Hej.
Jag kommer starta upp ett byggföretag. Tänkte höra om ni har några bra tips och råd.

Är de vanligast att vara totalentreprenör? Eller är de vanligast att köra delad entreprenad?

Hur gjorde ni som totalentreprenörer era första projekt? Hörde ni med era underentreprenörer ungefär vilket de pris de skulle gå på? Så ni hade hyfsat koll. Sen med tiden lär man sig ju ungefär va allt kostar.

Hur tidigt skickar ni ut fakturorna? Vill ju inte ligga ute med onödigt mycket pengar för länge. Speciellt inte som nytt företag.

Funderar på att eventuellt hyra ut mig till andra företag i början för att slippa ligga ute med materialpriser osv. Fördelar/nackdelar med de?

Förhandlade ni med olika byggvaruhus om bästa rabatten i starten?

Tacksam om någon kunde ta sig tid att svara :)
 
wildeside
1 lär dej att räkna ut timmar/material.
2 lär dej att skriva offerter/avtal.
3 skaffa ekonomi så du kan slutföra
entreprenaden så att du fakturerar när jobbet är klart.
4 lär dej om ekonomi och juridik för att driva företag.
5. Se till att ha ekonomi för alla kostnader fram till du får betalt för första fakturan.
6 ha ekonomi för att klara av att eventuellt inte kunden inte betalar fakturan
7 hyra ut sej som ue ger offtast sämmre timersättning
Listan kan göras hur lång som hellst
 
Börja med att hyra ur dig och skaffa dig kunskap och erfarenhet.
 
Vad har du för bakgrund? Utbildad snickare?

Jobba som UE ett par månader till att börja med. Du lär känna bra folk och är du duktig kommer det slängas jobb på dig som "de inte hinner med".
 
A anojak skrev:
Vad har du för bakgrund? Utbildad snickare?

Jobba som UE ett par månader till att börja med. Du lär känna bra folk och är du duktig kommer det slängas jobb på dig som "de inte hinner med".
Jo är utbildad, och jobbat 10 år i branschen på samma företag under hela tiden.
 
Villa vista Villa vista skrev:
Börja med att hyra ur dig och skaffa dig kunskap och erfarenhet.
jo, känns klokt att göra så. Har gått om erfarenhet, men dock inte som egenföretagare. Känt som de blir en lagomt stort steg att ta att hyra ut sig till att börja med.
 
Om du jobbat 10 år på samma företag borde de kunna ge dig lite småjobb som de inte hinner med själva i avtackningspresent. Jag var orolig när jag drog igång egna firman men nu har jag 200% jobb ett halvår framöver. Låt hantverket göra reklam för dig så löser sig resten.
 
wildeside wildeside skrev:
3 skaffa ekonomi så du kan slutföra
entreprenaden så att du fakturerar när jobbet är klart.
5. Se till att ha ekonomi för alla kostnader fram till du får betalt för första fakturan.
6 ha ekonomi för att klara av att eventuellt inte kunden inte betalar fakturan
Synd att pengar inte går trolla fram…Hade varit så enkelt då
 
B Byggoo skrev:
Hej.
Jag kommer starta upp ett byggföretag. Tänkte höra om ni har några bra tips och råd.

Är de vanligast att vara totalentreprenör? Eller är de vanligast att köra delad entreprenad?

Hur gjorde ni som totalentreprenörer era första projekt? Hörde ni med era underentreprenörer ungefär vilket de pris de skulle gå på? Så ni hade hyfsat koll. Sen med tiden lär man sig ju ungefär va allt kostar.

Hur tidigt skickar ni ut fakturorna? Vill ju inte ligga ute med onödigt mycket pengar för länge. Speciellt inte som nytt företag.

Funderar på att eventuellt hyra ut mig till andra företag i början för att slippa ligga ute med materialpriser osv. Fördelar/nackdelar med de?

Förhandlade ni med olika byggvaruhus om bästa rabatten i starten?

Tacksam om någon kunde ta sig tid att svara :)
Körde på timme första tiden, snålade satan första året, för att bygga upp en buffert. Och det är mycket pengar som ska ut, trots att ja tyckte ja hade de mesta redan.
Större projekt fakturerar vi varannan vecka, 10 dagar betalningsvillkor. Då hinner pengarna komma in innan leverantörs fakturor förfaller.
Vid stora inköp fakturerar vi materialet när de ligger på kunds tomt.
Räkna på jobb är tidskrävande med rätt enkelt om man varit ett tag i branschen, delar upp allt i mindre delprojekt och summerar på sista raden.
Alltid handlat på Beijer, har grym service, utbud och helt ok rabatter. Ger kund mitt pris + 10%

Räkna med löjligt mycket gratisarbete, i början var de säkert 40 timmar gratis i månaden när man väl ska stå på egna ben. Men ja ångrar mig inte, har svårt att se mig som anställs igen.
 
Hyr ut dig själv till en början om kapital saknas. Då bygger du sakta men säkert upp en buffert. Samtidigt slipper du stå med risken att inte få betalt och samtidigt ha fakturor att betala till UE osv.

Starta AB direkt om du kan, men räkna med att gå i borgen för ditt företag eftersom årsredovisning inte finns än. Gäller exempelvis vid leasing av bil eller konto hos byggvaruhus.

"Ligga ute" med pengar gör man jämt som företagare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.