Hej!
Vi håller på och förbereder för bygge av växthus på mur och sjävklart vill jag ju ha tag i gammalt fint tegel till muren…. Men oftast är det nedmonterade skorstens-tegel som säljs på blocket osv. Hur är det att återanvända? De är ofta svarta på ena sidan av sot (såklart), går det att tvätta bort sånt? Kommer det stinka rök inne i växthuset sen om jag murar med det? Eller kan det sitta gifter i det? Odlar ju för att äta liksom…
Kanske dumma frågor men jag var helt inställd på att det inte var några problem alls tills folk omkring mig som tänker på gifter osv började ställa frågor…

Någon som använt gammalt skorstenstegel till nåt och kan ge mig sina erfarenheter?

tacksam för input!
 
Staffans2000
Lägg Platonmatta mellan teglet och jorden, så är det "problemet" löst. Viktigt är att teglet du köper var murat med kalkbruk, så att det går lätt att ta bort.

Staffans

Gammal tegelvägg med kaminer och hängande kopparredskap i ett rustikt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på mursatta tegelstenar med synlig kalkbruk och en del av en svart, rund behållare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vägg med gamla tegelstenar med synliga rester av kalkbruk på fogarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tegelvägg med synligt kalkbruk och en vit eluttag nära en träbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brickvägg med synliga tegelstenar och träbjälke, indikation på renovering eller byggnadsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Hej och tusen tack för ditt svar! Vad fint du gjort med teglet! Men då antar jag att det alltid kommer vara svart av sotet ändå?
 
Staffans2000
S Solskensbonden skrev:
Hej och tusen tack för ditt svar! Vad fint du gjort med teglet! Men då antar jag att det alltid kommer vara svart av sotet ändå?
Ja. Det är en del av charmen.

Staffans
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
Fast skaffar man beg tegel så är det nog en försvinnande liten del som är sotigt ändå.....Sen murar man inte bara skorstenar med tegel.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.