Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag håller med om att Tesla verkar lyckats synnerligen väl med sitt laddnätverk, men tycker egentligen inte att det borde vara biltillverkarnas sak att ordna drivmedel. I början måste man kanske göra så, men långsiktigt borde det vara skilda marknader.

I övrigt håller jag med, det behövs fler laddare per laddställe, men det är ju också beroende av att någon vill använda dem. Det är svårt att få ekonomi i att bygga ut laddställena långt innan bilarna som ska använda dem finns på marknaden.

I sammanhanget kan man ju också konstatera att det är lite för svårt att köpa el vid laddarna. Bolagen vill inte betala höga transaktionsavgifter till kreditkortsbolagen (eller om det är betalterminalbolagen) så de försöker köra med bara egna lösningar för att så billigt som möjligt kunna processa många små köp. Det här behöver också en bättre lösning.
Jag har själv många gånger ondgjort mig över den otroligt dåliga betalinfrastrukturen...
I helgen gjorde jag en resa på totalt 140 mil och vid ett tankställe tog jag mig i kragen och läste på om det "Powerpass" som man fick med bilen (Skoda Enyaq).
Där visade det sig att det funkade på merparten av de ställen jag brukar snabbladda :surprised:
Mer, Forum, Virta, Ionity...
Suck !
Sååå många gånger har jag stått och fipplat (och svurit) med appar när det var bara att plugga in sladden och använda det kort som hela tiden låg i bilen :crysmile:
Antar att VW har samma lösning för sina elbilar.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det går åt lika mycket energi ja, men det blir ju lägre toppeffekt om det är 300 W PWM istället för att det är 3000 W som går i en minut var tionde minut. Medeleffekten blir lika stor, men toppeffekten skiljer en faktor 10.

Jag menar alltså att man värmer upp ugnen med full effekt och sen kör på lägre effekt för att behålla temperaturen, istället för att slå på och av full effekt med jämna mellanrum.
Altså, om ugnen regleras med en triac, en pwm eller on-off med en termostat lär inte spela nån större roll för energiförbrukning vid konstant temp över en längre tid. För Jureskog kanske reglertekniken på ugnen är viktig. För oss andra så lär valfri reglering leda till samma kostnad enligt termodynamikens lagar. Frågan är hur bra isolerad ungen är, om den läcker mer värme under en timme när ingen lagar mat än man tjänar på att värma upp den under lågtaxa.

Jag undrar dock om man inte silar mygg och sväljer kameler här. Just matlagningen känner jag får ske den tid som den behöver ske. Men däremot disk och tvätt kanske man kan "ladda" maskinerna och de får köra färdigt efter högtaxan. Den gång man saknar rena kalsonger på släktfesten där alla tallrikar och glas är skitiga och så är det väl bara att ta att betala lite högre elpris för att få till desserten med både rena kalsonger och diskat porslin? Annars kan det ju anstå utan någon försämring av komforten.

Jag tänker att uppvärmning, tvätt och disk samt laddning av fordon är aktiviteter som utan större uppoffring kan förskjutas några timmar. Säkert kan AI lära sig mönstret med varmvatten så att rätt mängd bereds för normalanvändningen men undviker att värma efter morgondusch när alla ändå är klara. Om vi anförtror vårt smarta hem vår kalender så kan den säkert även räkna ut vilka gånger vårt beteendemönster skiljer sig, tex om vi har en planerad resa.

Jag skulle önskat att bilens logik kunde fixa detta med att koppla mot kalendern och föreslå nästa avfärdstid när man kliver ur, så att man kunde få en varm och nyladdad bil utan att själv kludda med inställningarna. Säkert kommer detta implementeras eller finns redan i vissa bilmodeller.

Med den laddbox jag skaffat (Easee) så tror jag att jag både uppnår den smarta styrning som behövs och nog effekt för att klara alla de resor jag hittills företagit mig. Om man är två i hushållet som är resande säljare kanske man behöver två laddboxar. Men. Allt sammantaget. Just laddningen hemma tror jag är det minsta problemet med elbil, både sett till kapacitet och kostnad. Man kunde hoppas att alla laddare var smarta såsom Easee.
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Kaffet får du koka på natten och gälla i en termos. (y)

Tvagar sig gör man till julen. Bara det inte blir kallt då. :thinking:
Tvagar sig gör man i den vedeldade bastun på lögaredagen.

Jag tänker att batteriet i en elbil kan bli en tillgång i hushållet oxå, tex fritidshus kanske kan klara sig utan elanslutning om man kan "låna" lite från elbilen om inte solceller eller ved ger den energi man behöver för stunden.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
G
Moderna värmepumpar har oftast några "smarta" funktioner, kan känna av när varmvatten används, lägga in elpriser, dygns och veckokalendrar, ingångar för externa givare men hjälper ju föga när pumpen går på max för att det är så kallt ute att annars sjunker tempen inne utan eltillsats. Att stänga av då blir ju bara en stor energiskuld.
Tror de flesta på detta forum redan vet att det första som stängs av är när det blir "effekt kris" är bostadshus och i första hand fristående villor, radhus osv, i flerfamiljshus finns ju risk med tex hissar.
 
G OMathson skrev:
Tror de flesta på detta forum redan vet att det första som stängs av är när det blir "effekt kris" är bostadshus och i första hand fristående villor, radhus osv, i flerfamiljshus finns ju risk med tex hissar.
Jag hör till dem som inte vet det. Var kan man läsa om detta?

Det skrivs lite om det i den här tråden där det för övrigt inte är lika långt från ämnet.
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-20#post-4413616
Jag tolkar det som att det finns ganska mycket att ta till innan bostäder blir frånkopplade.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Har ingen aning om vad ni eg diskuterar .. men såg bara ”koppla bort hus” och tänkte jag hamnat fel då jag iaf trodde det var elbilar här hehe

Om det är potentiell elbrist vi diskuterar så lär de i första hand el-ransonera lika för alla.. oavsett hur de väljer att göra.

Tex 1 timme avstängt el om dagen för alla.. eller förbud mot att ha vissa saker igång under ”högtryck” (bara ett par förslag).

Men just för elbilar så skulle ju Sveriges energibehov ”bara” öka med 10 % om alla hade elbilar :cool:
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
Tror de flesta på detta forum redan vet att det första som stängs av är när det blir "effekt kris" är bostadshus och i första hand fristående villor, radhus osv, i flerfamiljshus finns ju risk med tex hissar.
Nu är det inte alls så detaljerat och finmaskigt, hur en eventuell förbrukningsfrånkoppling ska ske. Detta bestäms regionssvis och man har väl mest valt ut viktiga förbrukare (med egen strömförsörjning i minst mellanspänningsnivå) som ej ska bli frånkopplade, typ sjukhus och sånt.

Här finns lite att läsa:
https://www.svk.se/om-kraftsystemet...temdrift/styrel-och-forbrukningsfrankoppling/

Det hela är en flerstegsraket.
Som effektreserv finns det förutom karlshamnsverket och lite annan reservkraft även några stora strömförbrukare som lovat att de kan snabbt dra ner på sin elförbrukning ifall de får order om det. För denna "tjänst" erhåller de någon kompensation, de ställer inte upp av endast behjärtansvärda skäl.

Sen om det inte räcker, då kan systemet för AFK (Automatisk FrånKoppling) träda in. Detta är styrt av frekvensen, och det slår till ifall elnätets frekvens sjunker till 48,8 Hz.
Detta är en tvingande frånkoppling utav stora elförbrukare av olika slag. Och de har funktionen inbyggd i sina system,

Räcker inte detta så kommer en mer allmän förbrukarfrånkoppling ske. Och där har man på regional nivå bestämt vilka viktiga elförbrukare som finns som måste undantas.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Läste just om en jag följt på ett annat forum.
Han klev ur sin Tesla S100D idag med noll kronor i service/reparationer på 3 år 13.000 mil.
Sparade pengar det med.
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
Bra däck han måste ha. Vilket märke körde han på?
 
dof dof skrev:
Bra däck han måste ha. Vilket märke körde han på?
Ingår däck i din service av bilen eller reparerar du dina däck när de är slitna? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Texan och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Altså, om ugnen regleras med en triac, en pwm eller on-off med en termostat lär inte spela nån större roll för energiförbrukning vid konstant temp över en längre tid.
Precis, men vi pratar inte om energiförbrukningen här utan vi pratar om toppeffekten.

Om toppeffekten kostar mindre när man värmer upp ugnen än när den ska hållas varm så sparar man pengar.

Problemet är ju inte att ugnen drar hög effekt, det är att den drar hög effekt samtidigt som andra förbrukare också drar hög effekt.
 
Men släpp det där nu, detta är om elbilar inte erat elnät. Hade det vart relevant hade denna diskussion kommit upp i trådar om brödrostar, spisar och element med.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Men släpp det där nu, detta är om elbilar inte erat elnät. Hade det vart relevant hade denna diskussion kommit upp i trådar om brödrostar, spisar och element med.
Exakt, sannolikt drar ett hus med direktverkande el betydligt mer än en elbil. I närtid bör inte kapaciteten vara ett problem för hemmaladdning nattetid.

Ett högt elpris kan ju dock göra kalkylen för en elbil sämre. Men det borde finnas rätt stor marginal innan det närmar sig bensinpriset...
 
P Pin skrev:
Ingår däck i din service av bilen eller reparerar du dina däck när de är slitna? :thinking:
Kör jag punka reparerar jag,och är dom slut byter jag ut dvs service. Vad räknar du till service?
 
dof dof skrev:
Kör jag punka reparerar jag,och är dom slut byter jag ut dvs service. Vad räknar du till service?
Jag räknar däck i bilens underhållskostnad. Det för att däck är olika dyra och olika bilar sliter olika mycket däck. Och om jag tex tar bil via jobbet så "ingår" en uppsättning däck, kör jag slut så kommer bruttokostnad att komma på mig, lämnar jag tillbaka bilen med tillräckligt kvar så har jag ingen kostnad för däck. Ska jämförelsen bli korrekt måste däcken med... Även privatägd och privatleasing har denna frågeställning. Två uppsättningar däck är en väsentlig del av milkostnaden om man har dyra svålar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.