Hej!

Har nu komposterat i min nya varmkompost av märke Greenline Master i ett år, och det fungerar fint. Mycket av det jag la i "från början" verkar ha komposterats till bra mull.
Den är ännu långt ifrån full, men jag har ändå börjat fundera på hur man ska gå tillväga vid tömning...

Som innehållet ser ut nu är det alltså färdigkomposterad mull uppblandat med nyare material som är i olika stadier av nedbrytning (är ganska duktig på att röra om enligt föreskrift). För att kunna lägga ut mullen på landet krävs väl att allt är färdigkomposterat? Vågar man lägga ut matrester för efterkompostering i en öppen behållare, med tanke på skadedjur och dyl? Måste man avstå från att tillföra nytt till komposten under en tid så att innehållet hinner komposta färdigt ett tag innan man kan tömma? Eller måste man ha två???

/Elin
 
Jag brukar göra så att det översta skiktet som innehåller ganska nya matrester lägger ja åt sidan, flyttar resten till trädgårdskomposten där jag blandar det med förra årets halvfärdiga kompost. ser till att hushålls komposten då hamkan "mitt i" så att det bara är trädgårdskompost ca. 25 30 cm ut mot kanterna. Sewdna läggr jag tillbaka det färskare materialet i hushållskomposten.

Detta är inget trevligt arbete, jag brukar göra det en gång om året fram mot kvällen och se till att ingen granne är ute samtidigt.
 
Okej, tack för tipset!

Nu har vi ingen separat trädgårdskompost, utan allt ligger i samma... Men ska jag kanske starta en "gallerkompost" för sommarens trädgårdsavfall för att ha nåt att gömma hushållskomposten i framåt hösten?
Hur full ska kompostbehållaren vara innan man tömmer? Finns det någon gräns för hur gammalt material som kan ligga i komposten? Min gamla erfarenhet av varmkomposter är att man kan hälla i i princip hur mycket som helst, och det "försvinner" så att man nästan aldrig måste tömma. Någon nackdel med att inte tömma om det inte är fullt?

/Elin, med fler frågor om kompostering än jag trodde :)
 
Jag tömmer min 2 ggr/året dvs ungefär nu och så tidig höst. Jag har gamla 'Soilsavers' dvs enkla komposter med hela sidor (lite lufthål också) utan botten och jag varvar vid denna årstid varmkompostmaterialet med gräsklipp och ev en del torvströ om materialet är alltför geggigt. På hösten varvar jag med löv. Jag håller denna fuktig och rotar runt lite under säsongen. Sedan får detta mogna ungefär ett halvår innan jag lägger ut materialet i trädgården.

Precis som hempularen skriver är det ett ganska slabbigt jobb och det översta lagret läggs tillbaka i behållaren för att få komposten igång snabbt. Börjar man från scratch tar det viss tid att få igång processen.

Fördelen är att utnyttja kompostens alla näringsämnen. Låter du det ligga kvar länge i varmkomposten lakas materialet ut och ger inget nyttigt tillskott till trädgården. Du bör alltså tömma varmkomposten när den är ungefär 3/4 fylld - inte mer eftersom kompostmaterialet behöver viss syre inne i behållaren.

Inne i varmkomposten är det bara det 'näst översta' skiktet som brinner. Längre ner kompakteras bara materialet och har man tur (känner inte till din komposttyp) lyckas ändå maskar ta sig in i komposten och jobba.

Har du bara nätkomposter att tillgå kan du klä insidan av nätet med (miljövänlig)kartong för att hindra snabb uttorkning. Lägg gärna en kartong ovanpå också (jämte ngn sten). Vattna nätkomposten då och då om den tycks alltför torr.

Så det är bara att plocka fram grepen och jobba *ler*.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.