Vet att det finns andra inlägg kring liknande frågor, men förstår ändå inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Håller på och bygger en friggebod där jag inom kort ska börja sätta upp liggande spontad träpanel. Ingen läkt eller liknande ska emellan. Elektrikern var här och installerade dosor och förberedde med elrör:

Eluttag dosa sticker ut från isolerad vägg i pågående friggebodsbygge, orsakar installationsdilemma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag har förstått det rätt så ska "utstiket" på dosan där gå igenom hela panelen. Men hur ska jag sedan kunna fräsa ut hålet korrekt?

Läst om t.ex. hole-in-one och liknande lösningar, men då dosan sticker ut och panelen är spontad, hur ska man då kunna få den korrekt? Problem:

problem.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oavsett om jag kör med hole-in-one, krysslaser eller klassiskt "mät och be till gudarna" så får jag väl samma problem?

Om jag kör mätmetoden antar jag att jag kan slå ihop två rader samtidigt och hoppas att det funkar, men blir än mer svårare att mäta.

Missar jag något uppenbart?
 
Bronken
Ett ful-knep är att ha en skarv på panelen just där dosan är - så det blir två halva hål som man skjuter ihop kring dosan.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Bronken Bronken skrev:
Ett ful-knep är att ha en skarv på panelen just där hålet är - så det blir två halva hål som man skjuter ihop kring dosan.
Smart! Men väldigt svårt att styra i förväg att en skarv ska vara just där? Ganska stor chans att det blir mitt i eller i alla fall ett par cm in i panelen (120mm panel)? Har uttagen ganska högt upp dessutom, ~110cm.
 
När du är tre brädor ifrån kan du ta spillbitar att klämma ihop och sen testborra i. Då lär du komma rätt i sidled iaf, höjdled brukar det finnas nån cm spel på eftersom du har lister i under- och ovankant.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
hsd
Gör hålet i panelen lite större, glipan som blir kommer att täckas av uttaget/strömbrytare
 
Bronken
B byggarnolsson skrev:
Smart! Men väldigt svårt
Tänkte så här, två varianter:

Två ritningar av paneler med centralt placerade hål, övre varianten med hålet helt i övre panelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Den undre varianten behövs kanske inte om inte hålet är mer än hälften ner i nedre panelen.
 
Redigerat:
  • Gilla
byggarnolsson
  • Laddar…
Bronken Bronken skrev:
Tänkte så här, två varianter:

[media]
Ahh...! Smart! Föreställde mig verkligen horisontellt, men det där verkar ju görbart.
 
hsd hsd skrev:
Gör hålet i panelen lite större, glipan som blir kommer att täckas av uttaget/strömbrytare
Okej, så man har ett par mm spelrum i alla fall? Tänkte då att man kan fräsa ur hålet, och sedan köra med en rasp eller något vid behov? Gissningsvis/förhoppningsvis syns inget av det efteråt ändå.
 
Bronken
Säkert inte så proffsen gör, men så har JAG gjort ett par gånger.
 
Bronken Bronken skrev:
Säkert inte så proffsen gör, men så har JAG gjort ett par gånger.
Man blir bara proffs om man har ett par fulkort i rockärmen =)
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Det går att göra ganska tajta urtag i panelen och sedan "vika" in den på plats under dosan. Ett par trick som underlättar för att göra så är att dels fasa av hålkanten rejält på insidan med en kniv eller rasp. Dels att hyvla av lite av kanten på noten på panelens insida så du inte behöver sticka ner noten så långt över fjädern. Ingetdera syns ju när panelen är på plats.
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Du mäter ut centrum på dosan från panelen under, tar två paneler, slår ihop dom, tar upp hålet, som ovan skribent meddelat så kör man med kniven på baksidan för att underlätta inviket.
Så har jag satt båda vägg och takpanel på. Aldrig anvämnt hole-in-one, alltid mätt med tumstock funkar alltid.

Ett tips är att förborra med borr som har centrumskruv, annars är det lätt man har fel vinkel på dosfräsen eller att centrumborret flyttar sig någon millimeter.

Jag brukar även markera ut var tredje skarv på väggen för att se hur dosor hamnar, kan vara att man får slå ihop två, vilket gör att det blir lättare att få dit om man nu får en dosa precis ovanför en skarv.
 
  • Gilla
byggarnolsson
  • Laddar…
Ytterligare ett alternativ är att använda rotdosa, alltså byta ut den apparatdosan som sitter nu.
 
Byt dosorna mot såna som kan ändras på djupet. Typ VP2-dosor eller nått.
 
Utsticket ser ju ut att vara typ 12mm på den dosan. Hur tjock panel ska du ha.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.