Hello!

Nu går vi i väntans tider på solceller med laddbox och en elbil, Kia E-Niro. Solcellerna är planerade att installeras i slutet på oktober. Installerad effekt blir 10,3kW. Vår huvudsäkring är på 16A. Bilen vill ta emot max 11kW. Enkel fråga, bör jag säkra upp? Vi har även en L/L-värmepump installerad, och är i startgroparna om att installera en till.
 
Vad kostar ett abonnemang på 20 eller 25A jämfört med 16?
 
11 kW är maximalt vad du kan ta ut kontinuerligt med 16a. Om du planerar att ofta ladda på maxeffekt kan det vara klokt att säkra upp. Men det går ju att ställa ner laddströmmen också.
 
Idag kostar vårt abonnemang 151:- för 16A upp till 8000kWh/år. Dock stämmer inte det då vi ligger över det (?). Men det är iaf det vi betalar idag. 20A skulle kosta 556:- och 25A 720:-.
 
Per månad?
 
useless useless skrev:
Per månad?
Ja, precis.
Edit: 16A över 8000kWh/år kostar 420:-/mån. Vet inte varför vi inte betalar det. :rofl:
 
Ni betalar ett högre pris per kWh om ni har abb. på upp till 8.000, så det lönar sig att byta om ni ligger över redan nu.

Beträffande om det finns behov av att säkra upp skulle jag säga beror på hur mycket ni kör. Behöver ni inte ladda mer än 20–25 kWh per natt skulle jag säga att ni klarar er väl med 16 A. Behöver ni kunna ladda relativt snabbt dagtid samtidigt som solen inte skiner lär ni behöva säkra upp.
 
Min laddare kan också ge ifrån sig 11 kW. Men den är ställbar. Normalt har jag den inställd på lägsta inställningen som är 6A. Det ger ungefär 4 kW. Det räcker gott för mina körvanor. Och man ladda snabbare någon gång kan man ställa upp den då och sedan tänka på vad annat man startar. Jag har dock 20 A huvudsäkring.
 
  • Gilla
JLyck och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ni betalar ett högre pris per kWh om ni har abb. på upp till 8.000, så det lönar sig att byta om ni ligger över redan nu.

Beträffande om det finns behov av att säkra upp skulle jag säga beror på hur mycket ni kör. Behöver ni inte ladda mer än 20–25 kWh per natt skulle jag säga att ni klarar er väl med 16 A. Behöver ni kunna ladda relativt snabbt dagtid samtidigt som solen inte skiner lär ni behöva säkra upp.
Ja, överföringen kostar runt 106öre/kWh. Så kanske inte dumt att säkra upp och känna att man kan ladda utan att ”bry” sig riktigt.
 
Ja, det är 1.500 per år som skiljer 16 och 20 A, inga jättepengar, och ska du ändå ha ut en elektriker för att sätta upp en laddare kan det ju vara smidigt att få bytt till större huvudsäkringar samtidigt (man byter bottenplatta i säkringshållarna).

Eventuellt onödigt som sagt, men bekvämt med marginaler.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Så kanske inte dumt att säkra upp och känna att man kan ladda utan att ”bry” sig riktigt.
Tidigare hade jag en laddhybrid. Till den hade jag en enfasladdare som klarade 16A. Länge var det omöjligt att använda ugnen när bilen laddade med någon högre effekt. Det kunde jag sedan lösa genom att flytta om lite olämpligt placerade laster så att faserna var jämnare belastade. Visst minskar risken att säkringar löser om du säkrar upp. Men det är inte alls säkert att du kan ladda utan att bry dig bara för att du säkrar upp till 20 A. 11 kW är en stor last i ett hushåll.
 
En effektvakt på laddaren är nog en lösning som betalar sig relativt snabbt.
 
JLyck JLyck skrev:
Bilen vill ta emot max 11kW.
Hur snabbt vill ni ladda då? Det är avgörande för om ni behöver säkra upp, jämte en bedömning av er nuvarande belastning i huset. Vad har värmepumparna för märkeffekt? Har ni elektrisk VVB etc? Räkna ihop allt. Även om ni har ovanligt "tunga" matlagningsvanor (hög effekt under lång tid).

Det finns laddare som kan ta ström både från nätet och från solceller, dvs reglera laddströmmen på så sätt som gör det möjligt att ta ut en ström som är högre än mätarsäkringarna när solen lyser.
 
Ja, alltså vardagligt behövs väl inte super mycket kräm i laddaren. Men mer kanske dagar där frun jobbat natt, och ska se iväg på en längre färd runt lunchtid där man känner att man vill kunna ladda fullt. Mig veterligen har de ingen möjlighet att ladda på jobbet.

L/L-pumpen är en Hero LN25. Märkeffekt hittar jag inte (vill inte gå ut i regnet :cool:).

Ja, laddaren får vi med i solcellsinstallationen. Så jag förutsätter lite att den kan göra just det. Det är en Easee 22kw box.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.