Jag hade tänkt att bygga en fiskeark/fiskekoja som byggs på en skoterkälke och dras bakom skotern. Jag tänker att det blir ett roligt projekt där jag kan lära mig att snickra på ett lätt "bygge" då jag aldrig byggt förut samt att jag hade velat pimpla mer och det här känns som ett bättre och smidigare alternativ till ett fisketält. Det krav jag har på arket är att det ska vara lätt till vikten, så jag kan flytta den mellan många olika sjöar på min skoter. Det behöver inte vara så stort men jag hade tänkt att det skulle få plats med en 70x200 säng som jag själv bygger utvikbar från väggen. Den ska också ha en värmekälla och där tänkte jag att en liten vedeldad tältkamin som jag redan har passar bäst både till vikt, storlek och syrekonsumption. Är skeptisk till gasol- och fotogenelement då det kan gå fel så pass fort med ett sådant i ett så litet utrymme.
Det jag skulle velat ha hjälp med är främst det tekniska då jag har lite kunskap och utan att tömma plånboken. Vill inte bygga i paneler från husvagnar som många gör då jag inte har något smidigt sätt att få tag i dessa, känns också roligt att bygga helt själv med trä.

Till väggarna tänkte jag ha 45x45 reglar med två tunnare träskivor av någon bra sort (om det då finns, estetiken är inte så viktigt mest att det fungerar och är billigt.) som ska målas och att man isolerar med två 20 mm "frigolit" skivor med en luftspalt emellan. Tänker frigoliten eftersom den är billig men samtidigt väldigt lätt. Är det bra?

Golvet vet jag faktiskt inte hur jag ska göra men kanske nått liknande väggarna?

Taket tänkte jag ha sadeltak med ladugårdsplåt för att kanske slippa oroa sig lika mycket över vikt av snö. Vad ska jag ha för reglar till det samt isolering och är ett sadeltak smart?

Kaminen kommer vara relativt nära ett hörn, bara kanske 1.5-2 dm ifrån, tänkte man kunde ha något brandskyddat material bakom och på sidan om samt en stenplatta eller liknande under. Är det bra? Eller behövs fler brandsäkrande åtgärder? Skorstenen går rakt upp från kaminen så det går inte att dra den på utsidan. Hur gör man för att dra ut skorstenen genom taket? Vad behövs för att brandskydda runt den?

Till ventilation tänkte jag ha två ventilationsgaller i taket och två i golvet(en vid spisen). Är det tillräckligt eller t.o.m för mycket?

Tack så mycket på förhand.
 
Första gången jag läser ordet fiskeark. Spännande bara det. Har egentligen inte så mycket tips mer än att jag hade satt stenull istället för frigolit (ur brandsynpunkt). Fast frigolit har ju sina andra fördelar, lätt, okänsligt för fukt etc.
Tänker att någon billig träpanel fungerar bra på insidan och att man lägger plåt på väggen runt kaminen och en bit på golvet som gnistskydd. Kan man sätta plåten på distanser, typ 10-20mm från vägg så får man en mycket effektiv värmesköld (för att skydda träpanelen).
För skorstensgenomföring finns färdiga kragar tänker jag... isolera med stenull avsedd för skorsten (finns på rulle med hönsnät) genom taket.
Hoppas på mycket byggbilder :cool:
 
Ska arken vara ihopfällbar eller fast?
Stenull ska du inte använda, den blir med tiden full i vatten och slutar isolera men börjar väga.
Ska du flytta den mellan sjöar med risk för vatten på isen osv så rekommenderar jag dig att i första hand tänka på vikt och i andra hand plånbok.
 
Staffans2000
Jag trodde du snackade om en båt.

Använder du frigolit kan du limma fast skivorna och få en smörgåskonstruktion, som blir både billig, stark och lätt.

Själv skulle jag inte lagt för stor vikt vid fuktskydd och isolering som om det vore ett hus, utan förvarat det undertak, när det inte används.


Staffans
 
Konstruktionen behöver klara en storm, så stormlinor med infästning i konstruktionen är bra,
På min ark går det aluminiumstag genom arken med stormlineinfästning i varsin ände, stagen fungerar också bra när man ska torka kläder
 
Även jag undrar om du planerat för en utfällbar ark eller om du bara ska bygga på skoterkälken. Konstruktionen blir väldigt olika om den ska gå att fälla hop eller inte.

Blir det inte onödigt krångligt med en utfällbar säng? Alla arkar jag varit i har en fast säng som man även sitter på när man pimplar. En utfällbar extraskiva gör sängen bredare för natten om så krävs.
Tänk på att ha välisolerat under sängen, kyla underifrån är jobbigt.

/M
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
F Fjällgossen skrev:
Ska arken vara ihopfällbar eller fast?
Stenull ska du inte använda, den blir med tiden full i vatten och slutar isolera men börjar väga.
Ska du flytta den mellan sjöar med risk för vatten på isen osv så rekommenderar jag dig att i första hand tänka på vikt och i andra hand plånbok.
Nej, tänkte ha en fast konstruktion :)
 
Om tanken då är att den mestadels ska dras ut/in när den ska användas och inte stå "permanent" ute på en sjö så skulle jag titta på att bygga på en timmerdoning för följsamhetens skull. Risken är dock att den blir för smal så det blir svårt att få plats med säng, bord och kamin.

Oavsett - Jag skulle skippat vedkamin i en så liten byggad och istället kört med en liten gasolkamin. Den kan ge kontinuerlig värme under natten och framförallt blir effekten mer "lagom".

/M
 
Ok, då hade jag nog byggt den med utfällbara väggar för att få mer plats i arken.
Du skriver att du ska till olika sjöar, det betyder transport mellan sjöarna. Blir transporten med skoter eller på släp?
Jag hade nog gått på en lättare och mindre lösning om jag skulle transportera mellan sjöar.
Här uppe i norr finns gott om arkar, men de som bygger enligt ditt koncept transporterar inte arken mer än nödvändigt. De har den uppställd på strandkanten (på av länsstyrelsen tillhandahålla arkplatser) under sommaren och till pimpelsäsongen så drar man ut den på stranden och ställer upp på isen.
 
M mgranbom skrev:
Om tanken då är att den mestadels ska dras ut/in när den ska användas och inte stå "permanent" ute på en sjö så skulle jag titta på att bygga på en timmerdoning för följsamhetens skull. Risken är dock att den blir för smal så det blir svårt att få plats med säng, bord och kamin.

Oavsett - Jag skulle skippat vedkamin i en så liten byggad och istället kört med en liten gasolkamin. Den kan ge kontinuerlig värme under natten och framförallt blir effekten mer "lagom".

/M
Ja, tänkte på att bygga på en skoterkälke för det är med skoter som jag tänkte flytta runt arken. Kaminen är väldigt liten, lämpad för en tältkåta och jag tror att den har lagom med fart för att värma arken men inte för mycket.
 
Jag tror du tänker fel.

En ark på skoterkälke blir pytteliten och dessutom lågt till tak om den inte ska riskera att välta under transport.
Med en kamin blir det kokhett och sen snabbt iskallt när den slocknar. Tro mig, en ark är inte välisolerad och du behöver bra ventilation.

/M
 
Som @mgranbom skriver så blir det en väldigt instabil konstruktion.

om du bygger på kälke så rekommenderar jag dig att titta på Tuollaark eller Kirunaark för inspiration. Båda dessa transporteras på kälke, men lyfts ner och monteras upp vid sidan om kälken.

Jag har en ark byggd i glasfiberarmerad cellplast som är byggd med Tuollaarken som inspiration.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
spånhyvel
  • Laddar…
Men om han bara vill ha ett enkelt skydd som han kan dra bakom skotern är det onödigt krångligt att lyfta ned och slå upp arken.
Det borde gå att bygga en ark med sitt/liggplats för en person som får plats på en timmerdoning.

/M
 
Absolut, inte behöver man krångla till det. Men om man ska få plats med en säng på 70x200 cm och en kamin så ryms det inte utan någon form av uppfällbar ark. Alternativt en fast ark som är så stor så den inte går att transportera mellan sjöar utan bandvagn/pistmaskin.
 
Jag håller med. Det blir ett val mellan ett litet "skydd" för en person eller att bygga nåt mer seriöst.
På en timmerdoning borde det gå att bygga en låda typ 110x200 och kanske 160 högt. Det räcker för att sitta/ligga och pimpla i och jag har själv saknat nåt sånt ibland men jag skulle inte vilja bo i den någon längre tid.

Och åter igen, glöm idén om vedkamin.

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.