R Rebeccavb skrev:
Vet inte om det hjälper dig, men vi har precis byggt ut vårt befintliga hus med en attefallstillbyggnad (endast bygganmälan) om 15 kvm som blir en hall och nu har vi fått beviljat bygglov för nästa del, som vi ska bygga ihop med attefallstillbyggnaden och på så sätt "koppla" ihop husen. Så vi byggde attefallstillbyggnaden först och ska nu påbörja den bygglovspliktiga åtgärden. Dock får man inte bygga dessa samtidigt, du måste få slutbesked för den anmälsningspliktiga åtgärden först innan du får påbörja den bygglovspliktiga åtgärden. Så fungerade det iaf för oss i vår kommun.. Så dumma regler.
Hej men det låter ju fantastiskt! Jag bor i Nacka, här är utmaning nummer 1 att ens få svar på enkla frågor som kan ta mig vidare till nästa steg.. Du skriver Bygga ihop husen - men båda tillbyggnaderna är på samma huskropp sas? Det är precis så jag skulle vilja göra eftersom matplats är prio och hall kan komma senare..

Hur löser du taket som ska gå samman?

Tack!
 
Ja men att få svar är inte det enklaste, jag pratade med tre stycken handläggare för att försäkra mig om att vi fick bygga på detta vis. Har nämligen läst på alla regler jag kan hitta och kan inte se att man inte får bygga på detta vis. Sen kom en fjärde man och började tvivla på om man fick sätta ihop en tillbyggnad med en attefallstillbyggnad. Stod på mig och sa att jag kollat upp detta, både via befintliga domar, regler mm.

Men till din fråga, för oss blev det lite trixigt med taket, fick lösa det genom att vi kommer göra en liten passage så att takvinklarna blir rätt. Snickaren har inte gjort klart taket på attefallsdelen helt, för att han måste öppna upp igen vid själva anslutningsdelen för nästa bygge. Blir dyrare såklart men enda lösningen då vi inte fick bygga samtidigt. Men vår handläggare för attefallsdelen sa att vi i princip bara behövde bygga upp tillfälliga väggar/tak så att det ser klart ut för att vi skulle få ett slutbesked. Så man får nästan prata med snickarna och se hur dem kan göra det på smidigast sätt och sen när man gör bygglovsdelen så kan man "färdigställa" attefallsdelen också. Men vet inte om det skiljer sig mellan kommunerna också och hur pass klart attefallsdelen måste vara för att få slutbesked. Dem kom inte och kollade på vårt bygge iaf.

I ditt fall borde det väl inte bli problem med tavinklar iaf.
 
Tack!

Jag blir helt galen på hur svårt det är att få beslut som stämmer...jag har bara kunnat hitta info - och knappt det - där det att man ska ha slutbesked på huvudbyggnad innan attefallstillbyggnad (men inget nej sas om tvärtom). Toppen om du vet var du läste ngnstans?
 
Jag har fått bygglov för garage, samt separat anmälan för attefallstillbyggnad med snickarbod + inglasat uterum på 15m2.

Dessa byggs samtidigt och kommer sitta ihop och har samma platta/grundläggning. Jag behövde inte bygga klart garaget (tillbyggnaden) först utan kunde bygga både garage och attefallsdelen samtidigt.

Dock sitter båda delar (tillbyggnad samt attefallstillbyggnad) ihop med huset och de hade dessutom teoretiskt kunnat byggas var och en för sig.

Min kommun brukar tillåta att attefallstillbyggnad byggs samtidigt som tillbyggnaden utifrån principen att de hade funkat var för sig utan den andra så att säga.
 
T Turbo123 skrev:
Jag har fått bygglov för garage, samt separat anmälan för attefallstillbyggnad med snickarbod + inglasat uterum på 15m2.

Dessa byggs samtidigt och kommer sitta ihop och har samma platta/grundläggning. Jag behövde inte bygga klart garaget (tillbyggnaden) först utan kunde bygga både garage och attefallsdelen samtidigt.

Dock sitter båda delar (tillbyggnad samt attefallstillbyggnad) ihop med huset och de hade dessutom teoretiskt kunnat byggas var och en för sig.

Min kommun brukar tillåta att attefallstillbyggnad byggs samtidigt som tillbyggnaden utifrån principen att de hade funkat var för sig utan den andra så att säga.
Tack! Jag måste prata med vår kommun igen (svårt bara det att få en tid) och förstå igen vilken deras hållning är..tror dock att de är hårda på en del i taget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.