Hej!

Jag hade velat ha tips och idéer hur jag skulle kunna lösa mitt problem med hur man ska fästa frånluftsdonet i denna äldre ventilationskanal. Jag har samlat lite bilder och ritat upp mitt problem. Se bifogade bilder.

Lägenheterna är byggda 1965 så ventilationshålet/kanalen är av den äldre varianten som ni kan se här:

Jag har just nu bilat i betongen på vänster sida av hålets öppning för att frånluftsdonet ska ligga fritt, för det kommer nämligen monteras en kolfilterfläkt och fläktkåpan kommer ligga en bit över hålet i väggen så för att inte donet ska kunna ligga fritt har jag valt att bila upp en bit på vänster sida.

Men hur tycker ni man ska man fästa den på ett bra sätt?

Se bilder nedan för att förstå bättre
 
  • Ventilationsproblem i äldre byggnad med uppritade linjer för att visa planerad placering av frånluftsdon och fläktkåpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murad vägg i kök med äldre ventilationshål ovanför spis, vit kabel hänger och spackelarbeten syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre ventilationshål i betongvägg med bortsprängd sida för installation av frånluftsdon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationskanal i betongvägg med tillhörande frånluftsdon och utskuren öppning på vänster sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller ett frånluftsdon framför en äldre ventilationskanal i en betongvägg med synliga bilspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonas889 skrev:
Hej!

Jag hade velat ha tips och idéer hur jag skulle kunna lösa mitt problem med hur man ska fästa frånluftsdonet i denna äldre ventilationskanal. Jag har samlat lite bilder och ritat upp mitt problem. Se bifogade bilder.

Lägenheterna är byggda 1965 så ventilationshålet/kanalen är av den äldre varianten som ni kan se här:

Jag har just nu bilat i betongen på vänster sida av hålets öppning för att frånluftsdonet ska ligga fritt, för det kommer nämligen monteras en kolfilterfläkt och fläktkåpan kommer ligga en bit över hålet i väggen så för att inte donet ska kunna ligga fritt har jag valt att bila upp en bit på vänster sida.

Men hur tycker ni man ska man fästa den på ett bra sätt?

Se bilder nedan för att förstå bättre
Jag antar att du ska sätta igen hålet med gipsskiva eller dylikt. Regla upp runt kanten med stålregel skruva dit gipsskiva och använd sen hålsåg så att fästet passar. Skruva sedan dit fästet i gipsskiva och regeln
 
  • Gilla
jonas889
  • Laddar…
Skaffa en bit lättbetong, lätt att forma, mura fast ram och sten med husfix.
 
T Tompafix skrev:
Jag antar att du ska sätta igen hålet med gipsskiva eller dylikt. Regla upp runt kanten med stålregel skruva dit gipsskiva och använd sen hålsåg så att fästet passar. Skruva sedan dit fästet i gipsskiva och regeln
Jag gillar din tanke @Tompafix - Ja tanken var att sätta igen hålet med en gipsskiva. Men förstår inte riktigt hur du tänkte med att man ska regla upp kanten med stålregel, kan du utveckla det?
 
J jonas889 skrev:
Jag gillar din tanke @Tompafix - Ja tanken var att sätta igen hålet med en gipsskiva. Men förstår inte riktigt hur du tänkte med att man ska regla upp kanten med stålregel, kan du utveckla det?
Du bockar en stålregel efter denna form så att du kan såg med hålsåg utan att regeln är i vägen. På vänstra sidan får du fästa skivan med någon skruv i putsen och kanske lite lim.
Du klipper bara stålregel till hälften där du ska bocka den.
Du kan så klart även använda träregel bara det finns något att skruva gipsskiva i.
 
  • Ventilationsrör genom vägg med markerad bockad stålregel för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tompafix skrev:
Du bockar en stålregel efter denna form så att du kan såg med hålsåg utan att regeln är i vägen. På vänstra sidan får du fästa skivan med någon skruv i putsen och kanske lite lim.
Du klipper bara stålregel till hälften där du ska bocka den.
Du kan så klart även använda träregel bara det finns något att skruva gipsskiva i.
Hur placerar jag gipsskivan @Tompafix ? Ovanpå allt? Då blir det ju en förhöjnad gentemot själva väggen om du förstår vad jag menar.
Blev lättare att förstå när du ritade upp det, uppskattar det (y)
 
Nej du sätter regeln 13 mm in så att skivan livar med övrig vägg. Vilken väggbeklädnad ska du ha? Kakel, tapet eller målad yta?
 
Kan bli pilligt att skruva dit regeln utan vinkelchuck. Så här du ingen sådan kan alternativet med att mura dit ett block av lättbetong vara ett bra alternativ
 
Redigerat:
T Tompafix skrev:
Nej du sätter regeln 13 mm in så att skivan livar med övrig vägg. Vilken väggbeklädnad ska du ha? Kakel, tapet eller målad yta?
Det ska vara målad yta upp till, så det ska spacklas och målas. Kakel ca 60cm nertill bänkskivan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.