Har en liten häck på ca 10 plantor som är ca 3 år gammal. 4 plantor är helt döda, så jag tänkte försöka plantera om hela häcken. Jag tror att det är väldigt dålig jord, då jag fått så om gräs med ny jord längs med huset.
Tanken är att beställa Barrotad avenbok på 80-100cm med leverans v45.
Låter det som en bra ide?
Jag har inga gröna fingrar, så tar tacksamt emot tips för hur jag skall gå tillväga så att häcken tar sig på bästa sätt.
 
BirgitS
November låter inte som en bra planteringsmånad, inte ens i Halland.
 
Jag håller med BirgitS - vänta till våren. Avenbok är en tålig växt men även den blir gladare och växer bättre om den får kärlek, god jord och vatten vid planteringen. TS kan börja med att gräva lämplig ränna och införskaffa pinnar (bambu bäst men dyrt) och bast för varje planta OM häcken avses bli högre än 100 cm.
 
Okej, då avatar jag tills våren.
När är lämpligt då, Slutet på April?
 
BirgitS
Man brukar säga att man ska vänta tills jorden reder sig, dvs. när jorden inte längre klibbar fast vid spaden och det brukar innebära en jordtemperatur på 5 grader. När precis det infaller beror ju på vädret men april är antagligen en bra planteringsmånad i Halland.

Lite att tänka på: https://www.plantagen.se/avenbok.html
Att förbättra jorden går ju att börja med redan nu.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Barrotad ska väl sättas under vintern när den är i dvala?

Vi satte vår i november, men då är det längs Skånes sydkust.
 
Claes Sörmland
Barrot går bra att plantera under hela vintern, så länge som rötterna inte fryser när man hanterar dem. I Sörmland är t ex november en mycket bra månad för plantering av robust barrotat material. Sällan det är minusgrader dagtid.

Men det kan vara ett jäkla gegg om leran är vattenmättad. Lättare i april när jorden har rett sig och är smulig och fin.
 
Jag håller nog inte riktigt med här. I Halland skulle jag helt klart plantera barrorat v 45. Om du ska vänta till våren så är mars en bra tid.

En barrotad lignos ska med fördel vara i vila när den grävs upp, vilket gör att den knappt märker att den flyttar.

Inte heller tycker jag att det är jätteviktigt att binda upp avenbok. Jag har inte bundit upp min häck som är hur lång som helst och det har blivit en tät och fin häck (när väl vattensorkarna slutade äta upp häckplantorna). Men önskar du en spikrak, genomgående stam på plantorna får du binda upp dem. Eller om du bor väldigt, väldigt blåsigt.

Avenbok tål i princip vad som helst skulle jag säga.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kan också berätta om hur vi gjorde:
20e November 2016 hämtades 250 plantor från en närliggande plantskola, de sattes samma dag rakt ner i sandjorden, ingen jordförbättring i samband med detta. Droppslang lades ned samtidigt och plantorna bands upp. Plantorna har fått hästgödsel varje vår som näring.

Jag har valt att binda upp våra, det gör att man får raka stämmar och en högre häck snabbare, men det är ett väldigt jobb, ett par gånger om året de första åren behöver man binda upp varje planta. Det gäller också att man har käppar som är tillräckligt långa. Men 2020 kunde jag toppa en del av dem på 2.5m.
Svägerskan satte om vi inte missminner oss också en häck 2016, oklart om på barrot. De har inte bundit upp. Plantorna är betydligt yvigare.
Är inte säker på att jag skulle valt att binda upp det om jag skulle sätta en ny häck.

Jag har fått byta ca 10 plantor under tiden, och har några plantor som inte tagit sig så väl som jag skulle önska.

Bilder från Juli,
Här toppad på ca 2m mot grannen.
NVEfgwnn2s28JSoy6_wUxrklA4PZNM8X31k_unuIFUsUkiXQIhGkX6Z943UnjnAbJmmIgN-ZT57GT5Bds8Mmnr9wUWYllLic-AjSypkEE0fFHOtT5TrEcl4Ots5mxGkc2UtVHSinp_oX9VyW2640u5UHZDJnuHQxkB1L4NCSNysbYy6K3NS97hvETC4JApjaKTXj_isUKHdpYPvGEOKvFzxniBMGbbENGPO4ZC3KrZOesQhcXJJuSeClLGZmsqauPxsNy5dZVtvTSVWel1HFX1oMYqt8HnbKrjviabIDFBDMfF2j4whYYyzgLvC-Ec8CKEfyZjvHICSYy3rEnck5Q2u9ukxnb3tFLNliny3l5x5fCcbL6Y0sJb81X9YM-ny8n4cqYiGTPfsS6rMJaQO7LQ0N91uK2ak4EN2TkqpTqeLvoVV5GXyfZdgljfgWBlnhrqTrebsL5njXnunU2upYcaw5OQWBgB_C4PHxAqBcHJloIW419oztIp9nEUj5R4jQDtbqXVSpmQnmwXvPxA7v3dRWR2htaprWswQcd0CGkLmliwDByJDkski7jXB0QxrmOUJdpLQikkZh6g6yGz-JWLzLErtP90MpBhG18ZanQV1Xv1qW0PXMsyn1DDln0OCTptnhsLXV5ZhYP233IUW6O3CrpWEGwkBXhd6ockknmoGliphxMJrDtOG8AWbaBclahfSekjIoN1t1BSG1A_K0iAKhZg=w1723-h1292-no
Toppad på 2.5m mot landsväg.
Ylyu_VkJCeyOYcROhn2MAjYDoTtB2lJZhaR6aQl4gwZRis8Cdx6ceNvIc2_BJNTWWxS36V1eI4zX5WC2V7OS07Bzs2p4UDwaK2ujv3eLqd_ANoZBu3-XhTki4mCIHABdAPO-6w-km4mkA5okfwkvkIwL940je54YssR3MnUEeQ8etzAxUazWvdyLpLXyC-Xc0NMbUSQuBZT7Z90LURu9WhIgf_DOtm6neCLvpWDtIpqTISjUSUggi5BGynqny0-8eSxnPMs3TULeV6crSh5tRDp3SKyBq8Y2mLnhyU15enKMhqrAjiKteS-nsCho40j45anUB5ld3FClNVaYJLpYXi4x1JMXxmVDexQiI65HlIqXy6OJNSkOXGxOq2aOuReUco-5xu7go8q5x4yOSTy7n1uet4Omn0atOQkDJUe11OYdMHOvz3jy7LmBAsI7Tnnq9MzCDrN-w4bds7U1VGAd9uvK8V1geXbKWfnZuEnK7_SRc3MJraStv3EaAEGWoAvvlKOuNBJCNtGl7R5aly-WNmdNGJcltSvb6yHQys8F8XxrxTwbv4N5RL9WbdzElgQ5LObFBQTPNTebaTDa3eE--NG9wYMHtJQlynWIFkHd-qZ8hI_7SN_1wLtCepI9izHpJ6TZfCjQTZHuIw7iQWaPctBz_GjW-isTx3wQnJS3XFgIq8eGKJBOrZOuw7Po5_ix4kYjYgHzJOKx6r-z_s2OLK1oOg=w1723-h1292-no
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Jag har ett annat tyckande när det gäller uppbindning av avenbok. Avenbokshäckar kan bli mycket mycket gamla. Den växer upp till över 2 m på 4-5 år. För sådan häck planterar man för flera generationer framöver, framför allt om man vill ha en riktigt hög häck. Den blir då definitivt snyggare om den har genomgående stam. Den extra arbetsinsatsen man gör genom bindning de första babyåren innebär att man - efter kanske 30, 50 eller 70 år - snyggt kan föryngra häcken utan att tukta ner den. En fin föryngring av planta med genomgående stam tar bara nägon säsong innan den tätats fullständigt.

Jag har däremot avenbokshäckar som bara är 80 cm höga. Där binder jag inte. Om man tycker det är jobbigt med bindning kan man istället välja bok. Den kräver dock bättre jord/placering.
 
Vi planterade avenbok på hösten och den frös ned till stora delar (kall vinter). Det tog något år så hade den återhämtat sig och nu mår den väldigt bra.
 
Claes Sörmland
R Riverground skrev:
Vi planterade avenbok på hösten och den frös ned till stora delar (kall vinter). Det tog något år så hade den återhämtat sig och nu mår den väldigt bra.
Det finns ett problem med just avenbok och höstplantering och det är att avenboken invintrar väldigt sent. Risken är således att om man är tidigt ut på hösten så kan man få plantor som har grävts upp för tidigt i plantskolan. Då får kan lätt vinterskador. Så bättre att plantera barrotad avenbok sent på hösten, vintern eller våren.

Men det är alltså en konsekvens att produktionen av plantmaterialet inte själva planteringen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ett problem med just avenbok och höstplantering och det är att avenboken invintrar väldigt sent. Risken är således att om man är tidigt ut på hösten så kan man få plantor som har grävts upp för tidigt i plantskolan. Då får kan lätt vinterskador. Så bättre att plantera barrotad avenbok sent på hösten, vintern eller våren.

Men det är alltså en konsekvens att produktionen av plantmaterialet inte själva planteringen.
Mina var i kruka, dock skickade från Tyskland så de kanske inte var vana vid klimatet.
 
Men då väntar jag tills mars/April och planterar nya, verkar vara bättre.
Förresten vilka plantor tar sig lättast, bsrrotade eller i kruka?
 
Claes Sörmland
S Snabeln skrev:
Men då väntar jag tills mars/April och planterar nya, verkar vara bättre.
Förresten vilka plantor tar sig lättast, bsrrotade eller i kruka?
Barrotade om du inte köper för stora plantor. Krukade är tyvärr rotbundna till torven i sin kruka så de etablerar sig ofta långsammare i marken. På t ex lera så kan de stå och stampa flera säsonger.
 
  • Gilla
Snabeln och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.