Hejsan hoppsan

Har rivit halva huset snart känns det som & slängt det mesta av den gamla isoleringen. Mest för att bottenbjälklaget var impregnerat med pentaklorfenol & vill inte riskera att få med mig lukten till det nya.
Jag har sparat tilläggsisolering däremot i hopp om att kunna använda den. Tänkte att den har suttit på utsidan & inte nära impregnering.
Nu håller jag på att riva innertak & i bjälklaget finns ju en hel del isolering.
Känns ju så himla tokigt att åka med allt det här till tippen & sen köra flera vändor för att få hem den nya isoleringen. Tokigt även för miljön & plånboken.
Så jag funderar på om inte jag kan använda det i bjälklaget. Är ju gammalt, skört & faller lätt sönder, så tänkte kanske isf smula det till lösull :thinking:
Vad säger ni? Slänga eller återanvända ? :)

Düsseldorff
Om det är så gammalt att det lätt faller sönder är det ny som gäller tyvärr. Poängen är ju att isoleringen ska hålla luft. Faller den sönder och komprimeras funkar den inte längre.

Finns det musgångar i det skulle jag kasta, den lukten sitter i länge, och riva isär gammal stenull lär kräva skyddskläder och mask. Men jag återanvänder byggmaterial så mycket som möjligt, billigare, mindre transporter

Tack för svar !
Nä musbajsisolering. Där går gränsen :p
Men varför skulle isoleringen komprimeras för att man river den i småbitar till lösull ?

Düsseldorff
människa människa skrev:
Tack för svar !
Nä musbajsisolering. Där går gränsen :p
Men varför skulle isoleringen komprimeras för att man river den i småbitar till lösull ?
Det skrev jag inte. Du skrev däremot att isoleringen är gammal, skör och lätt faller sönder. Det var det jag syftade på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.