Låter kanske inte troligt då du borde ha märkt daggmattning, om nu linoljefärg kan råka ut för det, dagen efter redan. Jag fick väldigt fula partier som inte syntes på alldeles nära håll när jag målat sent på kvällen i pannlampans sken och med dagg som fällde ut kort efter.
Dagg kan nog påverka även linoljefärg, men jag tror att det mest är glansen på ytan som kan påverkas. Här verkar det vara färgskiftningar.
Vet att det vid ngt tillfälle kommit lite regn på natten efter målning och då blev ytan lite porig, påminde om hur månens yta ser ut på lite håll med olika stora kratrar... Det var visserligen vit färg (titandioxid med 10% zinkvitt som ingår i alla (ute-)färger från Ottosson), men det var inga tendenser till färgskiftningar eller annat, bara ytan när man tittade på den på närmare håll (<1m).
 
  • Gilla
mika m och 1 till
  • Laddar…
Johhhan Johhhan skrev:
Testa att använda en blandarvisp.
[bild]
Blandade själv färg efter det med just den. Men kritning kom åter efter ca 1 månad. Då var det med nytt pigment. Himla bra blandare.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Dagg kan nog påverka även linoljefärg, men jag tror att det mest är glansen på ytan som kan påverkas. Här verkar det vara färgskiftningar.
Vet att det vid ngt tillfälle kommit lite regn på natten efter målning och då blev ytan lite porig, påminde om hur månens yta ser ut på lite håll med olika stora kratrar... Det var visserligen vit färg (titandioxid med 10% zinkvitt som ingår i alla (ute-)färger från Ottosson), men det var inga tendenser till färgskiftningar eller annat, bara ytan när man tittade på den på närmare håll (<1m).
Råkade ut för en skur när jag målade garageporten med titan/zink det blev lite ljusa ytor men glansen var kvar på något ställe blev det små gropar. Färgen behöll sin glans och nyans skillnader försvann. Precis som för dig. Skulle köpt Ottosson färg. Tror inte jag haft detta problem med deras linolja. Har tidigare inte haft några som helst bekymmer med linoljefärg. Men däremot med moderna färger.
 
Johhhan
M mika m skrev:
Blandade själv färg efter det med just den. Men kritning kom åter efter ca 1 månad. Då var det med nytt pigment.
Med nytt pigment? Var det blandat i samma färg eller bindemedel som den tidigare färgen, alltså från samma batch, eller var allt nytt då?
 
Johhhan Johhhan skrev:
Med nytt pigment? Var det blandat i samma färg eller bindemedel som den tidigare färgen, alltså från samma batch, eller var allt nytt då?
Problemet uppstod med en ny batch. Pigment tror Jag bar från samma säckar men att han fått in ny linolja. Det skall vara linolja från Tyskland och enligt färgmakaren bra kvalitet men jag börjar tveka på den goda kvalité... Vi har inte gjort något alls med kritningar för då vädret varit lämpligt har vi inte varit hemma. Tanken var att pensla på olja sedan torka bort överskott.
 
Johhhan Johhhan skrev:
Med nytt pigment? Var det blandat i samma färg eller bindemedel som den tidigare färgen, alltså från samma batch, eller var allt nytt då?
Strök på ren linolja med en trasa för ca en månad sedan avvaktar till april med hur jag får vidare. Funderar på att beställa hem li olja från Ottosson och blanda själv pigmentet. Skall efter jul börja leta efter recept på färg. Känner att det är nog med chansnnigar nu. Så sista gaveln skall målas med det sedan stryka tidigare målade ytor med beprövad linolja.
 
Johhhan
Ja, det är nog rätt. Jag googlade runt lite nu men hittade inte mer råd vid kritning än att just fortsätta måla eller fylla på med mer linolja. Enligt en del sidor är det inte helt ovanligt att kritningar uppstår efter en andra strykning men att de brukar försvinna efter en ytterligare strykning.
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
Johhhan Johhhan skrev:
Ja, det är nog rätt. Jag googlade runt lite nu men hittade inte mer råd vid kritning än att just fortsätta måla eller fylla på med mer linolja. Enligt en del sidor är det inte helt ovanligt att kritningar uppstår efter en andra strykning men att de brukar försvinna efter en ytterligare strykning.
Förstår att du Johhan är en anhängare av äldre metoder. Jag har med googlat och letat på forum efter svar på gåtan. Det jag hittats är måla på med färg som är utspädd med mer koktlinolja alternativt stryk på mer koktlinolja sedan torka av det som inte sugits in i ytan. Fattar bara inte varför batch 2 av färgen började krita så mycket och så fort.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Dåligt uppblandad färg ger definitivt dåligt resultat. Vågar dock inte säga om det är orsaken till problemet här.
Läst mig till att dåligt blandad färg där pigmentet inte blivit "upplöst" i oljan orsakar flammigt eller snabb kritning. Se mitt sista inlägg så får du mer information.
 
M mika m skrev:
Vi började måla om huset för 2år sedan med linoljefärg. Förarbeten bestod i att tvätta bort svarta prickar på sims med högtryckstvätt och fasadtvättmedel, då det var flera lager av fasadfärg på panelen slipade vi med grovtsandpapper så att vi fläckvis fick trärena ytor. Susen målades med zink och titanium vitt. Fasaden med guldockra och zink vitt. Första delen av målningen är vind och regn uttsatt och eftermiddags och kvällssol. Färgen bestod bra fram till i somras då lite kritning uppstår . Nu i somras bytte jag till stora delar ut virket i fasaden på en utbyggnad som sitter på samma gavel som jag målade och renoverat bytte på båda halvor ganska mycket panel som grundmålades med guldockra späd med koktlinolja 2ggr. Sedan upp med panelen och en till 2 strykningar med ospädd färg. I slutet av sommaren köpte vi en ny omgång färg, det är denna färg som uppvisar dessa ljusa områden. När vi komm hem från semestern var det ytor som var målade med ny färgen kritiga och ställen där jag bättrat med den på det som var målat för 2 år sedan. Vi slipade med ställ ull utan diskmedel målade med nya färgen som var utspädd med koktlinolja. Nu har körningen åter kommit på flera ytor vi åtgärdat. Någon som vet hur vi skall få bukt med detta. Verkar inte vara avgörande om det är nytt virke eller tidigare målat.[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Etikett på en 5-liters behållare med kokt linolja från Ottosson Färgmakeri med text på flera språk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasadpanel målad med blandning av kokt linolja och terpentin, blank yta i solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M mika m skrev:
Vi började måla om huset för 2år sedan med linoljefärg. Förarbeten bestod i att tvätta bort svarta prickar på sims med högtryckstvätt och fasadtvättmedel, då det var flera lager av fasadfärg på panelen slipade vi med grovtsandpapper så att vi fläckvis fick trärena ytor. Susen målades med zink och titanium vitt. Fasaden med guldockra och zink vitt. Första delen av målningen är vind och regn uttsatt och eftermiddags och kvällssol. Färgen bestod bra fram till i somras då lite kritning uppstår . Nu i somras bytte jag till stora delar ut virket i fasaden på en utbyggnad som sitter på samma gavel som jag målade och renoverat bytte på båda halvor ganska mycket panel som grundmålades med guldockra späd med koktlinolja 2ggr. Sedan upp med panelen och en till 2 strykningar med ospädd färg. I slutet av sommaren köpte vi en ny omgång färg, det är denna färg som uppvisar dessa ljusa områden. När vi komm hem från semestern var det ytor som var målade med ny färgen kritiga och ställen där jag bättrat med den på det som var målat för 2 år sedan. Vi slipade med ställ ull utan diskmedel målade med nya färgen som var utspädd med koktlinolja. Nu har körningen åter kommit på flera ytor vi åtgärdat. Någon som vet hur vi skall få bukt med detta. Verkar inte vara avgörande om det är nytt virke eller tidigare målat.[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Bilden på fasaden är behandlad med en blandning än koktlinolja och balsamterpentin vi hittade recept på Ottosons hemsida. Ett av ställena som såg riktigt illa ut efter vintern. Behandlingen med oljan gjordes nu under påskhelgen 2022. Ytan är nu hård och blank. Orsak till det riktigt dåliga hållbarhet på målningen är troligtvis att vi målade när det var mer än +25°c ,pigment som inte var genom blött vid färg tillverkningen och för lite olja. Jag kommer ni att blanda färgen själv!! För att vara säker på att viskositet blir rätt och att pigment är genom blött. Kommer följa ett recept som finns på region västra Götalands hemsida. Har tyvärr det inte i huvudet så att jag kunde dela det med er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.