M Micke_xyz skrev:
Ska man köpa ett hus som inte har detta i protokollet får man leta länge. Så var det i alla fall när vi letade. Läste säkert 50 protokoll, en övervägande andel hade anmärkning på detta.
Beror lite på var man bor. Jag har kollat hängrännorna varje år jag bott här och på sin höjd har det varit ett löv... Ibland är det bra att bo där det blåser mycket.
 
Alla som köper hus med inredd källare framöver borde fundera på hur huset ligger och var vattnet tar vägen vid ett rejält skyfall. Eller låt källaren vara källare och acceptera att den kan bli översvämmad ibland.
 
  • Gilla
Aspartam och 9 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Scouten skrev:
Hade inte brytt mig nämnvärt om det, kan lika gärna signalera att det var ett par i 40-årsåldern som köpte huset 1982 och som vårdat det så bra de kunnat, men som på senare tid inte vågat stå på stege, eftersom de nu är i 80-årsåldern. Eller så är ägaren extremt höjdrädd. Är resten välvårdat, betyder det där inget, är allt eftersatt, så är det en av många pusselbitar, men det inte en avgörande pusselbit för hur hela huset mår.
Jo. Det är en rätt bra indikator. Om det är så som du säger så hade de äldre stegrädda personerna om de tidigare varit noggranna med underhåll högst troligen tagit hjälp med detta. Såklart kan det finnas undantag.

M Micke_xyz skrev:
Ska man köpa ett hus som inte har detta i protokollet får man leta länge. Så var det i alla fall när vi letade. Läste säkert 50 protokoll, en övervägande andel hade anmärkning på detta.
Det är för att en övervägande andel husägare inte är så jäkla noga med underhållet. De vill bara bo. Det skall vara enkelt. Med den marknad vi har så kan man göra så, det blir liksom någon annans problem. Praktiskt ju.
 
S SKL86 skrev:
Hej allihopa!

Tack för era svar!

Det där med renovering av våtutrymmen och tak var inget vi hade några större funderingar kring, mer än att vi var införstådda med att det skulle göras. Vi tänkte också tanken att det smutsiga taket var en indikation på bristande underhåll generellt, men jag tycker inte att bilder och annan info från protokollet riktigt har gett det intrycket.

Det som har gjort att vi varit fundersamma är dels som sagt de reglade väggarna, men som tanaris skriver så verkar det ju eventuellt redan vara åtgärdat. Dock kan man ju då fråga sig om det fanns en anledning till att detta åtgärdades, utöver att en tidigare ägare själv ville åtgärda en riskkonstruktion med träreglar.
Ett annat "problem" är ju också att man lagt matta på betonggolvet.

Men det är sådant här som är så svårt tycker vi som inte är så vana vid husköp. Det är många saker som ofta återkommer i olika besiktningsprotokoll, men som kanske är mer att vara vaksam på snarare än att det direkt kan likställas med ett akut problem.

Sprickorna är också något som jag förstått på er och genom att läsa på att det är ett mindre bra tecken som kan kräva omfattande åtgärder.

Det är inte drömhuset, men tomten är väldigt trevlig och det är det som gör att det inte är helt avskrivet.

Tack för värdefull input!
Om det är nålfiltsmatta direkt på betonggolv så är det helt rätt! Den andas! Vi fick den rekommendationen av en fuktkonsult för några år sen. Värre med trägolv där du inte vet hur det ser ut under.
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
M Micke_xyz skrev:
Ska man köpa ett hus som inte har detta i protokollet får man leta länge. Så var det i alla fall när vi letade. Läste säkert 50 protokoll, en övervägande andel hade anmärkning på detta.
Helt korrekt, jag sålde just och plockade fram långa stegen för att rensa hängrännorna så jag slapp denna onödiga prick som signalerar dåligt underhåll. Jag passade även på att åtgärda klassikern "tröskelbleck saknas under dörr".
 
Äldre hus med källare är som att söka efter problem och mycket stora kostnader om du inte kan ordna det själv!!!!
 
  • Gilla
Aspartam och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Som förstagångsköpare med begränsad kunskap och kanske begränsad ekonomi skulle jag avstå.

Bättre att satsa på ett hus med mindre/utan renoveringsbehov även om det kostar några hundra tusen mer. Blir ändå billigare än att renovera detta hus, och lugnare för hjärtat.
Tycker mer man ska trycka på kunskapen och viljan en antal husköp. Så vida man inte behöver hjälp med den biten. Jag funderade på att köpa ett renoveringsprojekt. Första hus köpet aldrig bott i villa tidigare. Men jag har kunskapen. Det jag inte kan så finns bygga hus.
Kunskap och vilja är viktigast
 
En viktig sak när man köper hus.
De L 'en
1. Läge
2. Läge
3. Läge

Om tomten är bra så kan vara värt det. Men viljan och kunskapen är det som avgör
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Alla som köper hus med inredd källare framöver borde fundera på hur huset ligger och var vattnet tar vägen vid ett rejält skyfall. Eller låt källaren vara källare och acceptera att den kan bli översvämmad ibland.
Håller med, vårt gamla hus behövde nytt avlopp i källaren. Grävde upp befintligt och kopplade på golvbrunnar i källaren med back ventil på avloppet ut från huset. Har med detta klarat en översvämning då källaren får vara källare och inget direkt placerat på golvet.
 
P postkontrollen skrev:
Äldre hus med källare är som att söka efter problem och mycket stora kostnader om du inte kan ordna det själv!!!!
Du får nog specificera dig varför du tycker så, annars får vi utöka ditt påstående till, ”alla hus byggda före 2000 är att söka sig efter problem”.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
P postkontrollen skrev:
Äldre hus med källare är som att söka efter problem och mycket stora kostnader om du inte kan ordna det själv!!!!
Nä det stämmer ju inte… källare är det bästa som finns. Den enda anledningen till att man inte bygger så längre är att det är för dyrt.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 6 till
  • Laddar…
P
Sovrum 2 kan du betrakta som förråd. Utan tilluft är det inte ok som sovrum.
 
S SKL86 skrev:
Hej!

Vi är ganska så nya på det här med att köpa hus, men lär oss hela tiden mer och mer i jakten på vårt drömboende. Nu har vi fått besiktningsprotokoll på ett hus byggt 1982 som vi är intresserade av. Vad är era tankar när ni läser protokollet?

Dränering är gjord 1995 och man genomförde då också en fuktisolering av källarytterväggar.

Källaren är helt inredd med parkettgolv och uppreglade väggar, något jag förstått får många att dra öronen åt sig.

Hoppas att ni vill bolla lite tankar med oss :)
Jag hade tänkt en eller två gånger.. taket kan lätt gå på 250 000kr, då med pannor, spont, lekt och papp samt tiden att fixa kan dra iväg.. och det behöver inte sluta där om ni har otur kan det finnas läckage som påverkar stomme och takkonstruktionen.

Gällande dränering, kan du räkna med 150 000kr till förutom det som måste göras med om ni har fått sättningar.

Behöver mycket mer utredning..
 
En väldig hysteri att källare är livsfarliga och att man därför skall lägga benen på ryggen.

Jag har uppfört reglade innerväggar inuti ett rum i vår källare för snart 15 år sedan. Träreglarna är monterade i plåtskenor/plåtreglar som är skruvade med plugg i plattan. Gipset har en glipa på 10-15mm mot plattan. Väggarna har luftspalt mot ytterväggen med ventilation både uppe och nere vid golvlisten.
På golvet (även i resten av källaren) ligger heltäckningsmatta som har en gummerad undersida som ett nät där eventuell genomträngande fukt lätt kan andas igenom.
Källaren som ej är dränerad i efterhand har aldrig drabbats av någon översvämning sedan huset byggdes 1969.
Här finns inte en tillstymmelse till fukt eller doft av något i detta rum efter så många år, utan luktar som det gjorde samma dag sista listen kom på plats.

Är källaren torr och har varit det länge så behöver man inte vara hysterisk på förhand. Bara för att det är klassat som en riskkonstruktion behöver det inte automatiskt vara ett problem.
 
  • Gilla
GordonStewart och 8 till
  • Laddar…
Att utreglade motfyllda källarväggar är en riskkonstruktion är väl inte så mycket att orda om? Ej samma sak som att alla inreda källare är fördömda.
 
  • Gilla
Aspartam och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.