E eddiw skrev:
Var i Sverige bor du? Du är välkommen hem till mig för omtrådning.. Har dragit mig för detta i 2 år nu just pga alla dessa skrämmande historier som dyker upp här, men du verkar ju inte ta i så brallorna spricker :)
Jag kanske var otydlig, men jag anlitade en elektriker i Karlstad.
 
Jag hade egen firma förut. Gjorde lite elinstallationer i vanliga villor. Priset är totalt absurt. Jag installerade en hel villa med material och allt, ca 120kvm med 5rum+kök för runt 40000kr. Tog 500kr/tim. Detta var snart 7 år sedan dock.
 
Med 60 timmar (som är i snålaste laget för en villa) blev arbetskostnaden för dig ca 30 000 och att allt matr skulle kosta 10 000. Det låter i mina öron mycket billigt även för sju år sedan.
Ps
Även jag har drivit företag och installerat ett flertal villor.
 
E elmont skrev:
Med 60 timmar (som är i snålaste laget för en villa) blev arbetskostnaden för dig ca 30 000 och att allt matr skulle kosta 10 000. Det låter i mina öron mycket billigt även för sju år sedan.
Ps
Även jag har drivit företag och installerat ett flertal villor.
Borde nog skrivit att detta var en renovering. Dosor, rör var redan förberett. Gjorde hela jobbet på en arbetsvecka. Tar inte mycket tid om man inte behöver borra för rör och härja med nyinstallation av normcentral etc.

Bland de dyraste installationerna jag gjorde var i ett stort garage på 100kvm med 5m takhöjd. Gick på runt 80000kr, tvungen att ha skylift och annat.
 
Hanatsu Hanatsu skrev:
Jag hade egen firma förut. Gjorde lite elinstallationer i vanliga villor. Priset är totalt absurt. Jag installerade en hel villa med material och allt, ca 120kvm med 5rum+kök för runt 40000kr. Tog 500kr/tim. Detta var snart 7 år sedan dock.
Hade du 1St Lampa+ 1St vägguttag i varje rum??;)
 
Mikael_L
Hanatsu Hanatsu skrev:
Borde nog skrivit att detta var en renovering. Dosor, rör var redan förberett. Gjorde hela jobbet på en arbetsvecka. Tar inte mycket tid om man inte behöver borra för rör och härja med nyinstallation av normcentral etc.
Borde du nämnt, det var ju endast halva jobbet då ...

Jag gjorde fullständigt om en stor lägenhet förra året, ca 90 m2.
Allt revs ut, nya FK överallt, nya apparater överallt, ny elcentral, och hela köket gjordes om/nytt.
Det hela löpte smidigt, ett enda rör krånglade, det till spisen, och där behövde jag få fram en nolla, men det gick till sist.
Ja en dosa som var helt omöjlig att fixa till (och låg djupt nere i putsen) fick jag även fixa till, monterade en halv ny dosa ovanpå, förankrade väl så fick sen målaren putsa in allt så bra han kunde, detta drog en dryg timmes jobb.

Jag utökade med en extra fas till köket (gjorde en tvåfasgrupp) för DM, sen klamrades det ett par-tre nya uttag på något ställe. Samtidigt revs det ner fantastiska mängder TV och tele, som var draget på lister "överallt".
Köket gjordes som sagt om, men jag behövde inte bila något. Häll/ugn fick samma plats som spisen, det blev att dra en del nytt uppe vid tak, nere vid golv (som skulle döljas av täcksidor) och bakom skåpstommar till K/F, DM, spisfläkt och nya placeringar av uttag, Ledlist under hela väggskåpet (infräst spår av köksleverantören), men jag fick tota ihop allt och montera det, inkl en touchdimmer i skåpframkant.

Köket tog nog 1/3 av tiden.

För detta fick kunden betala 32' (inkl moms, men ej ROT) Då hade hon själv köpt alla strömbrytare och uttag (då jag har så f.bann... dåligt pris på Renova) förutom lite komplettering i köket. Elcentralen med innehåll, all kabel och annat, takuttag etc ingick däremot.
Hade jag levererat allt, skulle det väl blivit något i häraden 40'.

Jag gillade det jobbet, knappt något som strulade, så det gick väl ungefär såpass bra som det kunde gå. Det finns flinkare elektriker än jag som skulle kunnat kapa någon timme, men det finns säkert några som är lusigare också.

Men såpass bra kan det väl gå ifall alla rör är klara och det löper på bra.
Här rev jag ut 400 meter befintlig FK, och drog in 600 meter ny, bort med alla gamla apparater, in med nya osv.

Kunden var nöjd, det blev bra, men framförallt hade någon annan elektriker innan mumlat något om minst 60 tusen. :), men hade inte tid ...

Jaja, en lång utläggning detta. Men för den som sitter med prisförslag från en elektriker och undrar, kan det väl vara värt något att läsa detta inlägg ...:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.