Hej!

Lite bakgrund:
Är mitt inne i en renovering av en bostadsrätt och precis tagit bort golvet i vardagsrummet pga. mycket svikt och ojämnheter. Under golvet låg 5cm frigolit därefter 5cm sand.

Efter jag fått bort all sand (ett j*kla jobb) så är det betong som är väldigt ojämn, här ligger även gamla värmerör som legat i sanden.


Min fråga:
Min tanke var att gjuta en ny platta.. funkar det med rören som ligger där nu? Eller finns det ngn risk att rören rostar, måste jag isolera dom på något sätt?

Ni kan se bilder på hur det ser ut just nu.
 
  • Ojämna betonggolv och gamla värmerör som ligger på golvet efter borttagen sand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt betonggolv med gamla isolerade värmerör som är framtagna vid en bostadsrenovering, sett från personens perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte svara på din fråga i sig, men måste fråga om du har föreningens tillstånd att göra vad du gjort. Du har ju gått klart längre ned än ytskiktet, så du har gjort åtgärder på delar som föreningen ansvarar för.
 
1 16386 skrev:
Jag kan inte svara på din fråga i sig, men måste fråga om du har föreningens tillstånd att göra vad du gjort. Du har ju gått klart längre ned än ytskiktet, så du har gjort åtgärder på delar som föreningen ansvarar för.
Ja jag har föreningens tillstånd. (y)
 

Bästa svaret

Ska du gjuta med EPS?
Cement brukar skydda järn mot rost, och ditt fall är det värmeledningar så det ska inte vara något problem. Däremot kan du behöva lite cellplast eller isolering runtom för att ge rören lite rörelsemån beroende värmeexpansionen vid vintertid.
 
C corre skrev:
Ska du gjuta med EPS?
Cement brukar skydda järn mot rost, och ditt fall är det värmeledningar så det ska inte vara något problem. Däremot kan du behöva lite cellplast eller isolering runtom för att ge rören lite rörelsemån beroende värmeexpansionen vid vintertid.
Hej!

Har redan löst det. Anlitade ett företag som gjöt med EPS Cement, och sen flytspackel över. Det skulle inte vara några problem. Pratade både med rörmokare och företaget som gjöt plattan (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.