Vi har vår fiber liggande tvärs över vår grusplan. Inget berg under utan underlaget är gammal gårdsplan med jord, sand, grus och mindre stenar. Jag var inte här, så jag vet inte hur djupt de grävt eller vad de lagt ner, men jag vet var de grävt och enligt Open infra som anlitat någon underentreprenör så följer de direktiven i "Robust fiber".

Nu ska vi in med grävmaskin på tomten. Frågan är om jag vågar låta dem köra med en 8-10 tons grävare tvärs över grusplanen, om jag ska försöka lägga ut någon körplåt just där de korsar fibern, eller om de måste köra på andra sidan huset tvärs genom mina bärbuskar.
 
  • Gilla
Walle_Norrland_Skåne
  • Laddar…
Är den förlagd enligt Robust fiber klarar den det, samma duct/fiberslang läggs vid passage av vägar utan extra skydd.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Lägg plåtar så slipper du oroa dig.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
H
Det är inga problem.
En 8 tons maskin har ett väldigt litet marktryck.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
Är det en hjulburen eller larvburen grävmaskin?
En larvburen har väldigt litet marktryck, mindre än en personbil (men gör rejäla märken när den svänger om man inte gör på "rätt" sätt).

Alldeles oavsett ska det egentligen vara problemfritt, för klarar den inte en hjulburen 8-10 tons maskin så klarar den inte exempelvis en lastbil för leverans av varor, slamtömning eller liknande.
 
  • Gilla
Beemaster och 5 till
  • Laddar…
Marktrycket från bandad grävmaskinen är ungefär 1/3 av det från en bil.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
D Danieln84 skrev:
Är det en hjulburen eller larvburen grävmaskin?
En larvburen har väldigt litet marktryck, mindre än en personbil (men gör rejäla märken när den svänger om man inte gör på "rätt" sätt).

Alldeles oavsett ska det egentligen vara problemfritt, för klarar den inte en hjulburen 8-10 tons maskin så klarar den inte exempelvis en lastbil för leverans av varor, slamtömning eller liknande.
Eller under gator/vägar där de också ligger.;)
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra råd. Jag kollar om det är jul eller band. Är det band lyssnar jag på er och slappnar av. Är det hjul kommer jag tillbaks för nya råd.
 
  • Gilla
henrikhansson1icloud.com
  • Laddar…
H
ser ina problem om det är hjul heller.
 
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
I början av min karriär var jag och drog fiber i en byggnad till en annan. Hade fått upp fibern genom markslangen och hade dragit ut en bra längd på en grusplan som var tom för att sedan dra in fibern genom husväggen.

Medans jag stod där så hörde jag runt knuten något som mullrade, och plötsligt kommer en stor hjullastare i full fart! Jag vinkade men han såg mig inte och körde över fibern i full kareta! Ögnade fibern och chansade att den höll! Har inget hört ännu att något skulle strula med den! :crysmile:
 
Gummilarver. Jag ber att de inte gör piruetter med grävaren just över fibern och litar på att det funkar.
 
  • Gilla
Embridioum och 3 till
  • Laddar…
H
Jag har huvud fiber gående under min infart till vårat område.
Väldigt lite övertäckning.
Kört både det ena och andra över där.
Tror vi har kört 30-40 lastbilar med fyll och Sten in och ut.
Ingen som klagat än hemma att internet är borta.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Det är inga som helst problem, och om det mot all förmodan skulle inträffa något är det nätägarens problem om du inte grävt ned servisen själv.
Ser nära nog dagligen el, tele och fiber som ligger väldigt grunt och klarat tung trafik i åratal.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Dessutom brukar man lämna en rulle fiber inne eller ute på ca 50 cm så om det börjar röra sig så snurrar detta upp lite och minskar draget
 
Hep Hep skrev:
Frågan är om jag vågar låta dem köra med en 8-10 tons grävare tvärs över grusplanen,
Det är osannolikt att grävaren skulle ta skada av fibern...
 
  • Haha
  • Gilla
libra 76 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.