Frun och jag har gjort en liten pool-"resa" de två senaste somrarna. Det började 2020 med att vi köpte en förhållandevis stor uppblåsbar pool för någon hundring på Ö & B. Detta för att jag inte längre klarade av att få båten i sjön pga ohälsa, och vi kände att vi måste kunna doppa oss under sommarens varmaste dagar. Poolen la vi helt sonika på altanen.

Denna plask-pool gav otroligt mycket mervärde, så till den här sommaren kände vi att vi skulle ta nästa steg på poolstegen: en ovanmarkare.

Valet föll på Intex minsta rektangulära pool med stålsrörsställning som vi placerade på marken nedanför altanen. Det enda vi gjorde var att flytta en syrénbuske, tog bort grässvålen och jämnade ut hjälpligt. Sedan la vi på markduk och sist ett antal såna där träningsmattor som ser ut som fyrkantiga pusselbitar från Jula. Vi ville känna hur poolens placering kändes innan vi gjorde något mer seriöst. Det är ju några faktorer som avgör var man vill placera en pool, t ex insyn och hur solen rör sig under dagen.

Placeringen vi valde kändes riktigt bra, så till nästa sommar tänkte vi göra en mer seriös "installation". Och då kommer vi till trådens fråga:

Hur hårdgör man ytan på bästa sätt?

Så här ser det ut nu när poolen är nedmonterad för vinterförvaring:
En tom yta på en gräsmatta där en pool varit, med markduk och en del gräs borttaget, intill en träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att poolen ska ha ungefär samma placering och fortsatt vara ovan mark. Frun vill gräva ned den så den hamnar i nivå med altanen, men jag ser framför mig att det blir som en grop där skräp kommer samlas när poolen tagits in för vintern och att det måste också till någon slags dränering under sommaren.

Jag ser också fler fördelar med att istället bygga upp altanen runt poolen. Det blir som en separat del av altanen och det kommer vara lite enklare att sätta sig att dingla med benen (vi börjar bli gamla och min ohälsa gör att jag känner mig ännu äldre än jag är). Jag ser framför mig att göra en "ram" runt poolen som är typ tre altanbrädor bred. På så sätt döljs slangar och ventiler på poolens sida och närmast kameran (i bilden ovan) kan filterpumpen döljas/skyddas. Vi vill också förlänga den bortre delen av altanen lika mycket som poolen och dess ram kommer sticka ut, men frågorna gällande altanutbyggnaden passar bättre i en annan kategori.

Mvh
Fred
 
H
Varför ta ned poolen?
Jag låter min stå året om.

Grävde ur och i med 0-32 sen toppa jag med 0-8 sen hade jag sådan grön balkon matta konstgräs som är dränerande som jag la under min pool.
 
H Hallerudsbo skrev:
Varför ta ned poolen?
Jag låter min stå året om.
Det finns flera anledningar till det, där tillverkarens anvisningar är en...men nu var det underlaget jag frågade efter. :)

H Hallerudsbo skrev:
Grävde ur och i med 0-32 sen toppa jag med 0-8 sen hade jag sådan grön balkon matta konstgräs som är dränerande som jag la under min pool.
Vill du utveckla lite? Hur mycket grävde du ur? Hur mycket av varje stensort använde du? Paddade du?

Jag märkte att ställningens hörnfötter, och sidosträvorna mellan dem, sjönk ner mest i vår icke förberedda platta. Jag trodde att, eftersom poolens liner ligger direkt på marken, det skulle vara ganska jämnt tryck...men så var det alltså inte.
 
H
P Paxman skrev:
Det finns flera anledningar till det, där tillverkarens anvisningar är en...men nu var det underlaget jag frågade efter. :)



Vill du utveckla lite? Hur mycket grävde du ur? Hur mycket av varje stensort använde du? Paddade du?

Jag märkte att ställningens hörnfötter, och sidosträvorna mellan dem, sjönk ner mest i vår icke förberedda platta. Jag trodde att, eftersom poolens liner ligger direkt på marken, det skulle vara ganska jämnt tryck...men så var det alltså inte.
har själv en Intex pool.

nej jag grävde och fyllde ut 10-15 cm med 0-32 sen padda jag.
Sen fyllde jag ett par cm med fina på toppen bara för att få det slätt.
Sen mattan på.
Ser ut som det är en liten pool du har eller?
 
H Hallerudsbo skrev:
Ser ut som det är en liten pool du har eller?
Ja, det är Intex minsta rektangulära pool med stålsrörsställning.
 
H
Jag har en på 26 kubik och fungerat bra åt mig.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Saxat ur manualen:

"You must drain, disassemble and properly store the pool when the temperature drops below 41 degrees Fahrenheit (5 degrees Celsius) to prevent ice damage to the pool and related components."

Eftersom vår pool är så liten så är det inget stort jobb att montera ned och packa ihop hela klabbet. Det känns också bra att rengöra både in- och utsida ordentligt då det blir rejält skitigt efter en säsong utomhus. Nu hoppas jag givetvis på att det blir mindre skitigt när vi får till ett seriösare underlag och poolen mer inbyggd, men med tanke på alla sniglar, tvestjärtar och andra kryp som tar sig in tame f*n överallt så ser jag framför mig att poolen skulle fyllas med skräp under den inaktiva säsongen och ändå kräva en rejäl rengöring innan badsäsongen drar igång.
 
H
Kör pumpen fram tills innan minus.
Sen chockar jag.
På med pressening sen fyller jag och chockar tidigt på våren och igång med pumpen.
Fungerar bra.
Men klart är den liten är det ju enkelt att packa ihop.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Vi kör klorfritt och utan värmning, så vi har rätt kort badsäsong. Med endast 2,3 m3 så är fyllning och tömning ingen stor grej...förstår att man ogärna tömmer 26 m3. :oops:
 
Ingen som kan förklara lite mer utförligt hur ett sånt här jobb bör utföras? :)
 
P Paxman skrev:
Ingen som kan förklara lite mer utförligt hur ett sånt här jobb bör utföras? :)
1) gräv ut all jord och annat löst mjukt material
2a) Fyll upp med minst 1 dm bärlager av något slag, t.ex. 0-16 bergkross. Markduk längst ner.
2b om finns stödben) lägg cementplattor eller grova tryckimpregnerade reglar där stödbenen ska vara,
3) Väg av med laser eller vattenpass så att plattor är i våg
4) Padda rejält så att allt hamnar i samma nivå, bergkrossen ska bli stenhård. Fyll på vid behov.
5) Väg av med laser eller långt vattenpass
6) Lägg nån sorts altanmatta på
7) Sätt dit poolen

Vill man ha isolering kan du ju lägga detta på bärlagret. Om du använder plattor till stödben, lägg först ett bärlager, padda detta rakt, lägg sen ut plattorna och fyll på med bärlager resten av vägen (ca 5 cm) och padda en gång till.

/S
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
1) gräv ut all jord och annat löst mjukt material
2a) Fyll upp med minst 1 dm bärlager av något slag, t.ex. 0-16 bergkross. Markduk längst ner.
2b om finns stödben) lägg cementplattor eller grova tryckimpregnerade reglar där stödbenen ska vara,
3) Väg av med laser eller vattenpass så att plattor är i våg
4) Padda rejält så att allt hamnar i samma nivå, bergkrossen ska bli stenhård. Fyll på vid behov.
5) Väg av med laser eller långt vattenpass
6) Lägg nån sorts altanmatta på
7) Sätt dit poolen

Vill man ha isolering kan du ju lägga detta på bärlagret. Om du använder plattor till stödben, lägg först ett bärlager, padda detta rakt, lägg sen ut plattorna och fyll på med bärlager resten av vägen (ca 5 cm) och padda en gång till.

/S
Stort tack steve5432!! Precis så utförligt jag önskade! :)(y)

Några följdfrågor:

1. Isolering känns som en rätt bra grej att lägga dit. Ersätter den motsvarande tjocklek av bärlagret, eller blir det att gräva ur extra, motsvarande isoleringens tjocklek?

2. Vilken typ av padda krävs? Har spanat lite på uthyrningsfirmornas alternativ, och det finns ju en hel del olika storlekar.

3. Du skriver "Om du använder plattor till stödben, lägg först ett bärlager, padda detta rakt, lägg sen ut plattorna och fyll på med bärlager resten av vägen (ca 5 cm) och padda en gång till." Menar du att plattorna ska ligga inbäddade i mitten av bärlagret, eller att man ska fylla upp ("ca 5 cm") mellan plattorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.